یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

دموکراسی را غنی سازی کنیم به جای اورانیوم! گفتگوی روزنامه ايتاليايی "ایل مساجرو" با روزبه ميرابراهيمی

روزبه ميرابراهيمی
باید به یک رابطه اعتماد آمیز با کشورهای جهان برسیم، تحریم اقتصادی به ملت ما فشار وارد می کند، ملتی که تاکنون تحت فشار بوده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه ایل مساجرو- ایتالیا – 16 آوریل 2006


میرابراهیمی: باید این مساله با دیپلماسی حل شود


" ایران باید دموکراسی را غنی سازی کند به جای اورانیوم". این کلمات روزبه میرابراهیمی یکی از روزنامه نگاران و بلاگرهای مشهور جناح اصلاح طلب است که از تهران در مورد راه های بیرون رفتن ایران از مخمصه فعلی با کشورهای جهان توضیح می دهد.

- شما فکر می کنید دولت ایران خواست های سازمان ملل را قبول می کند و فعالیت های هسته ای خود را قبل از آخر ماه آوریل تعطیل خواهد کرد یا خیر؟
* دیپلماسی ایران در ماه های اخیر اشتباهات زیادی داشت. پرونده عسته ای نباید به شورای امنیت می رفت. ولی حالا که رفته باید تلاش کنیم بحران را در همان سطح پایان دهیم که به سطح بدتری نرسد.

- مجله نیویورکر اخیرا سلسله گزارش هایی چاپ کرد که در آن عنوان شد که امریکا حمله هسته ای علیه ایران انجام خواهد داد. آیا در تهران این موضوع جدی گرفته شده است؟
• فکر نمی کنم امریکا خود را بعد از نتایج منفی که در افغانستان و عراق بدست اورد، وارد سومین جنگ کند. کشورهای منطقه که نزدیک به ایران هستند دشوار است بپذیرند که کشورهای هسته ای تاسیسات ایران را نابود کنند. چون برای محیط زیست منطقه خطرناک است. ما نباید بگذاریم این سناریو تحقق یابد چون مراکز هسته ای ما یک سرمایه ملی هستند که با هزینه چندین میلیون دلاری ساخته شده اند.

- پس شما برنامه های هسته ای ایران را صلح آمیز می دانید.
• دانشمندان ما عنوان کرده اند که در آینده می توان با انرژی هسته ای برق تولید کرد، ولی مساله ما در حال حاضر برقراری رابطه اعتماد آمیز با جهان است. ما باید به جهان ثابت کنیم که به حقوق بشر اعتقاد داریم و به آن اهمیت می دهیم. این گونه می توانیم عضوی مطمئن در جامعه بین الملل باشیم.

- چطور ایران یک عضو احترام برانگیز در جامعه بین الملل می شود؟
• با غنی سازی دموکراسی و حقوق بشر به جای اورانیوم. اگر همین مقوله ها به شکل عمیق تری وارد سیستم ما بشوند کشورهای دنیا هیچ مشکلی با ما بر سر مساله انرژی هسته ای نخواهند داشت.

- اتحادیه اروپا اخیرا بحث تحریم ایران را در دستور کار خود قرار داده است. به نظر شما تحریم اقتصادی چه تاثیری بر روی اقتصاد ایران که ضعیف است می تواند داشته باشد؟
• ما رابطه نزدیک تجاری با اغلب کشورهای اروپایی داریم. حتما دولت برای موقعیت تحریم فکری کرده است. ولی تحریم اقتصادی اولین قربانیش ملت خواهد بود. ما خیلی از لوازم اولیه از جمله دارو را به دیگران وابسته ایم. سناریوی تحریم اقتصادی یک سناریوی وحشت ناک است.

- شما فکر می کنید از خط شدید ضد صهیونیستی ایران نفعی می تواند ببرد؟
• من ضد خشونت در هر نوع اش هستم. من الجمله خشونت هایی که اسرائیل در فلسطین انجام می دهد. اما من حکومت ایران را دعوت می کنم که اولویت را به ملت خود بدهد. اول باید مسایل و مشکلات داخلی مردم حل شود.

Copyright: gooya.com 2016