جمعه 14 اسفند 1383

مناظره تاج زاده با زيدآبادي، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: اگر چه آقاي خاتمي برخي فرصت‌‏ها را از دست داده است اما استحاله نشده است بلكه در بسياري از موارد نظام را استحاله كرده است، به اين معنا كه نظام را به شعارهاي اوليه انقلاب بازگرداند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مصطفي تاج‌‏زاده در جلسه مناظره‌‏اي كه با عنوان "يكپارچه شدن حاكميت و تبعات آن" از سوي سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) برگزار شد، گفت: بحث اصلي ما اين نيست كه آيا بايد در انتخابات شركت كنيم يا نه و در نهايت هم به اين نتيجه برسيم كه براي جلوگيري از يك‌‏دست‌‏شدن حاكميت بايد در انتخابات شركت كنيم بلكه بحث اصلي ما اين است كه اصلا انتخابات در جامعه مدرن چيست؟ و اگر انتخابات ميراث مشروطه است، ما چگونه بايد از اين ميراث استفاده كنيم.
وي با تأكيد بر اين مطلب كه هيچ فرصتي در ايران بزرگ‌‏تر از انتخابات نيست، افزود: دموكراسي برابر است با انتخابات آزاد به علاوه سه نقطه اما بر اين اساس شرط اساسي تحقق دموكراسي، انتخابات آزاد است چون انتخابات، عادلانه‌‏ترين سيستمي است كه امكان حضور افراد در عرصه اجتماعي را فراهم مي‌‏كند.
وي تأكيد كرد: انتخابات آزاد به قدري مهم است كه آمريكا پس از اين همه كشت و كشتار در عراق، مي‌‏گويد اين حمله و كشتار ارزش داشت چراكه به انتخابات منجر شد.
تاج‌‏زاده ادامه داد: اگر مي‌‏خواهيم ظرفيت خود را بسنجيم لازم نيست به بحث‌‏هاي انتزاعي روي آوريم بلكه اگر معتقديم جناح راست قدرت زيادي ندارد، سعي كنيم انتخابات آزاد را به اين جناح تحميل كنيم.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: طبق پيمايش سراسري وزارت ارشاد، به نظر 80 درصد افراد جامعه، مشاركت سياسي در كشور ما به معناي شركت در انتخابات است و بيشتر افراد جامعه مايلند در انتخابات شركت كنند، پس در اين شرايط كه جامعه علاقه‌‏مند به مشاركت سياسي است، چه بايد بكنيم.
وي تصريح كرد: يكپارچگي قدرت در ايران به معناي استقرار فاشيسم توسط اقتدارگرايان است و اصلاح‌‏طلبان حتي اگر نهادهايي مثل دولت را هم به دست گيرند 50 تا 60 درصد قدرت در جاي ديگر است، بر اين اساس ما هيچ حزبي نداريم كه خارج از قدرت و توانمند باشد.
وي با بيان اين مطلب كه انتخابات در ايران كابوس محافظه كاران است، افزود: آنها اگر بتوانند انتخابات را نمايشي برگزار مي‌‏كنند و اگر نتوانند، انتخابات واقعاً كابوس آنها خواهد شد.
تاج زاده در ادامه اظهار داشت: اگر كساني فكر مي‌‏كنند كه در صورت حاضر نشدن آقاي خاتمي در دولت و شكل نگرفتن مجلس ششم، وضعيت اسلام و ايران بهتر از اين بود، الان حق دارند كه در انتخابات شركت نكنند اما اگر اعتقاد داريم كه اين دولت و مجلس دستاوردهايي داشته است، نبايد فرصت انتخابات بعدي را از دست دهند.
