یکشنبه 4 دی 1384

يکی ازمسئولين صنايع هوايي: به‌‏كارگيري روش‌‏هاي غيراستاندارد در سيستم تعميرونگهداري هواپيما دليل اصلي سقوط هواپيماي سي۱۳۰، ايلنا

"برخي از علل سانحه با پيگيري موضوع توسط مسوولاني كه خود مسبب حادثه‏اند, پنهان خواهد ماند"


تهران- خبرگزاري كار ايران

آخرين بررسي‌‏ها و تحليل‌‏هاي واقع‌‏بينانه به دست آمده سانحه هواپيماي ترابري C-130 ارتش حاكي از اين مطلب است كه هواپيما هنگام پرواز از باند با از دست دادن موتور به سختي از باند برخاسته است.

يك مقام مسوول در سازمان صنايع هوايي وابسته به نيروي مسلح, درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, ضمن بيان اين مطلب, افزود: آخرين بررسي‌‏ها و تحليل‌‏هاي واقع‌‏بينانه سانحه هواپيماي ترابري نظامي C-130 بر اين مطلب دلالت دارد كه هواپيما هنگام برخاستن از باند موتور را از دست داده و پس از آن يكي ديگر از موتورهايش را از دست داده، در واقع در نخستين لحظات پرواز، هواپيماي C-130 ارتش موتورهاي 3 و 4 يعني موتور سربال سمت راست خود را از دست مي‌‏دهد.
وي، در توضيح اين مطلب, تصريح‌‏كرد: در اين هنگام به خلبان دستور بازگشت و فرود اعلام مي‌‏شود. در اين‌‏گونه مواقع براي ايجاد تعادل، خلبان دور موتور شماره يك را صفر مي‌‏كند كه در اين زمان موتور شماره يك و چهار عملاً خنثي شده و موتورهاي دو و سه عمل مي‌‏كنند.
اين مقام مسوول در سازمان صنايع هوايي وابسته به نيروهاي مسلح، در ادامه خاطرنشان‌‏كرد: با انجام اقدامات ياد شده مشكلي در بين نبوده و خلبان قادر به فرود بوده ؛ اما احتمال بسيار قوي در مورد علت سانحه آن است كه درست در لحظه نزديك شدن به نقطه راس باند و لحظه دور زدن موتور دوم را از دست داده باشد ؛ چرا كه دور موتور يك توسط خلبان كم شده بود. موتور دوم از دست رفته بود. در واقع سمت چپ هواپيما، موتوري نبوده, موتور چهارم هم خاموش شده بود و هواپيما تنها با موتور شماره 3 در حال پرواز بود.
وي، اضافه‌‏كرد: در اين هنگام هواپيما قادر به حفظ تعادل خود نبوده, بنابراين خود به خود به سمت چپ كشيده ‏شده، يعني هنگامي كه خلبان قصد كنترل سطوح فرامين را داشته، قدرت هيدروليك هواپيما از بين رفته يا كم شده بود, بنابراين هواپيما كم‌‏كم به سمت چپ كشيده شده و به ساختمان مجتمع مسكوني توحيد برخورد كرده است.
وي، ادامه داد: بررسي عوامل ياد شده حاكي است كه علت اصلي سانحه ناشي از به‌‏كارگيري روش‌‏هاي غير استاندارد در سيستم تعمير و نگهداري هواپيما در نيروي هوايي ارتش است ؛ چرا كه در نيروي هوايي كنترل كيفيت و استانداردهاي لازم و دستورالعمل‌‏هاي مهندسي در تعمير و نگهداري هواپيما رعايت نمي‌‏شود, بنابراين بايد بررسي كنيم كه اين هواپيما چرا موتور خود را از دست داده و ضروري است كه سوابق تعمير و نگهداري هواپيما بررسي شده و ببينيم تكنسين‌‏هاي نيروي هوايي در اين مركز چه مي‌‏كنند و از چه استانداردهايي در تعمير، تعويض و جابه‌‏جايي قطعات استفاده مي‌‏كنند.
اين كارشناس پرواز همچنين، ادامه داد: استانداردهاي لازم در مركز تعمير و نگهداري هواپيما در نيروي هوايي ارتش رعايت نشده و به دليل استفاده از روش‌‏هاي غير استاندارد، چنين سوانحي رخ‌‏ مي‌‏دهد.
اين مقام مسوول در وزارت دفاع, در خصوص برخي شايعات مبني بر اين كه اين هواپيما داراي جعبه سياه بوده و بايد در شركت سازنده آن باز شده و خوانده شود، گفت: هيچ هواپيماي C-130 در دنيا جعبه سياه ندارد.
وي، در ادامه تاكيدكرد: براساس برخي شايعات ديگر گفته شده كه نوار مكالمات برج كنترل مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد و خلبان C-130 به صورت عمد يا غيرعمد پاك شده، در حالي كه مكالمات قابل پاك كردن نيست.
