پنجشنبه 13 آذر 1382

محمدرضا خاتمي: جبهه مشاركت هيچ رابطه‌اي با اپوزيسيون معتقد به براندازي به روش‌هاي مسالمت‌آميز و غيره ندارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
سيدمحمدرضا خاتمي گفت: «اصل اساسي در حركت اصلاحات آن است كه تمام گروه‌هاي دوم خردادي و نيروهاي اصلاحات بتوانند با يكديگر كار كنند.»
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيركل جبهه مشاركت در حاشيه اولين كنگره سراسري مجمع روحانيون مبارز در جمع خبرنگاران مهم‌ترين روش اصلاحات را حضور پاي صندوق‌هاي راي دانست و افزود: «انتخابات شرايطي دارد و مهم‌ترين شرط آن، آزاد بودن انتخابات است. مردم در انتخابات آزاد شركت خواهند كرد و از فرصت موجود براي دستيابي به اهداف خود استفاده خواهند برد.»
دبيركل جبهه مشاركت در پاسخ به سوالي مبني بر امكان ائتلاف ميان حزب متبوعش و مجمع روحانيون مبارز گفت: «گروه‌هاي مختلف در حال پيگيري فعاليت خود درباره‌ي‌ حضور در انتخابات و تهيه‌ي ليست‌ها هستند. در مراحل پس از اين، با وجود نقاط اشتراك و تاكيد بر آن ممكن است ائتلاف‌هايي صورت گيرد. گروه‌هاي دوم خرداد با تشكيل ستاد اوليه‌ي انتخابات و تعيين شرايط آن، اراده‌ي خود را در اين زمينه به اثبات رساندند.»
خاتمي با اظهار اميدواري نسبت به اين‌كه گروه‌هاي دوم خرداد از اين مجرا به نتايج خوبي برسند، در مورد رييس اين ستاد گفت: «چنانچه ضرورت ايجاب كند، نام رييس اين ستاد انتخاباتي را اعلام خواهيم كرد.»
وي اصل اساسي در حركت اصلاحات را آن دانست كه تمام گروه‌هاي دوم خردادي و نيروهاي اصلاحات بتوانند با يكديگر كار كنند.
دبيركل جبهه مشاركت گفت: «ما با تمام گروه‌هاي دوم خردادي و حتي گروه‌هايي كه اسما درون جبهه دوم خرداد نيستند ولي متعهد به اصلاحات و روش‌هاي قانوني هستند نقاط اشتراكي داريم كه مي‌تواند معناي حركت براي رسيدن به حداكثر اشتراك باشد.»
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اظهار تاسف از شرايطي كه شوراي نگهبان در كشور ايجاد كرده است، خاطرنشان كرد: «چنين شرايطي امكان تصميم‌گيري و برنامه‌ي درازمدت براي مردم، گروه‌ها و فعالان سياسي را غير ممكن كرده است.»
وي اين عارضه را مشكلي براي كشور خواند و اضافه كرد: «عملا بايد منتظر تاييد صلاحيت‌ها بود تا ببينيم كه شوراي نگهبان با رد صلاحيت‌هايش امكان حضور جبهه مشاركت براي شركت در انتخابات را باقي مي‌گذارد يا نه. چنانچه اين امكان وجود داشته باشد با ليست خوب و اشتراكات بسيار با گروه‌هاي دوم خردادي به نتايج خوبي دست خواهيم يافت.»
نماينده‌ي مردم تهران در خانه ملت شرايط موجود را به علت تلاش‌هاي گروه‌هاي سياسي، از نظر شور و شوق فضاي انتخاباتي، بهتر از فضاي پيش از انتخابات شوراها دانست و متذكر شد: «ممكن است عملكرد شوراي نگهبان آب سردي بر تمام اين اشتياقات بريزد و حتي شرايط را بدتر از شرايط انتخابات شوراها كند.»
خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه توجيه وي را در مورد عدم حضور شوراي نگهبان و حضور اندك مردم در انتخابات شوراها جويا شد، اظهار داشت: «پس از انتخابات شوراها بيانيه‌ي مفصلي صادر كرديم كه مي‌توانيد با مراجعه به آن علت عدم حضور مردم را بيابيد. البته حداقل شما از جمله كساني هستيد كه انتخابات شوراها را پرشور مي‌دانيد.»
خاتمي با بيان اين‌كه در اين باره تفاوت نظر وجود دارد، اضافه كرد: «نظارت استصوابي، فارغ از اين‌كه مردم شركت كنند يا نه، حق انتخاب مردم را به روش‌هاي غير قانوني محدود مي‌كند و اين، مساله‌ي مهمي است. نظارت استصوابي‌ كه شوراي نگهبان اعمال مي‌كند حتي به قانون مصوب مجمع تشخيص مصلحت نيز مقيد و معتقد نيست.»
