جمعه 27 آبان 1384

گفتگوي ايرنا با سيدمحمد خاتمي: سياست‌هاي ايران با روي كارآمدن دولت جديد هيچ تغييري نكرده است

برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۲۷‬

رييس جمهوري سابق ايران روز جمعه در برلين اظهار داشت: ديدگاهها و سياست‌هاي ايران در سطح كلان طراحي مي‌شود و دولت مامور اجراي آنهاست، بنابر اين هيچ تغييري در سياست‌هاي كشور با روي كار آمدن دولت جديد ايجاد نشده و هر دولتي خود را مكلف و موظف به اجراي سياست‌هاي عالي نظام مي‌داند.

"محمد خاتمي" در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا ضمن تاكيد بر مواضع جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگو با ملل دنيا افزود: در ديدار با برخي مقامات آلماني از جمله "هورست كوهلر" رييس جمهوري آلمان و "اشتاين ماير" رييس دفتر "شرودر" صدراعظم كنوني اين كشور و نامزد تصدي مسووليت وزارت خارجه در دولت آتي آلمان به صدراعظمي خانم "مركل" بار ديگر تاكيد كردم سياست ايران استفاده مسالمت‌آميز از انرژي اتمي است.

وي افزود: به مقامات آلماني توصيه كردم گفت وگوهاي خود با تهران را ادامه دهند زيرا منافع غرب، ايران و همه كشورهاي منطقه و جهان در تداوم اين مذاكرات تا حصول به نتيجه مشخص است.

خاتمي با رد ادعاهاي رسانه‌هاي غربي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نيز گفت: به مقامات آلماني تاكيد كردم ايران به هيچوجه قصد ندارد به سمت ساخت سلاح اتمي برود اما بر حق خود براي دستيابي به دانش هسته‌اي بر مبناي پيمان "ان.پي.تي" نيز اصرار دارد و اين حق پيشتر نيز در توافقنامه پاريس به رسميت شناخته است.

خاتمي در ادامه افزود: ايران براي نشان دادن حسن نيت خود، حتي ارايه تضمين‌هاي عيني را هم پذيرفته تا جهانيان مطمئن باشند كه برنامه‌هاي هسته‌اي ما به سمت توليد سلاح اتمي در حال حركت نيست.

از سوي ديگر نگراني عمده ما، اين است كه كشورهاي اروپايي تحت تاثير فشار برخي قدرت‌ها مانند آمريكا نتوانند در اين مساله دقيق و صحيح تصميم بگيرند.

مقامات آلماني را تشويق كردم به‌صورت مستقل با موضوع دانش هسته‌اي ايران برخورد كنند زيرا چنين نگرشي افزون بر تامين منافع متقابل دو كشور، سبب خواهد شد بدون تاثيرپذيري از قدرت‌هايي كه اغراض خاص سياسي دارند، اين مساله به در نظر گرفتن انصاف، به راه حل مناسبي منجر شود.

خاتمي همچنين در زمينه واكنش منفي برخي رسانه‌ها و دولت‌هاي غربي در زمينه اظهارات اخير "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران نيز گفت: در برخي از اين ديدارها، مقامات و شخصيت‌هاي آلماني در اين‌باره نگراني و پرسش‌هايي را مطرح كردند كه پاسخ دادم اظهارات جناب آقاي احمدي‌نژاد ادامه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مورد اقدامات نژادپرستانه صهيونيست‌ها در فلسطين بوده است.

وي افزود: اظهارات رييس جمهوري ايران برگرفته از خواست عمومي جامعه ما در حمايت از مردم مظلوم فلسطين و جزو سياست هميشگي و مستمر دولت‌هاي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي بوده است ولي در عين حال به مقامات آلماني نيز گفتم كه در سياست‌هاي كشورمان در ابعاد اقتصادي و خارجي با روي كار آمدن دولت جديد تغييري حاصل نشده و نخواهد شد زيرا رهبر انقلاب هميشه بر اين سياست‌ها نظارت دارد.

