پنجشنبه 6 بهمن 1384

آرش سيگارچي بازداشت و به زندان رشت منتقل شد، ايران ما

ايران ما - آرش سيگارچي همكار روزنامه " ايران ما " بازداشت شد .
به گزارش سايت روزنا ساعاتي پيش آرش سيگارچي ، سردبير روزنامه "گيلان امروز" که حکم دادگاه تجديدنظرش هفته جاري صادر و به سه سال زندان محکوم شده بود به زندان رشت منتقل شد.

آرش سيگارچي که در حکم بدوي به 14 سال زندان محکوم شده بود در دادگاه تجديدنظر محکوميت اش به سه سال کاهش يافته بود. وي امروز و براي ايلاغ حکم به دادگستري استان گيلان مراجعه کرده بود که بازداشت و به زندان منتقل شد.

اين در حالي است که هنوز فرصت اعتراض به حکم براي اين روزنامه نگار باقي مانده است .


آرش سيگارچي سردبيری گيلان امروز و وبلاگ نويس پنجره ی التهاب که در ٢٧ دی ماه سال 83 توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود در ٤ اسفند در دادگاه انقلاب اسلامي استان گيلان به ۱٤ سال زندان محکوم شد.

اين روزنامه نگار ٢٨ ساله با اتهامات نظير " جاسوسي و توهين به رهبري" به ۱٤ سال زندان محکوم شده بود . اما در اصل "جرم" او فعاليت های مطبوعاتي و وبلاگ نويسي و مصاحبه با راديو فرداست. آرش سيگارچي از پنج سال پيش سردبيری گيلان امروز را بعهده داشته و همزمان ياداشت هايش را در وبلاگ پنجره ی التهاب منتشر مي کرد. وی روزنامه نگاری جدی و مسئول است که به انتقاد از عملكرد هاي مغاير با قانون اساسي مي پرداخت و از جمله کساني بود که شجاعانه از روزنامه نگاران در بند شده به ويژه دو همکارش روزبه مير ابراهيمي و شهرام رفيع زاده آن زمان كه در بازداشت بسر مي بردند دفاع کرد. وی در اواسط شهريور ماه سال گذشته نيز چند روز پس از آن که در وبلاگ اش خبر گردهم آيي خانواده های زندانيان اعدام شده در سال ٦٧ در گورستان خاوران را منتشر کرده بود، توسط وزارت اطلاعات احضار و چند روزی بازداشت مي شود . و پس از آن اين روزنامه نگار تحت فشار مداوم نيروهای امنيتي قرار داشت.تا آنكه بازداشت و به 14 سال زندان محكوم مي گردد ، اما پس از 60 روز به قيد قرار وثيقه سنگين يك ميليارد ريالي از زندان آزاد شده و در طول يكسالي كه بيرون از زندان بود مدام دل شوره ي حكمش را داشت .چون به تازگي همسر آينده اش را انتخاب و نامزد كرده بود . آرش سيگارچي پس از آزاد شدن از زندان مدت كوتاهي با روزنامه ابتكار هماري داشت و بعد از آن يكي از ياران و همكاران پرتلاش وصديق "ايران ما " بود .

آرش سيگارچي در آخرين مطلبي كه در وبلاگ اش پنجره التهاب نوشته است ضمن تشريح چگونگي شكستن حكمش از 14 سال به 3 سال ،‌ نوشته است :

گویا حتما باید این یکسال سپری می شد تا حکم من هم در دادگاه تجدیدنظر به سرانجام برسد.اواخر هفته گذشته به رشت رفتم تا از وضع پرونده ام که در دادگاه تجدید نظر استان گیلان مطروح است مطلع شوم که خبر دادند حکم من به شرح زير صادر شده است :
دادگاه تجدید نظر محکومیت «آرش سیگارچی» ، روزنامه نگار و وبلاگ نویس را از 14 سال به 3 سال کاهش داد.
وی با تایید این موضوع گفت : ابتدای هفته به دادگاه مراجعه کردم که به من اعلام شد حکم شعبه اول دادگاه تجدیدنظر در مورد پرونده صادر شده است. وی از اظهار نظر بیشتر در مورد پرونده اش خودداری کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بهمن ماه سال گذشته ، شعبه سوم دادگاه انفلاب استان گبلان ، «آرش سیگارچی» ، سردبیر روزنامه گیلان امروز را به 14 سال زندان محکوم کرده بود. اتهامات وی توسط این دادگاه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا از طریق مصاحبه با رادیو فردا» ، «توهین به رهبری» ، «تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» اعلام شده بود.
«سیگارچی» پس از 60 روز بازداشت با وثیقه 1 میلیارد ریالی آزاد شد و پس از آن به همراه وکلایش در دادگاه تجدیدنظر حضور یافت. این دادگاه در نهایت هفته گذشته با صدور رای ، سیگارچی را از اتهام «همکاری با دولت متخاصم» و «تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور» تبرئه نمود تا به ترتیب 10 و یک سال از محکومیت وی کاسته شود. این دادگاه همچنین دو اتهام دیگر آرش سیگارچی (توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران) را تایید کرد تا وی مجموعا به سه سال زندان محکوم گردد.
آرش سیگارچی ، 27 ساله ، سردبیر سابق روزنامه گیلان امروز و نویسنده وبلاگ پنجره التهاب (www.sigarchi.com) است.

آرش سپس در انتهاي نوشته اش آورده است :

نمی دانم خوشحال باشم یا ناراحت. از یکسو آن حکم 14 ساله که به نظرم اساس و بنیانی نداشت نقص شده و از سویی بنابر این حکم باید به 3 سال زندان بروم.
امیدوارم بتوانم با استیناف به دیوان عالی کشور ، این سه سال را هم به خیر بگذرانم ..... برایم دعا کنید.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرش سيگارچي بازداشت و به زندان رشت منتقل شد، ايران ما' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016