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري تصريح كرد: «هر چه ايران در جهت مردم‌سالاري پيشرفت كند، گروه‌ها، جريان‌هاي سياسي و افراد بايد منطبق با شرايط روز موضع‌گيري كنند. شرط بقاي هر گروه، جريان و فردي اين است كه واقعا نماينده‌ي‌ مطالبات مردم و پاسخ‌گوي آنها باشد. امروزه ميزان آگاهي و رشد شعور جريان‌هاي مردمي و نخبگان به حدي متحول است كه راه‌حل‌هاي پيشين براي برآورده كردن نيازهاي مردم پاسخ‌گو نخواهند بود.»
وي ادامه داد: «جرياناتي كه صرفا راه‌حل‌هاي 10 يا 20 يا 30 سال و حتي 6 سال پيش را براي مسائل پيشنهاد مي‌دهند و بر آن تكيه دارند، از جامعه عقب خواهند ماند.»
دبيركل جبهه مشاركت با اشاره به شروط اين حزب براي شركت در انتخابات، در مورد امكان ائتلاف جبهه مشاركت با نيروهاي ملي - مذهبي گفت: «عملكرد جبهه مشاركت در جريان انتخابات كاملا مشخص است. فارغ از اسم و رسم‌هايي كه گذاشته مي‌شود، اگر قرار بر شركت در انتخابات باشد، همه‌ي افرادي كه تاييد صلاحيت مي‌شوند خواهند توانست در مجلس هفتم مفيد فايده باشند. ما براي خودمان شرايط و معيارهايي داريم كه در كنگره و برنامه‌هايمان اعلام كرده و براساس آن عمل مي‌كنيم.»
خاتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه پيش‌داوري در صلاحيت گسترده از سوي شوراي نگهبان موجب سرد شدن فضاي انتخابات مي‌شود يا نه؟ گفت: «مادر خلأ زندگي نمي‌كنيم، بلكه در كشوري زندگي مي‌كنيم كه رفتارهاي گذشته و موضع‌گيري‌هاي روز وجود دارد. موضع‌گيري برخي اعضاي وابسته به شوراي نگهبان و برخي ديگر حاكي از تاييد رد صلاحيت گسترده‌ي شوراي نگهبان است.»
وي با بيان اين‌كه از عملكرد مطابق قانون شوراي نگهبان استقبال خواهد كرد، ادامه داد: «هيچ كس معتقد نيست كه شوراي نگهبان، وزارت كشور، هيات‌هاي اجرايي و نظارت نبايد رد صلاحيت كنند. ما مي‌گوييم كه رد صلاحيت‌ها بايد براساس قانون نيم بند كنوني باشد.»
نايب رييس مجلس با اشاره به اين‌كه دولت و مجلس به همين قانون نيز ايراداتي را وارد مي‌دانند، تاكيد كرد: «بر اساس همين قانون حاضريم در انتخابات شركت كنيم، البته به شرط اين‌كه همين قانون اجرا شود و براي رد صلاحيت به مراجع تعيين شده در قانون بسنده شود.»
دبيركل جبهه مشاركت در تعريف از اپوزيسيون نظام يادآور شد: «يك اپوزيسيون، اصل نظام و جمهوري اسلامي را قبول ندارد و معتقد به براندازي به روش‌هاي مسالمت‌آميز و غيره است. با اين گروه ندارد و به خودمان هم اجازه نزديك شدن به آنها را نمي‌دهيم، اما اگر اپوزيسيون به معناي آن باشد كه گروهي درون نظام و جامعه به روش‌هاي اعمال شده و سياست‌ها منتقد باشند و با روش‌هاي مسالمت‌آميز در چارچوب‌هاي قانوني كار مي‌كنند و براي اصلاح در چارچوب قانون وارد عمل مي‌شوند، ما با آنها گفت‌وگو خواهيم داشت تا شايد راهكارهاي بهتري به نفع جامعه بيابيم.»
خاتمي در پاسخ به سوال ديگري، با بيان اين‌كه تعريف از حقوق بشر تعريف ثابتي است، شعارهاي خاتمي و دوم خرداد را در اين راستا دانست و مدعي شد كه «مصاديق نقض حقوق بشر، امروزه در بعضي موارد در ايران مشخص است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1890

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: جبهه مشاركت هيچ رابطه‌اي با اپوزيسيون معتقد به براندازي به روش‌هاي مسالمت‌آميز و غيره ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016