به گفته اين مقام مسوول در وزارت دفاع، در قسمت زيرين برج مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد سيستم الكترونيكي فرودگاه قرار دارد كه در آن كليه مكالمات ميكروفون‌‏هاي برج به صورت خودكار و دائمي بر روي نواري ضبط مي‌‏شود كه هيچ‌‏كس قادر به دست‌‏يابي به آن نيست ؛ چرا كه كنترل‌‏هاي شديدي در اين مركز اعمال شده و براساس قوانين و مقررات، هيچ كس قادر به انجام اين امر نيست.
وي، در خصوص مكالمات يك دقيقه و 20 ثانيه آخر خلبان كه در حال حاضر جزء نقاط مبهم اين پرونده محسوب مي‌‏شود، اظهارداشت: در يك دقيقه و بيست ثانيه آخر مكالمه‌‏اي نبوده ؛ زيرا خلبان بدون وجود هيچ اشكالي در حال حركت به سمت مهرآباد بوده ؛ اما در لحظه برخورد و سانحه ناگهان صداي ياحسين خلبان گوهري به گوش مي‌‏رسد.
وي، در خصوص عدم هدايت هواپيما به فرودگاه ديگري غير از مهرآباد، گفت: با توجه به وجود بخش تعميرات, ابزار، لوازم و قطعات يدكي اين هواپيما و تجهيزات آتش‌‏نشاني و اطفاي حريق در مهرآباد، هدايت اين هواپيما به مهرآباد منطقي بوده است.
اين كارشناس وزارت دفاع, اضافه‌‏كرد: برآوردها و بررسي‌‏هاي انجام شده حاكي است كه هواپيما به راحتي قادر به فرود در باند مهرآباد بوده ؛ اما علت اساسي سانحه تغيير جهت هواپيما به مهرآباد نبوده ؛ بلكه از دست دادن موتورها و نقص فني علت اصلي سانحه اعلام شده است.
وي، با اشاره به كميسيون بررسي‌‏كننده سانحه سقوط C-130 ارتش كه منجر به مرگ خبرنگاران و تصويربرداران رسانه‌‏هاي جمعي و نيروهاي ارتش شد، گفت: هم‌‏اكنون در كميسيون 29 نفره بررسي سانحه اين هواپيما از متخصصان اين صنعت يعني شركت صنايع هواپيمايي ايران وابسته به وزارت دفاع دعوت به عمل نيامده, در صورتي كه تعميرات سنگين (اورهال) اين هواپيما از سال‌‏هاي قبل از انقلاب زيرنظر آمريكايي‌‏ها و پس از انقلاب در صنايع صها صورت گرفته است و در واقع اين افراد در اين زمينه متخصص بوده و قادر به پاسخ‌‏گويي در خصوص نقاط مبهم اين سانحه هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي، ادامه داد: براي جلوگيري از تكرار سوانح هواپيماهاي نظامي وجود متخصصان صنايع هواپيمايي ايران (صها) از بخش موتور و بالا بدنه در اين كميسيون امري ضروري است ؛ چرا كه اين متخصصان با تهيه و تدوين دستورالعملي از تكرار مجدد چنين سوانحي جلوگيري كرده و قادر خواهند بود, ايرادهاي اساسي سيستم‌‏هاي تعمير و نگهداري هواپيما در نيروي هوايي ارتش را كشف و برطرف كنند.
اين مقام مسوول در سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع‌‏, افزود: در كميسيون بررسي سانحه افرادي غيرمتخصص حضور دارند ؛ البته وجود تعدادي خلبان بازنشسته در اين كميسيون فقط به 50 درصد بررسي سانحه كمك مي‌‏كند. از طرفي منطقي نيست, اجازه دهيم پرونده اين سانحه طوري بسته شود كه اشكالات سانحه بر ملا نشود.
اين كارشناس وزارت دفاع, همچنين گفت: اگر كساني مي‌‏خواهند علت سانحه را جستجو كنند كه خود مسوول همين اشكالات هستند، ممكن است علل و عوامل سانحه پنهان بماند.
وي، در پايان تاكيدكرد: برج مراقبت نيروي هوايي ارتش، هيچ‌‏گونه تسلطي بر برج مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد ندارد ؛ چرا كه برج زير نظر سازمان هواپيمايي كشوري است. بنابراين, هرگونه اعمال نفوذ و دستور قاعدتاً از سوي كاروان به خلبان داده شده است.
گفتني است, حدود هشت ماه پيش نيز يكي از هواپيماهاي C-130 نيروي هوايي ارتش به دليل از دست دادن ملخ خود در يكي از مناطق اطراف تهران دچار سانحه شد و تعدادي از افراد داخل در آن كشته شدند كه گزارش اين سانحه به دليل نظامي بودن آن هيچ‌‏گاه منتشر نشد.

Copyright: gooya.com 2016