چهارشنبه 12 آذر 1382

اخلال در مراسم سخنراني شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
مراسم سخنراني شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا(س)، به دليل هجوم برخي افراد به بي نظمي كشيده شد و تا زمان ارسال اين خبر برگزار نشده است.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين عده كه حدود ‌٥٠ نفر بودند، عبادي را مورد تعرض قرار دادند كه دانشجويان با تشكيل حلقه‌اي به دور وي، او را به داخل زير زمين محل سخنراني بردند.
در اين راستا، رييس دانشگاه از نيروي انتظامي خواسته است كه براي خارج كردن اين افراد، وارد دانشگاه شود.
افرادي سعي در به اخلال كشيدن مراسم سخنراني عبادي داشتند شعارهايي با مضمون، « منافق حيا كن دانشگاه را رها كن / مرگ بر عبادي / الله اكبر/ شيرين آمريكايي، عذر خواهي، عذر خواهي / سوت، كف، هلهله، شيوه‌ي عمر و عاص است » سر مي‌دادند.
زهرا رهنورد، رييس دانشگاه الزهرا، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت: هيات نظارت به اين مراسم مجوز داده بود و با اخلال گران آن برخورد شديدي خواهد شد.
شيرين عبادي نيز به خبرنگار ايسنا گفت: هر كسي مي‌تواند نظرش را آزادانه بيان كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس دانشگاه الزهراء (س) گفت: مي‌خواستم دانشگاه الزهرا(س) خلاق و جايگاه توليد فكر باشد، اما عده‌اي نشان دادند كه استدلال را دوست ندارند و چوب و چماق را ترجيح مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، زهرا رهنورد طي سخناني به اخلال كشيده شدن مراسم امروز سخنراني شيرين عبادي در اين دانشگاه را نشانه حداقل خردورزي دانست و افزود: آيا من يك خادم‌القرآن نيستم و آيا با هر كس كه مورد اهانت قرار گرفته مبارزه نكرده‌ام كه امروز به من اهانت مي‌كنند.
وي ادامه داد: مي‌خواستيم برنامه‌اي زيبا و عميق در دفاع از حقوق زن و كودك داشته باشيم ولي متاسفانه برخي استدلال را دوست ندارند.
وي با بيان اين كه براي من طبقه فكري و عقلي مهم است نه اشخاص افزود: مراسم سخنراني شيرين عبادي كاملا قانوني و با توافق هيات نظارت برگزار شد.
رهنورد با اشاره به اين كه روز گذشته(سه‌شنبه) در اين دانشگاه با دعوت از هر دو طيف فكري موجود جلسه‌اي برگزار كرده است، گفت: به آن‌ها گفتم كه مي‌توانند بحث‌ها و سوالات خود را در جلسه سخنراني خانم شيرين عبادي مطرح كنند.
وي با اسفبار خواندن اين ماجرا، نسبت اخلال‌گران به موافقان برگزاري اين جلسه را يك به نودونه دانست و با اشاره به عملكرد خود گفت: آيا من موفق نبوده‌ام، آيا كوتاهي از من بوده يا سرنخ‌هاي اين ماجرا در بيرون وجود دارد.
ريس دانشگاه الزهرا ادامه داد: هميشه آرزو داشته‌ام كه گفت‌وگو و يا ديالوگ حاكم باشد و هميشه گفته‌ام كه همه در دانشگاه حق دارند حرف خود را بزنند، مرام من آزادي فكر، بيان و انديشه است و گفته‌ام كه در اين راه به خواسته ي اسلام دست خواهم يافت ولي يك عده از فكر و نقد بيزارند.
وي با بيان اين كه دلم مي‌خواهد دانشجو انديشمند باشد، گفت: اما متاسفانه امروز فكر مي‌كنم كه در اين دانشگاه، آرمان‌هاي من شكست‌خورده، در حالي كه آرمان‌هاي من آرمان‌هاي اسلام است.
رهنورد عوامل ماجراي اتفاق افتاده در اين دانشگاه را عده كمي عنوان كرد و خطاب به آنها گفت: كساني كه در پي چوب و چماق هستند بايد بدانند كه اين چوب و چماق و خشونت روزي بر سر خودشان خواهد خورد و همه كساني كه به ديكتاتوري ارج مي‌نهند خود روزي گرفتار آن خواهند شد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه دانشگاههاي خلاق و توليدكننده داشته باشيم، گفت: حضور شيرين عبادي به عنوان يك شخصيت جهاني بايد براي زنان مسلمان ارزش داشته باشد. جايزه‌اي كه به او اعطا شد به خاطر جنگ‌طلبي نبود، مگر دفاع از حقوق زنان و كودكان در قرآن نيامده است، كاري ندارم كه ديگران به چه تصوري جايزه را داده‌اند، اما آيا اين حق نبود كه خودمان اين جايزه را به او اعطا مي‌كرديم.
وي برخورد صورت گرفته با شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا را اهانت به حضرت زهرا(س) و اسلام دانست و گفت: امروز بوش بايد به آنها تبريك بگويد كه به اسلام و حضرت زهرا(س) اهانت كردند.
رهنورد با تاكيد پيگيري اين ماجرا خاطرنشان كرد: يا اين ماجرا را به طور جدي تا شناسايي و مجازات تمام مسببان پيگيري مي‌كنم و يا به عنوان كسي كه نتوانسته به ارتقاي فرهنگي دانشگاه دست يابد استعفا خواهم داد.
رييس دانشگاه الزهرا تصريح كرد: بردن آبروي دانشگاه الزهرا(س) از نظر من كار كوچكي نيست، دانشگاهي با هشت هزار دانشجو و سيصد استاد رسمي و سيصد استاد غيررسمي.
وي در پايان با اشاره به اخلالگران گفت: اين افراد بايد پاسخگوي حضرت زهرا(س) باشند.