وي تصريح كرد: كساني كه معتقدند ما اشتباه كرديم كه وارد دولت و مجلس شديم، بگويند اگر وارد نمي‌‏شديم چه كار مي‌‏كرديم و كساني كه در قدرت نبودند چه كار مي‌‏كردند كه ما نكرديم، واقعيت اين است كه كساني كه نيامدند، هيچ كاري نكردند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در واكنش به بخشي از اظهارات زيد‌‏آبادي مبني بر اينكه پتانسيلي را كه در سال 76 صرف شد، مي‌‏توانستيم صرف كار ديگري كنيم، اظهار داشت: شما اين مسأله را پس از هشت سال مي‌‏گوييد، چه كساني در سال 76 به اين مسأله كه امروز مي‌‏گوييد، باور داشتند؟
تاج‌‏زاده ادامه داد: سه ماه قبل از انتخابات مجلس هفتم، به آقاي زيدآبادي گفتم كه در شهرهاي بزرگ سي درصد و در شهرهاي ديگر پنجاه درصد مردم در انتخابات شركت مي‌‏كنند اما آقاي زيدآبادي گفتند، مردم بيش از سي درصد شركت نمي‌‏كنند.
وي خطاب به زيدآبادي گفت: آقاي زيدآبادي اين توهين به مردم است و من و شما در عصر اصلاحات نبايد به صورت مطلق در مورد مردم سخن بگوييم، ضمن اينكه حق نداريم در اين زمينه مردم را به شهروند درجه يك و دو تقسيم كنيم و بگوييم مردم شهرهاي بزرگ چون سياسي‌‏تر هستند، كمتر شركت كردند.
زيدآبادي با بيان اينكه يكي از مهم‌‏ترين ثمره‌‏هاي اصلاحات، تلطيف شدن همه چيز است، گفت: آيا شما در هشت سال اخير توانستيد صحبت كنيد يا قبل از دوم خرداد؟
تاج‌‏زاده تصريح كرد: كساني كه در انتخابات مجلس هفتم بدون هيچ حركتي از صحنه كنار كشيدند، هيچ تأثيري بر جامعه نگذاشتند اما ما پس از تلاش و تحصن، در انتخابات شركت نكرديم و اين حركت ما باعث شد كه جهان، نامشروع بودن اين انتخابات را بپذيرد، اينكه از آغاز راه كاري نكنيم و بگوييم منتظر مي‌‏مانيم ببينيم شوراي نگهبان ما را تأييد صلاحيت مي‌‏كند يا نه، ادبيات يك فعال سياسي نيست.
تاج‌‏زاده با بيان اين مطلب كه اختلاف ما بر سر منطق انفعال با منطق فعاليت است، گفت: ما همه مشكلات موجود را قبول داريم اما حرف‌‏مان اين است كه بياييم دست به دست هم بدهيم و تا جايي كه مي‌‏توانيم فشار بياوريم كه انتخابات آزاد برگزار شود.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: مخالفت من با تز از پا درآوردن جمهوري اسلامي به خاطر اين نيست كه فكر بكنم مردم ما توان اين كار را ندارند، بلكه معتقدم از پا درآوردن جمهوري اسلامي چيزي براي ما حاصل نمي‌‏كند.
وي در واكنش به گفته زيدآبادي مبني بر پيشنهاد كانديدا از سوي نيروهاي اپوزيسيون نظام، گفت: آقاي زيدآبادي پس از اين همه تحليل و صحبت در نهايت به گفته ما رسيد و قبول كردند كه ما بايد در اين فاصله كانديدايي با ويژگي‌‏هاي مورد نظرمان معرفي كنيم، سوال من اين است كه آيا تا به حال ما نگذاشته‌‏ايم كه نيروهاي ملي مذهبي و ديگران متحد شوند.
تاج‌‏زاده گفت: پيشنهاد من به سازمان ادوار تحكيم وحدت همان پيشنهادي است كه در انتخابات مجلس هفتم به دفتر تحكيم وحدت دادم و گفتم كه سي نفر كانديدا معرفي كنند، اكنون از ادوار تحكيم وحدت مي‌‏خواهم، كانديدا معرفي كنند و اگر معتقدند مردم به هر دليلي به آنها تمايلي نشان نمي‌‏دهند، ديگر اين مشكل را به شوراي نگهبان نسبت ندهند.
وي افزود: موضع من نسبت به شوراي نگهبان مشخص است اما با اينكه ضعف خودم و تشكلم را به شوراي نگهبان نسبت دهم، مخالف هستم زيرا آن را غيراخلاقي مي‌‏دانم.