خاتمي در عين حال گفت: معتقدم دستگاه تبليغاتي و مراكز جنگ رواني در غرب تلاش مي‌كنند با سوء‌استفاده از برخي زمينه‌ها و وقايع تاريخي، به اختلافات ميان اسلام و مذاهب ديگر دامن بزنند.

وي گفت: آنها تلاش مي‌كنند اسلام را به‌عنوان آيين يك خشونت طلب و تروريست پرور معرفي كنند و نابودي تمدن غرب را هدف جهان اسلام نشان دهند در حاليكه اگر ما حرفي هم با غرب داريم درباره وجهه استعماري و تبعيضي است كه در روابط بين‌الملل وجود دارد.

رييس جمهوري سابق ايران افزود: طبيعي است در پي آزادي و استقلال خود هستيم و با هر مانعي در اين مسير از جمله سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و تبعيض‌آميز غرب، مخالفت خواهيم كرد.

خاتمي در عين حال گفت: از ديدگاه من اگر گفت وگوها در فضايي امن و سازنده صورت گيرد بسياري از انديشمندان غربي نيز به اين باور خواهند رسيد كه آنچه در بخش رسانه‌اي درباره اسلام مطرح مي‌شود با واقعيت‌هاي موجود و تعاليم دين مبين سازگاري ندارد.

"سيدمحمد خاتمي" رييس جمهوري سابق ايران پنجشنبه شب نيز در جمع انديشمندان و متفكران آلماني در برلين اظهار داشت: گفت وگو تنها راه حل غلبه بر مشكلات فعلي جهان است.

خاتمي كه در شعبه برلين "بنياد كوربر" سخنراني مي‌كرد، افزود: با توجه به مشكلات و معضلات كنوني در جهان، گفت وگو تنها راه‌حل و يگانه راه بي‌بديلي است كه مي‌توان با آن بر مشكلات و معضلات فعلي جهان غلبه كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري سابق ايران پس از حضور در همايش "اسلام در جهان كثرت گرا" كه در وين پايتخت اتريش برگزار شد، روز چهارشنبه به‌دعوت بنياد كوربر وارد آلمان شد.

وي همچنين قرار است امروز (جمعه) در سفر به هامبورگ با برخي رهبران ديني آلمان ديدار كرده و در مقر "بنياد كوربر" در اين شهر نيز در جمع كارشناسان و محققان سخنراني كند.

بنياد كوربر كه در آلمان از آن به‌عنوان مركزي مستقل و خصوصي نام برده مي‌شود، در سال ‪ ۱۹۵۹‬ميلادي توسط فردي "كورت.آ. كوربر" در منطقه "هامبورگ برگه‌دورف" تاسيس شده است.

كورت آ.كوربر در سال ‪ ۱۹۰۹‬در برلين به‌دنيا آمد و در تاريخ ‪ ۱۰‬اوت سال ‪ ۱۹۹۲‬در هامبورگ درگذشت. وي از سال ‪ ۱۹۴۷‬با تاسيس شركت ماشين‌آلات هاني سرمايه‌گذاري خود را در بخش تاسيسات ماشين‌آلات صنعتي آلمان آغاز كرد.

كوربر به‌پاس خدمات فرهنگي و صنعتي خود، در سال ‪ ۱۹۸۱‬از "كارل كارستنس" رييس جمهوري وقت آلمان مدال "خدمات ويژه" آلمان را كسب كرد.

اين بنياد سالانه جايزه‌اي ‪ ۷۵۰‬هزار يورويي با هدف تقويت همكاري دانشمندان اروپايي در سطح بين‌المللي به برگزيدگان خود اعطا مي‌كند.

بنياد كوربر اهداف فعاليت خود را "ايجاد تفاهم بين ملل از طريق گفت‌وگوهاي اجتماعي، تقويت روابط بين‌المللي، علم و هنرهاي آزاد اعلام كرده است.

در حيطه سياست خارجي نيز بنياد مزبور از سال ‪ ۱۹۶۱‬سالانه يك گردهمايي با عنوان "ميزگرد برگدورف" با هدف تبادل‌نظر بين كارشناسان كشورهاي مختلف درباره مسايل سياست بين‌الملل برگزار مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016