دوشنبه 21 آذر 1384

محمدعلي دادخواه: خانواده‌‏ قربانيان حادثه سقوط هواپيما بايد علاوه بر دريافت ديه، خسارت نيز دريافت كنند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو كانون مدافعان حقوق بشر گفت: طبق تفسيري كه اكثر حقوقدانان نيز به آن تاكيد دارند, ديه نوعي مجازات است و پرداخت خسارت مقوله‌‏اي جدا محسوب مي‌‏شود و خانواده‌‏هاي قربانيان حادثه سقوط هواپيماي C-130 ارتش بايد علاوه بر دريافت ديه، خسارت نيز دريافت كنند.

محمدعلي دادخواه در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه مطابق برخي معاهدات بين‌‏المللي در سوانح هوايي علاوه بر پرداخت ديه به خانواده‌‏هاي قربانيان حادثه, پرداخت خسارت نيز به آنها تعلق مي‌‏گيرد, آيا رعايت اين معاهدات ارجح بر قوانين داخلي ماست و بايد به خانواده‌‏هاي قربانيان سانحه سقوط هواپيماي C-130 ارتش علاوه بر ديه, خسارت نيز پرداخت شود, گفت: دو تفسير در اين مورد وجود دارد, اول اينكه با توجه به پيوستن دولت ايران به معاهده وين، مصوب 1969 اصولا معاهدات جهاني برقراردادها و قوانين داخلي كشورها ارجح است.
وي افزود: ما بايد كلي اين پيمان‌‏نامه‌‏ها و قراردادهاي بين‌‏المللي را در زمره پيمان‌‏هاي عام و قانون‌‏ساز بدانيم كه همه كشورها ملزم به پيوستن در عايت مفاد آن هستند.
اين حقوقدان تاكيد كرد: معاهدات بين‌‏المللي را هيچ مرجعي اعم از مجلس، دولت و شوراي نگهبان نمي‌‏تواند تغيير دهد بلكه آنها متعهد به رعايت آن هستند بنابراين طبق قرارداد توكيو و طبق تفسيري كه از حقوقدان كشور شده است, خانواده‌‏هاي قربانيان حادثه سقوط هواپيماي C-130 ارتش بايد علاوه بر دريافت ديه، خسارت نيز دريافت كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دادخواه خاطرنشان كرد: تفسير دوم در مورد رعايت قراردادها و پيمان‌‏نامه‌‏هاي بين‌‏المللي اين است كه برخي‌‏ها معتقدند چون قوانين داخلي حاكميت مطلق را بيان مي‌‏كند, بر قراردادها و معاهدات بين‌‏المللي ارجح است.

Copyright: gooya.com 2016