تاج‌‏زاده در ادامه ابراز عقيده كرد: سياست‌‏ورزي مانند غذا خوردن است و انتخابي به معناي غذا نخوردن وجود ندارد بلكه مي‌‏توان نوعي از غذا را انتخاب كرد اما نمي‌‏توان اصلاً غذايي نخورد.

وي افزود: سياستمدار موفق در دوره جديد كسي است كه بتواند تهديدها را به فرصت تبديل كند، نه اين كه صرفاً فرصت را از دست ندهد.
تاج زاده تأكيد كرد: آقاي خاتمي استحاله نشده است اگر چه برخي فرصت ها را از دست داده است اما در بسياري از موارد نظام را استحاله كرده است البته مقصودم از استحاله برگرداندن نظام به شعار اوليه آن در آغاز انقلاب اسلامي است.
وي در پايان اظهارداشت: ممكن است با وجود رأي آوردن دكتر معين نيز هر نه روز يك بحران داشته باشيم اما آيا در اين كشور تا زماني كه دموكراسي محقق نشده است، روزهاي بدون بحران را تجربه خواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احمد زيدآبادي:
نيروهاي اپوزيسيون كانديداي خود را معرفي كنند
اگر محافظه‌‏كاران خوب فكر كنند، بايد معين را ترجيح دهند


يك فعال ملي مذهبي گفت: در شرايط فعلي يك راهكار در مورد انتخابات اين است كه نيروهاي اپوزيسون نظير جبهه ملي، ملي مذهبي‌‏ها، دفتر تحكيم وحدت و امثال آيت‌‏الله منتظري، كانديداي مورد نظر و مقبول خود را معرفي كنند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد زيدآبادي در جلسه مناظره‌‏اي كه با عنوان "يكپارچه شدن حاكميت و تبعات آن" در سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) برگزار شد، گفت: آنچه به عنوان جنبش اصلاحات در ايران مطرح شد، تا انتخابات مجلس ششم به خوبي پيش رفت اما پس از انتخابات مجلس ششم روند شكست آن آغاز شد.
وي خاطر نشان كرد: البته سخنان من به معناي اين نيست كه مجلس ششم، مجلس خوبي نبوده است بلكه معتقدم در اين مجلس كساني در جاهايي نشستند كه اگر نمي‌‏نشستند، بهتر بود به طوري كه اين گروه تأثيرگذاري لازم را در كشور نداشتند و اين وضعيت باعث شد كساني كه عامل اصلي مشكلات كشور بودند، خود را در موضع اپوزسيون قرار دهند و همه مشكلات را به پاي دولت و مجلس بنويسند.
اين فعال سياسي تصريح كرد: تصور اينكه جناح محافظه‌‏كار اين قدر قدرت دارد كه مي‌‏تواند تمام منفذهاي سياسي و اجتماعي كشور را ببندند، تصور نادرستي است، آنها از پس اين همه مشكل در جامعه بر نخواهند آمد و هرگز نخواهند توانست تك تك ما را بگيرند و زندان ببرند بلكه ما همچنان حرفهاي‌‏مان را خواهيم زد.
وي ابراز عقيده كرد: اگر محافظه‌‏كاران خوب فكر كنند، الان بايد ترجيح مي‌‏دادند كه كسي مثل معين به عنوان رئيس‌‏جمهوري انتخاب شود چراكه آنها با بحران‌‏هاي مختلفي مواجه هستند كه در صورت حضور كسي مثل معين در پست رياست‌‏جمهوري، مي‌‏توانند همه تقصيرات را گردن معين بيندازند بنابراين آنچه اكنون محافظه‌‏كاران انجام مي‌‏دهند، به مصلحت آنها نيست.
زيدآبادي با اشاره به اين مطلب كه يأس و سرخوردگي مردم يك دليل روشن براي شكست خوردن مردم و از دست رفتن پتانسيل موجود آنهاست، تصريح كرد: من معتقد هستم كه حتي ورود مصدق هم به قدرت اشتباه بود و مصدق مي‌‏توانست در جايگاه مدني كارهايي انجام دهد كه بسيار مفيد باشد و هيچ وقت هم آن كودتاي سياه اتفاق نمي‌‏افتاد.
