چهارشنبه 21 آبان 1382

محمد توسلي، عضو نهضت آزادي ايران: بدون قيد و شرط در انتخابات شركت نمي كنيم، ايسنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
محمد توسلي، عضو نهضت آزادي ايران شب گذشته در سخناني در جبهه مشاركت منطقه شرق تهران با بررسي ابعاد مختلف شخصيت‌‏هاي موثر طي يكصد سال اخير گفت: در اين مبارزات كساني موفق بودند كه با قرآن آشنا و از ملاك‌‏هاي قرآني بهره‌‏مند شده‌‏اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، محمد توسلي در اين مراسم گفت: مرحوم طالقاني و بازرگان كه توانستند در طول تاريخ مواضع واحد و منسجم را حفظ نمايند با رموز قرآن آشنا بودند.
عضو نهضت آزادي ايران با طرح اين پرسش كه "احزاب بايد به دنبال قدرت باشند يا اقتدار؟ گفت: قدرت در واقع توان حاكميت ارادي يك فرد بر جمع را نشان مي‌‏دهد، احزاب در جامعه رابط مردم و حاكميت هستند و بايد از طريق انتخابات، قدرت را در دست گيرند و اين اقتدار باعث توانمند كردن حزب و پس از آن آحاد جامعه مي‌‏شود.
وي در ادامه با بيان اينكه جنگ قدرت بعد از انقلاب يكي از مشكلات اساسي ما بود، جريانات عمده در اين مسير را به دو بخش تقسيم كرد و گفت: بخش اول روحانيت به رهبري امام خميني (ره) و بخش دوم نيروهاي سازمان مجاهدين كه خواهان كسب قدرت بودند.
توسلي افزود: اين جنگ قدرت بيشترين ضرر را به ايران زد و ما در آينده خواهيم ديد كه به خاطر اين اختلاف‌‏ها از غافله پيشرفت عقب مانده‌‏ايم.
توسلي در ادامه به بررسي ريشه‌‏هاي رسالت انبياء و ائمه معصومين پرداخت و اظهار داشت: ائمه هم دنبال قدرت نبودند و نقش اصلي ايشان آگاهي بخشي در مبارزه عليه ظلم و تبعيض بود. پيام امام حسين (ع) را هم مي‌‏توان اقتدار و دفاع از حق و نيز توانمند كردن جامعه براي برپايي قيام دانست.
وي با اشاره به دغدغه‌‏هاي حضور نيروهاي روشنفكري ديني در عرصه سياسي انقلاب گفت: مهندس بازرگان دنباله‌‏رو و پيش رو جريان روشنفكري بود كه 9 ماه دوام آورد.
توسلي افزود: روشنفكران به هيچ وجه دنبال قدرت نبودند بلكه به دنبال اقتدار و توانمند كردن جامعه بودند و وقتي نتوانستند ادامه دهند و پس از استعفاي دولت موقت صحنه را خالي نكردند و پاسداري از اصول انقلاب كه آزادي و كسب استقلال كشور است را به عنوان مطالبات تاريخي ملت در رأس فعاليت‌‏هاي خود قرار دادند.
وي با انتقاد از كساني كه مخالف حضور مردم در انتخابات شوراها بودند، در خصوص شركت در انتخابات مجلس هفتم گفت: كساني مي‌‏گويند در انتخابات شركت نكنيد چرا كه تجربه خاتمي و مجلس ششم نشان داد كه آنها نتوانسته‌‏اند به وعده‌‏هاي خود عمل كنند.
توسلي با بيان انگيزه‌‏هاي خود براي شركت در انتخابات مجلس هفتم گفت: هدف ما براي حضور در انتخابات احقاق حق مردم در تعيين سرنوشت خود است. در ايران مشكل عدم آزادي انتخابات وجود دارد و ما بدون قيد و شرط درانخابات شركت نخواهيم كرد.
وي افزود: انتخابات بستري مناسب براي به جريان انداختن مطالبات مردم است و هدف قدرت نيست.
وي در خصوص پيش بيني ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس آينده گفت: پيش بيني‌‏ كار مشكل است و فضا در ماه‌‏هاي آينده تعيين كننده و حساس است. بايد به دنبال راهكاري براي افزايش مشاركت مردم باشيم.
توسلي در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد نقش نهضت آزادي ايران در دوران انقلاب و اوايل انقلاب و بعد از آن، به نقش تاريخي دولت موقت و خدمات ديگر ايشان به خصوص مهندس بازرگان اشاره كرد وگفت: اگر بازرگان مسئوليت نمي‌‏پذيرفت وضعيت ايران شبيه افغانستان مي‌‏شد.
وي در ادامه گفت: مديران نهضت آزادي در كابينه دولت موقت مستقل از حزب عمل مي‌‏كردند و توصيه مرحوم دكتر سحابي و مهندس بازرگان هم همين بود.
وي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد بيانيه راهبردي مشاركت و نطق دكتر محمدرضا خاتمي، دبير كل مشاركت در مراسم افتتاحيه كنگره پنجم گفت: سخنان آقاي خاتمي داراي مواضع شفاف و منسجمي بود كه آن را مي‌‏توان جهش و سر فصل تازه‌‏اي در حركت به سوي مشاركت در آينده و سرآغاز يك تحول عظيم بر اساس واقعيات دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1222

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد توسلي، عضو نهضت آزادي ايران: بدون قيد و شرط در انتخابات شركت نمي كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016