دوشنبه 14 شهریور 1384

پيروزي‌هاي تخيلي ديپلماتيك، مشكلي از كشور حل نمي‌كند، بازتاب

پيروزي‌هاي تخيلي ديپلماتيك، مانند آنچه درباره عقب‌نشيني آمريكا در صدور ويزاي رئيس مجلس صورت گرفت، مشكلي از كشور حل نمي‌كند و وزارت خارجه بايد به جاي طراحي چنين برنامه‌هاي تبليغاتي، به راه‌حل‌هاي واقعي براي كارآمد نشان دادن خود، روي آورد.

يك كارشناس حقوق بين‌الملل در گفت‌وگو با «بازتاب» ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بنا بر اظهارات منابع ديپلماتيك، آمريكا هيچ‌گونه مخالفت رسمي با صدور ويزاي حداد عادل براي شركت در اجلاس بين‌المجالس در نيويورك نداشته است و صرفا براي ايجاد فشار رواني بر مسئولان ايراني، كار صدور ويزا را به تأخير انداخته و حال قصد دارد تا در آخرين ساعات فرصت قانوني، ويزا را صادر كند.

اين كارشناس افزود: متأسفانه دست‌اندركاران سياست خارجي كشور، هنوز ظرافت‌هاي جنگ رواني و كاربردهاي آن در ديپلماسي را درك نمي‌كنند و به همين دليل، جنگ رواني را آغاز كرده‌اند كه به زيان ايران ارزيابي مي‌شود.

وي توضيح داد: اصولا فراهم كردن جو منفي عليه يك كشور و مسئولان آن از طريق افكار عمومي با ايجاد شايعاتي همچون عدم رسميت و مشكلات حقوقي آنها صورت مي‌گيرد و طبيعي است، وقتي رئيس مجلس ايران براي شركت در اجلاس با مشكل ويزا روبه‌رو بوده باشد، از نظر بين‌المللي و رواني، موقعيت وي در برابر ديگر كشورهاي جهان، تضعيف شود.

اين كارشناس تأكيد كرد: با توجه به اين‌كه مقامات آمريكايي به هيچ وجه مخالفت خود را با صدور ويزا براي حداد عادل اعلام نكرده‌اند، به نظر مي‌رسد، اعلام مخالفت آمريكا با صدور ويزا براي وي از سوي سخنگوي وزارت خارجه و اعلام خبر عقب‌نشيني آمريكا بر اثر فشارهاي وزارت خارجه و احضار كاردار سوئيس پس از چند ساعت، يك سناريو ناشيانه براي فعال و مؤثر نشان دادن دستگاه ديپلماسي بوده است، هرچند پيامدهاي منفي اين اقدام براي منافع ملي و جايگاه رئيس مجلس، بيش از منافع آن براي مديران فعلي وزارت خارجه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كارشناس در پايان گفت: با توجه به آن‌كه كاردار سوئيس، احضار خود به وزارت خارجه را تأييد نكرده است و مديران وزارت خارجه نيز از ابتدا به صدور ويزا براي رئيس مجلس اطمينان داشته‌اند، اقدام سخنگوي وزارت خارجه به عنوان اشتباه ناشيانه ديگري در حوزه منافع ملي و از سوي طرف آمريكايي ثبت مي‌شود كه اميد مي‌رود، در دوره جديد وزارت خارجه با تغييرات در تركيب و مديران اين وزارتخانه، شاهد چنين اشتباهاتي نباشيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزي‌هاي تخيلي ديپلماتيك، مشكلي از كشور حل نمي‌كند، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016