چهارشنبه 26 بهمن 1384

معاون سياسي، امنيتي استانداري قم: حسينيه شريعت قم تخريب شد، ۱۲۰۰ نفر از دراويش بازداشت شدند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون سياسي امنيتي استانداري قم گفت: با تخريب حسينيه شريعت به حكم كميسيون ماده صد شهرداري و دستگيري 1200 نفر از دراويش، در حال حاضر امنيت و آرامش كامل در قم برقرار است.
احمد حاجي‌‏زاده در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" با اشاره به درگيري پيش آمده بين دراويش گنابادي با مردم قم و نيروي انتظامي، گفت: اين افراد با فراخواني كه داده بودند بحث ملكي را به يك مساله سياسي و امنيتي تبديل كردند.
وي افزود: ما بارها با اين افراد مذاكره كرده بوديم تا اين مساله ملكي را كه دو شاكي داشت، از طريق قضايي حل كنند و به حكم قوه قضاييه تمكين كنند.
حاجي‌‏زاده تصريح كرد: كميسيون ماده صد شهرداري حكم به تخريب و تخليه اين خانه مسكوني كه تبديل به حسينيه شده بود، گرفته بود و سازمان اوقاف نيز شكايتي را در مورد اينكه ساختمان وقف شده است، در دادگاه پيگيري مي‌‏كرد كه اين حسينيه در نهايت پلمپ شده بود اما حدود 300 نفر از دراويش پلمپ را شكسته و در حسينيه مستقر شدند.
وي ادامه داد: ما 20 روز با اين افراد مذاكره كرديم كه در نهايت آقاي شريعت، رييس آنها تعهد كتبي داد كه روز 11 محرم كليد حسينيه را تحويل بدهد و عزاداري‌‏ها مختص بومي‌‏هاي استان خواهد بود كه ما با آن موافقت كرديم.
معاون سياسي امنيتي استاندار قم افزود: متاسفانه آقاي شريعت در زمان معين‌‏شده پنهان شد و چون هر بار تيم مذاكره‌‏كننده آنها تغيير مي‌‏كرد، تيم جديد حاضر به اجراي تعهدات مورد توافق تيم قبل نمي‌‏شد و اين در حالي بود كه با فراخوان آنها، هر روز به تعداد آنها اضافه مي‌‏شد.
حاجي‌‏زاده خاطرنشان كرد: زماني كه نيروي انتظامي به افراد جديد اجازه ورود به حسينيه را نداد، حدود هزار نفر در خيابان اطراف حسينيه كه يكي از خيابان‌‏هاي مركزي و پر رفت و آمد قم است، مستقر شدند و خيابان را مسدود كردند كه نيروي انتظامي تصميم گرفت خيابان را پاكسازي كند.
وي افزود: حدود 350 نفر داخل حسينيه بودند كه با سنگ و گاز به نيروي انتظامي و مردم معترض حمله كردند و حدود 100 نفر از مردم و 34 نفر از پرسنل نيروي انتظامي مجروح شدند كه 30 نفر آنها بستري هستند و حال سه نفر از مجروحين وخيم گزارش شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حاجي‌‏زاده ادامه داد: اين افراد كه 85 درصد آنها غيربومي هستند، سلاح گرم و سرد در دست داشتند و با يك برنامه‌‏ريزي از قبل تعيين‌‏شده، قصد داشتند يك مساله ملكي را به مساله امنيتي تبديل كنند.
وي اظهار داشت: كميسيون ماده صد شهرداري حكم تخريب حسينيه شريعت را داشت كه اكنون با اين حكم حسينيه تخريب شده و 1200 نفر از دراويش دستگير شده‌‏اند.
معاون سياسي امنيتي استاندار قم ادامه داد: دستگيرشدگان در مراكز مختلف در حال بازجويي هستند كه به مرور زمان افرادي كه جز عوامل اصلي و محرك نبودند، با اخذ تعهد آزاد خواهند شد.
حاجي‌‏زاده افزود: در بين دستگيرشدگان 150 زن هم حضور داشتند كه در همان دقايق اوليه آزاد شدند.

Copyright: gooya.com 2016