اين فعال سياسي ادامه داد: جنبش دوم خرداد تا جايي كه باعث تغيير نگرش‌‏ها و رويكردها شد، بسيار مثبت بود اما پس از آن به خطا رفت.
وي با بيان اين مطلب كه اين انتخابات به خودي خود هيچ ارزش و اهميتي ندارد، گفت: مهم اين است كه كسي كه وارد انتخابات مي‌‏شود، بتواند كاري بكند نه اينكه پس از مدتي بگويد من يك تداركاتچي هستم.
وي با تأييد سخن تاج‌‏زاده مبني بر اينكه انتخابات راه هر تحولي در كشور است، گفت: اينكه كساني پس از انتخابات وارد عرصه مي‌‏شوند تا چه حد موفق هستند و قدرت دارند، چندان قابل اعتماد نيست.
زيدآبادي در بخشي از سخنان خود يادآور شد: فراموش نكنيم كه سيستم حاكم بر كشور ما به رغم تمام مشكلاتي كه دارد به شدت تشنه مشروعيت است و همواره نگران مسائلي است كه مشروعيتش را مخدوش مي‌‏كند و نمونه آن برخورد امنيتي سيستم با كاهش مشاركت در انتخابات است و همه آنچه تاكنون به دست آمده، ناشي از عمل و فعاليت دوستان در دولت و مجلس نبوده بلكه بسياري از افراد هم خارج از اين نهادها فعاليت‌‏هاي بسيار مثبتي انجام داده‌‏اند.
وي در واكنش به بخشي از اظهارات تاج زاده در خصوص عدم فعاليت چشمگير نيروهاي خارج از حاكميت گفت: ما بسياري از كارها را براي اينكه براي آقاي خاتمي و دولتش مشكلي پيش نيايد، انجام نداده‌‏ايم و از بسياري مسائل صرف‌‏نظر كرديم، به عنوان نمونه در مورد محاكمه من، بسياري از مسائل را مي‌‏توانستيم مطرح كنيم كه هم براي دولت و هم براي جمهوري اسلامي ايجاد مشكل كند اما من با مشورت دوستان از بسياري از آنها صرف‌‏نظر كردم.
زيدآبادي خاطر نشان كرد: همان پتانسيلي را كه صرف اصلاحات و فعاليت اصلاح طلبان شد، مي‌‏شد صرف عقب راندن قدرت جناح مقابل كرد.
وي با اظهار اين مطلب كه فقدان يك استراتژي مشخص در حركت كنوني اصلاحات كاملاً محسوس است، گفت: اگر آقاي خاتمي از نيروي معتدل موجود در جامعه استفاده مي‌‏كرد، اين نيرو هرگز به سمت حركت‌‏هاي افراطي نمي رفت.
اين فعال سياسي تأكيد كرد: اصل جنبش دوم خرداد خوب بود اما طبيعي است كه وقتي كه امكان اجرايي كردن شعارها وجود نداشته باشد، مردم شعارها و مفاهيم زيبا را كنار خواهند زد.
زيدآبادي يادآور شد: منطق درست اين نيست كه سعي شود طرف مقابل به قدري بزرگ و قوي جلوه داده شود كه از ترس آنها به اين طرف پناه آوريم، واقعيت اين است كه شرايط كسي مثل من خيلي با سال‌‏هاي قبل تفاوت نداشته است، وضعيت احزابي مثل نهضت آزادي هم همين طور است و نهضت آزادي و امثال آن به همان حدي كه هفت يا هشت سال پيش تحمل مي‌‏شدند، امروز هم تحمل مي‌‏شوند و به فعاليت ادامه مي‌‏دهند.
زيدآبادي در پاسخ به سوال تاج زاده كه پيشنهادش براي انتخابات چيست؟ گفت: نيروهاي اپوزسيون نظير ملي مذهبي‌‏ها، جبهه ملي، دفتر تحكيم وحدت و كساني نظير آيت‌‏الله منتظري، كانديداي مورد نظر خود را پيشنهاد كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18944

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مناظره تاج زاده با زيدآبادي، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016