پنجشنبه 3 فروردین 1385

یک گام به پیش، در مورد تشکیل بنیاد برومند و راه‌اندازی سایت اینترنتی آن، ايرج مصداقي

امروز بسیاری از ما ایرانیان بر این حقیقت آگاهیم که ۲۷ سال پس فروپاشی نظام شاهنشاهی یکی از کمبودهای اساسی جامعه‌ ما ناآشنایی با فرهنگ حقوق بشر و دستاوردهای بشری در این زمینه است. این ناآشنایی و بیگانگی تنها متوجه‌ی حاکمان نیست. بلکه به خاطر سال‌ها سلطه‌ی‌استبداد و دیکتاتوری نیروها و فعالان سیاسی جامعه نیز از آن رنج می‌برند.

به منظور پرکردن خلاءهای موجود از هر تلاشی برای اشاعه‌ فرهنگ حقوق بشر بایستی استقبال کرده و به یاری دست‌اندرکاران آن شتافت. در همین راستا ایجاد سایت اینترنتی بنیاد عبدالرحمان برومند[1] قدمی است در راهی طولانی که می‌بایستی آن را به فال نیک گرفت.

به عنوان یک قربانی نقض حقوق بشر، راه اندازی این سایت را از صمیم قلب تبریک گفته و برای دست‌اندرکاران آن آرزوی موفقیت دارم. ضمناً برای آشنایی خوانندگان با این سایت شرح کوتاهی در مورد فعالیت‌های آن می‌‌دهم.

سایت بنیاد عبدالرحمان برومند از دو بخش تشکیل یافته است.

۱- امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر

۲- کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی

"امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر"

در این بخش با سرگذشت زنان و مردانی آشنا می‌شویم که درد مشترکی را به زبان‌های گوناگون فریاد می‌کردند و «امید» تلاش می‌کند به سهم خود «آن‌ها را به یادها بازگرداند» و در این راه وجدان‌ها را به چالش می‌کشد تا دیگر چنین فجایعی رخ ندهند.

حاکمان مستبد و به ویژه‌ زمامداران جمهوری اسلامی در تاريخ معاصر ايران و به ويژه تاريخ بيست و هفت ساله‌‌ی اخير، فجایع‌ جبران‌ناپذیری را به بار آورده‌اند. زندان. شکنجه، اعدام "ناپديد" کردن‌های قهری و... بخشی از سیاست خشونت و سرکوب حاکم بر میهن‌مان است. از خاطر نبایستی برد که سياست سرکوب و خشونت بيش از هر چيز، تحقير و توهين به کرامت انساني را به همراه داشته و باعث تهی‌شدن اخلاق در جامعه می‌گردد. این حقیقت را بایستی در نظر داشت که فجایع در سکوت شکل گرفته و سپس هنگامی که حافظه‌ی جمعی آن‌ را به فراموشی سپرد، گسترش می يابند.

برای آن‌که از تداوم نقض حقوق بشر جلوگیری شود قبل از هرچیز بایستی سکوت را شکست و با فراموشی جنگید و موارد نقض حقوق بشر را به اطلاع عموم رساند و کراهت آن را در پیش چشم ناظران پدیدار ساخت.

«امید» برای نیل به چنین منظوری در اولین قدم چنانچه گردانندگان آن اعلام کرده‌اند تلاش می‌‌کند تا نام قربانیان نقض حقوق بشر در ایران را با حفظ بی‌طرفی به ثبت رسانده و مردم ایران و جامعه‌ی بین‌الملل را با گوشه‌ای از آن‌چه در ایران می‌‌گذرد آشنا کند. "امید " در این راه تلاش می‌کند فهرستی از قربانیان را به دو زبان انگلیسی و فارسی ارايه کند. هرقربانی دارای پرونده جداگانه ایست که در آن چگونگی نقض حقوق بشر در مورد وی به اطلاع عموم می رسد.

"کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی "

برای برپایی جامعه‌ای عاری از خشونت و مبتنی بر حقوق بشر قبل از هر چیز می‌بایستی با موازین و فرهنگ حقوق بشر آشنا شد. راه‌اندازی بخش «کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی» در سایت اینترنتی این بنیاد در صورت تکمیل و یاری همه‌ی دلسوزان میهن می‌تواند به این مهم یاری رساند.

مجموعه اسناد حقوق بشر «کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی» شامل اعلامیه‌ها، میثاق‌ها، کنوانسیون‌ها و پروتکل‌هایی است که احقاق حقوق طبیعی انسان را در حوزه های سیاسی، قضایی ، اجتماعی، اقتصادی و خصوصی تنظیم و تضمین می‌کنند. آشنایی شهروندان ایرانی با این حقوق که بخشی از میراث حقوقی مشترک بشریت است بی‌تردید به پیشبرد و تحقق آن در کشورمان کمک خواهد کرد.

تلاش گردانندگان بنیاد و هدف اعلام شده‌شان مبنی بر جمع آوری و تدوین گزارشات سازمانهای بین‌المللی و همچنین گزارشات سازمان‌ها و مدافعین ایرانی حقوق بشر در صورت تحقق می‌تواند مجموعه‌ای از گزارشات نقض حقوق بشر در ایران را به علاقمندان ایرانی و خارجی عرضه کند. اهمیت موضوع در این است که آشنایی با گزارشات سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و تعمق در آن‌ها ما را با استدلال های حقوقی و شناخت مقوله‌ی حقوق بشر آشنا می‌کند. این گزارشات همچنین می‌توانند به عنوان اسناد بین‌المللی برای تدوین بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران مورد استفاده قرار گیرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی دیگر مسئولان سایت تلاش می‌کنند در بخش «کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی» با جمع‌آوری گزیده‌ای از مواضع مسئولین جمهوری اسلامی در باره‌ی حقوق بشر، اظهارات مقامات قضایی جمهوری اسلامی و اسناد قضایی که نشانگر کارکرد نظام حقوقی و دشمنی ذاتی این نظام با اصول حقوق بشر و حقوق ابتدایی انسان‌‌هاست، این واقعیت را نشان دهند که جمهوری اسلامی در ماهیت و عملکرد علیه حقوق بشر است.

همچنین تلاش گردانندگان سایت برای درج خاطرات زندانیان سیاسی و قربانیان نقض حقوق بشر در بخش «کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی» می‌تواند ظلم و خشونت اعمال شده بر انسان‌هایی که در چنگال نظام اهریمنی جمهوری اسلامی اسیر شده‌اند را در یک جا گردآوری کند تا صحنه‌های دردناک و فاجعه‌ای که بر چند نسل رفته و رنج های ناشی از آن در حافظه‌ جمعی و تاریخی جامعه‌ی ما ثبت شود. بر ماست تا آن‌جا که در توانمان هست این وقایع را بازگو کنیم.

ایرج مصداقی
irajmesdaghi@yahoo.com


------------------------------

[1] بنیاد برومند در فروردین ۱۳۸۰ به ابتکار رویا و لادین برومند به یاد عبدالرحمان برومند که خود توسط تروریست‌های جمهوری اسلامی به قتل‌رسید تأسیس شد و بر اساس اصول اعلام شده‌اش برای پیش‌برد حقوق بشر و دموکراسی در ایران فعالیت می‌کند. این بنیاد چنانچه اعلام کرده است تاًمین عدالت و کمک به استقرار دموکراسی را از جمله تعهدات اساسی خود می‌شناسد و در این راه تلاش می‌کند بر پایه‌ی اصول مذکور در جهت گسترش آگاهی عموم در مورد دموکراسی و حقوق بشر گام بردارد

Copyright: gooya.com 2016