دوشنبه 29 فروردین 1384

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها: بهداشت زندان‌هاي استان تهران نسبتا خوب است؛ ضرورت ندارد NGOها وظايف ما را گوشزد كنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

محمود سالاركيا اظهار داشت: در راستاي اجراي لايحه‌ي حقوق شهروندي، قضات ناظر بر زندان در سال 1384 به صورت منظم هر هفته حداقل سه روز بايد در داخل بندها حضور پيدا كنند و از نزديك در جريان مشكلات مددجويان قرار گيرند.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بر اساس اين برنامه حضور اين قضات در زندان اوين، قزل حصار، رجايي‌شهر و مركزي كرج بيشتر خواهد شد و بر حسب دستور رياست قوه‌ي قضاييه بنا داريم مشكلات زندانيان را از نزديك و با غلظت بيشتري بررسي و حل كنيم.

سالاركيا، نظارت بر مكان زندان، مسوولان زندان و خود زندانيان را سه محور اصلي در امر نظارتي قضات ناظر بر زندان برشمرد و افزود: يكي از وظايف قضات ناظر پيگيري وضعيت متهمان تحت قرار در زندان است كه هرچه زودتر پرونده‌ي آنها مورد رسيدگي قرار گيرد و از اطاله‌ي دادرسي جلوگيري شود.

وي با بيان اينكه با تعامل دادسرا و نيروي انتظامي مرخصي دادن به مجرمان حرفه‌يي به خصوص سارقان حرفه‌يي در تعطيلات نوروز، ممنوع و اين باعث ايجاد امنيت بيشتر در سطح شهر شد، اظهار داشت: بر اساس اين تجربه‌ي موفق و تعامل با نيروي انتظامي از اين به بعد برنامه‌اي مدون و منطقي براي مرخصي دادن به زندانيان اجرا مي‌شود و به كساني‌كه واقعا ذي‌حق هستند مرخصي داده مي‌شود.

معاون امور زندان‌هاي دادستان تهران درباره مطالبي كه در سمينار انجمن دفاع از حقوق زندانيان در انتقاد از وضعيت بهداشتي زندانيان ارائه شده است، گفت: متاسفانه در اين باره از دادسرا دعوت نشد؛ به علاوه گزارشي از نحوه‌ي برگزاري اين جلسه نيز به ما اعلام نشد چرا كه ما به هر حال خود را ناظر بر زندان‌هاي استان تهران مي‌دانيم و در اين زمينه ضرورتي ندارد كه NGOها وظايف ما را گوشزد كنند چرا كه خود را به اجراي آنچه در قانون آمده موظف مي‌دانيم.

وي ادامه داد: آنچه مسلم است اجراي موارد مندرج در آيين‌نامه‌ي داخلي زندان‌ها با مشكلاتي مواجه است ولي با اين حال اداره كل زندان‌هاي استان تهران بسياري از نكات را رعايت مي‌كند.

سالاركيا خاطرنشان كرد: بعضا اتفاق مي‌افتد كه نيروي انتظامي در طرحي جمع زيادي از معتادان را جمع‌آوري مي‌كند و زندان به يك‌باره با خيل زيادي از افراد مواجه مي‌شود كه ممكن است انجام معاينات پزشكي براي همه امكان نداشته باشد كه البته اين يكي از موارد نادر است.

معاون امور زندان‌هاي استان تهران تأكيد كرد: امروز من به جرأت مي‌توانم بگويم زندان‌هاي استان تهران از وضعيت بهداشتي نسبتا خوبي برخوردارند و اين وضعيت اصلا قابل مقايسه با چند سال قبل نيست ولي ما به هر حال به شناسايي موارد ضعف نياز داريم كما اينكه قضات ناظر ما اين موارد را شناسايي مي‌كنند و به مسؤولان زندان نيز اعلام مي‌كنند و قطعا آنها هم علاقمند هستند كه در زندان بيماري خاص وجود نداشته باشد چراكه به هر حال خود آنها نيز در معرض خطر هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: يك زندان‌بان هم مانند يك زنداني است و تنها فرقش اين است كه ممكن است ساعاتي را خارج از زندان باشد ولي با اين حال اگر در زندان بيماري رايج شود قطعا خود زندانيان و قضات ناظر نيز در معرض خطر قرار مي‌گيرند البته منظورم اين نيست كه به خاطر خودشان رعايت مي‌كنند بلكه به خاطر خود مددجويان سعي مسؤولان زندان بر رعايت اصول بهداشتي و پزشكي است.

سالاركيا با بيان اينكه مسؤولان زندان و قضات ناظر موظفند زندانيان بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان بفرستند، گفت: دستور صريح رياست قوه‌ي قضاييه در مورد بيماران صعب‌العلاج اين است كه به آنها مرخصي طولاني مدت داده شود و در راستاي اعمال ماده 291 آيين دادرسي اجراي حكم را متوقف كنند و اين كار انجام مي‌شود. به علاوه اگر بشنويم كسي در زندان بيماري دارد قطعا نسبت به اعزام او به بيمارستان اقدام مي‌كنيم.

Copyright: gooya.com 2016