دوشنبه 22 اسفند 1384

كنفرانس مطبوعاتي كانون مدافعان حقوق بشر در اعتراض به رويه‌‏ قضايي پرونده‌‏ عبدالفتاح سلطاني، ايلنا

محمدسيف‌‏زاده:
روند طي شده در مورد پرونده سلطاني خلاف قانون بود
نرگس محمدي:
انتقاد به نقض حقوق بشر باعث اصلاح امور در جامعه مي‌‏شود


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي عالي نظارت كانون مدافعان حقوق بشر رويه طي شده در پرونده عبدالفتاح سلطاني را خلاف قانون اساسي، اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاقين آن دانست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد سيف‌‏زاده در كنفرانس مطبوعاتي كانون مدافعان حقوق بشر كه در اعتراض به رويه‌‏ قضايي پرونده‌‏ سلطاني تشكيل شده بود، با تأكيد بر اينكه بر اساس برخي كنوانسيون‌‏هاي بين‌‏المللي، مدافعين حقوق بشر از هرگونه تعقيب مصون هستند، گفت: دفاع از سلطاني، دفاع از وكيلي نيست كه تمام هستي‌‏اش را در طبق اخلاص گذاشته و به صورت رايگان وكالت پرونده‌‏هاي سياسي را برعهده مي‌‏گيرد، بلكه دفاع از سلطاني دفاع از اصولي است كه زيرپا گذاشته‌‏ مي‌‏شود.
وي با بيان اينكه در مورد بازداشت سلطاني، اصل برائت و اصل قانوني بودن جرم و مجازات رعايت نشد، به اتهامات سلطاني اشاره كرد و گفت: در جلسه‌‏اي كه با بازپرس پرونده داشتيم و مذاكرات صورت گرفته در اين جلسه نيز روي نوار ضبط شده است، بازپرس علاوه بر اينكه سلطاني را فردي متدين و مسلمان مي‌‏خواند، به صراحت اتهام جاسوسي وي را رد كرده و اعلام كرد كه اتهامات سلطاني تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات قضايي است، ضمن اينكه بازپرس پرونده در اين جلسه اعلام كرد كه با صدور قرار بازداشت براي سلطاني مخالف بوده است.
وي گفت: باور كنيد زير پا گذاشتن اصول به نفع هيچ‌‏كس نيست. باور كنيد اجراي قانون در درجه اول به نفع خود نظام است. امروز وضع متفاوت است، امروز ديگر صحبت از شخص مطرح نيست بلكه صحبت از منافع ملي در ميان است.
سيف‌‏زاده به رويه كانون مدافعان حقوق بشر اشاره كرد و گفت: مگر كانون مدافعان حقوق بشر جز اجراي قانون، رعايت كرامت انساني و رعايت قانون اساسي، مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاقين آن، چيز ديگري را مطالبه مي‌‏كند.
عضو هيأت موسس كانون مدافعان حقوق بشر با طرح اين سوال كه راه مقابله با دشمنان نظام چيست، گفت: بنده در مصاحبه‌‏اي اعلام كردم كه غربي‌‏ها در مسأله هسته‌‏اي ايران اصل برائت را نقض كرده و آن را زيرپا گذاشته‌‏اند و اين اصل مهم را بر دوش طرفي كه مدعي نيست قرار داده‌‏اند. حال چرا ما خود اين اصل را چندان رعايت نمي‌‏كنيم؟ آيا اين درست است كه وكيلي را بدون اثبات اتهاماتش بازداشت كنيم؟ زماني وفاق ملي محقق مي‌‏شود كه يك زنداني سياسي در زندان نباشد و حقوق مردم رعايت شود و متجاوزين به حقوق مردم مجازات شوند.
در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي، نرگس محمدي، عضو كانون مدافعان حقوق بشر با بيان اينكه كنفرانس مزبور ششمين كنفرانس مطبوعاتي كانون متبوعش است، گفت: محورهاي فعاليت‌‏هاي كانون، حقوق بشري است كه البته با رويكردي انتقادي نسبت به مسأله حقوق بشر نگاه مي‌‏كند.

وي افزود: ما معتقديم انتقاد به نقض حقوق بشر باعث اصلاح امور و آگاهي مسوولان نسبت به نقض حقوق بشر در جامعه مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدي با تشريح اقدامات كانون مدافعان حقوق بشر و برخي فعالان سياسي در مورد آزادي عبدالفتاح سلطاني، از عدم توجه به درخواست‌‏هاي آنان انتقاد كرد.
وي تصريح كرد: كانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض به برخوردهاي صورت‌‏گرفته با عبدالفتاح سلطاني، خواستار رسيدگي مرجع قضايي به تخلفات صورت گرفته در پرونده اين عضو شوراي عالي نظارت كانون است.
عضو كانون مدافعان حقوق بشر در ادامه از اكبر گنجي و ناصر زرافشان ياد و از برخورد با كارگران سنديكاهاي كارگري شركت واحد انتقاد كرد.

Copyright: gooya.com 2016