به دنبال به هم خوردن برنامه‌ي سخنراني شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا(س)، وي حدود ساعت ‌١٢ تحت‌الحفظ ماموران نيروي انتظامي از اين دانشگاه خارج شد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) پس از تجمع عده‌اي از موافقان و مخالفان برگزاري سخنراني عبادي، به درخواست رييس دانشگاه، نيروي انتظامي با ورود به دانشگاه، از كليه‌ي دانشجويان خواست تا محل تجمع را به آرامي ترك كنند.
عده‌اي از دانشجويان طرفدار عبادي و انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا(س) ساعتي جلوي درب اصلي دانشگاه تجمع كردند و خواستار حضور رياست دانشگاه براي ارائه‌ي توضيحات در اين زمينه شدند.
اين عده كه در حدود ‌٦٠ نفر بودند، شعارهايي با مضمون « اي مردم با غيرت حمايت، حمايت/ خشونت، تحجر، اسلام طالبان است/ عبادي حمايتت مي‌كنيم/ دانشجوي مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد/ آزادي انديشه هميشه، هميشه/ آزادي انديشه با جبر و زور نمي‌شه/ دانشجو به پا خيز، مذهب شده دستاويز » سر دادند.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا(س) پس از برهم‌زدن جلسه‌ي سخنراني شيرين عبادي از سوي عده‌اي، بيانيه‌اي صادر كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه با ابراز تاسف از اين‌كه اقليتي متحجر با برخي از پشتوانه‌ها، عزت و آبروي ايران و ايراني را مي‌برند، آمده است: شيرين عبادي افتخار تمام ايرانيان و طرفدار آزادي، صلح و حقوق بشر است.
در ادامه‌ي اين بيانيه آمده است: امروز در اسلو، كمونيست‌ها عليه عبادي شعار مي‌دهند و او را به جرم مسلمان بودن محكوم مي‌كنند و در ايران اقليتي خردگريز كه ادعاي مسلمان‌بودنشان را به عرش برده‌اند نيز او را كافر مي‌خوانند.
در پايان اين بيانيه، انجمن اسلامي دانشگاه الزهرا(س) از مسوولان اين دانشگاه، پي‌گيري و برخورد با برهم زنندگان اين مراسم را خواسته‌ است.

شيرين عبادي گفت: هركس بايد بتواند آزادانه عقايدش را بيان كند و استدلالش را بگويد.
شيرين عبادي كه پس از برهم‌خوردن جلسه‌ي سخنراني‌اش در دانشگاه الزهراء (س) از سوي عده‌اي، با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، سخن مي‌گفت، افزود: وقتي‌كه عده‌اي به خشونت متوسل و علي‌رغم اين‌كه به سخنراني و اظهارنظر دعوت مي‌شوند، از اين كار خودداري مي‌كنند، رفتارشان بي‌اعتنايي به قوانين، مقررات و مخالفت با آزادي بيان است.
وي هم‌چنين در مورد علل اعتراض معترضان گفت: من نبايد درباره‌ي عقايد ديگران توضيح دهم؛ بايد از خودشان پرسيد كه چرا با من مخالفند.
عبادي ادامه داد: اگر من تخطي كرده‌ام، قوانين رسمي كشور و دادگاهها براي اين مساله هستند؛ قرار نيست كه خودمان ادعانامه و حكم صادر كنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1869

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اخلال در مراسم سخنراني شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016