چهارشنبه 6 اردیبهشت 1385

احمدی نژاد در برزخ تصمیم گیری، آیا زنان با استادیوم می روند؟ آفتاب

آفتاب: دستور رییس جمهور احمدی نژاد مبنی بر اختصاص بخشی از مرغوب ترین مکانهای تماشاگران در ورزشگاهها به زنان که به منزله پایان ممنوعیت و محرومیت 27ساله ورود آنان به استادیوم است ،با انتقادات بسیاری مواجه شده است . احمدی نژاد در نامه ای به رئیس سازمان تربیت بدنی ،با رد تصور و تبلیغات موجود علیه حضور زنان در استادیوم ،حضور انبوه خانواده ها و بانوان را در محیط های عمومی ،راهکاری برای حاکمیت سلامت،اخلاق و عفاف ذکر کرده است .روز بعد از انتشار این نامه ،120عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اتقاد شدید از این دستور احمدی نژاد ،خواستار انصراف وی از این تصمیم شدند و از رئیس جمهور خواستند همان فضای گذشته را حفظ کند.


فقط بانوان ، نه دختران مجرد

به دنبال این انتقادات ،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در مصاحبه ای با خبرنگاران در بجنورد گفت :این طرح ،شامل ورود زنان مجرد به ورزشگاهها نمی شود و البته طرح ورود بانوان به استادیوم هنوز نهایی نشده و به بررسی بیشتری نیاز دارد.علی آبادی تاکید کرد:باید بر روی این طرح از جنبه های امنیتی و اجتماعی ،مطالعات زیادی صورت بگیرد چون برای ما بیش از هز چیز حفظ کرامت و شخصیت بانوان و امنیت آنان مهم است .

البته با توجه به این که برای خرید بلیط ،نیازی به ارائه شناسنامه نیست نمی توان سخنان معاون رئیس جمهور را در مورد تفکیک زنان مجرد و متاهل برای ورود به استادیوم عملی دانست .

انتقاد علما

موج انتقادها تا بدانجا کشیده شد که آیت الله فاضل لنکرانی عصر دیروز(سه شنبه)با صدور فتوایی،حضور زنان در ورزشگاهها را به هیچ وجه جایز ندانست حتی در صورتی که مکانهای خاصی در ورزشگاهها به زنان اختصاص یابد.

همچنین آيت‌الله مكارم شيرازي صبح چهار‌شنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به دستور اخير رييس‌جمهور مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعتراض كرد و اظهار داشت: «در همه‌جاي جهان ورزشگاه‌هاي فوتبال به عنوان مكان‌هاي نا امني شناخته مي‌شوند كه درگيري، زد و خورد و حتي گاه كشته‌هايي در پي دارد».

وي با اشاره به پخش مستقيم بازي‌هاي فوتبال از صدا و سيما افزود: هنگامي همه در خانه به راحتي مي‌توانند اين مسابقات را به صورت زنده در تلويزيون ببينند، چه ضرورتي وجود دارد كه بانوان و خانواده‌ها در فضاي نا‌امن ورزشگاه‌ها و در اين اماكن حضور پيدا كنند؟ چرا مسأله‌اي را كه ضرورت ندارد اين‌گونه در جامعه مطرح سازيم تا شوك شديدي به جامعه وارد شود.

آيت‌الله مكارم شيرازي هم‌چنين از ارسال پيامي براي آقاي احمدي‌نژاد خبر داد و افزود : من فعلاً منتظر پاسخ رييس‌جمهور هستم و پس از آن به تفصيل در اين‌باره صحبت مي‌كنم .


واکنش مطبوات اصولگرا

حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز کیهان،از این اقدام احمدی نژاد به عنوان اقدامی ناسنجیده نام برد و با تحلیل بازتاب این خبر در روزنامه های اصلاح طلب و رسانه های خارجی نوشت :" نقطه اشتراک رسانه های خارجی در بازتاب این خبر،ابراز تعجب آنان بود و تصمیم اخیر رئیس جمهور را با بینش و منش اصولگرایانه وی ناهمخوان ارزیابی کردند. در داخل کشور نیز روزنامه های وابسته به طیف مدعیان اصلاحات ،با اختصاص عکس،تیترهای درشت و درج مقاله، یادداشت و گزارش به استقبال از تصمیم رئیس جمهور رفتند و آن را ستودند و اما علی رغم استقبال طیف مدعی اصلاحات ،اقدام وی در میان اصولگرایان و مردم مومن و انتقلابی که انتخاب کنندگان اصلی ایشان بوده و بر حمایت خود اصرار داشته و دارند،نه فقط با استقبال روبرو نشد بلکه اعتراض همراه با تعجب و ناباوری آنان را هم به دنبال داشت .

شریعتمداری از فضای حاکم بر استادیوم های ورزشی به عنوان فضایی نامناسب،غیراخلاقی و در پاره ای موارد،مشمئز کننده نام برد که هر گونه تلاش برای سالم سازی آن ،بی نتیجه مانده و با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور ،از وی پرسیده است :"آیا ریاست محترم جمهوری از این قضایا باخبر نیست ؟پس چگونه با وجود این فضای ناسالم و به شدت آلوده و غیر اخلاقی ،حضور بانوان را در این گونه مسابقات ضروری دانسته اند."

وی به رئیس جمهور توصیه کرد :"انتظار می رفت ریاست جمهوری در اتخاذ این تصمیم شتاب به خرج نمی دادند ...این تصمیم شتاب زده ،کمترین گردی بر چهره محبوب وی نمی نشاند،ولی انتظار آن است که جناب احمدی نژاد در تصمیم اخیر تجدید نظر کنند تا این دستور احیانا ،زمینه ای برای سوءاستفاده کسانی نباشد که حرمت زنان شریف این مرز و بوم را پاس نمی دارند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی خطاب به احمدی نژاد آورده است :"اوضاع ورزشگاههای ایران منهای حضور زنان ،چنان ضداخلاقی است که باید به حال آن گریست .آیا به به عواقب و عوارض ورود زنان به چنان محیطی اندیشیده اید؟آیا شما با این دستورالعمل درصدد برآورده ساختن مطالبات خانواده های متدین هستید؟آیا زنان مذهبی ،چنین مطالباتی دارند؟حتی اگر داشته باشند آیا هم اکنون که در پارکهای عمومی امنیت ندارند،در ورزشگاهها امنیت خواهند داشت ؟علاوه بر اینها با مسائل شرعی و واقعیت های تلخ موجود چه خواهید کرد؟

تصمیم آخر: عقب نشینی

و اما طبق آخرین اخبار،مشاور رئیس جمهور در امور علما و روحانیون از احتمال تجدید نظر رئیس جمهور مبنی بر اجازه حضور زنان در ورزشگاه ها خبر داده است .

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود با این انتقادات و موضع گیری ها ،رئیس جمهور ،دستور خویش را پس خواهد گرفت و یا به احترام حقوق زنانی که نیمی از اعضای جامعه را تشکیل می دهند و نمی توان به صرف زن بودن ،آنان را از حضور در مکانها و عرصه های عمومی (مانند استادیوم ها )منع کرد،بر تحقق این دستور خویش پافشاری خواهد کرد؟

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد در برزخ تصمیم گیری، آیا زنان با استادیوم می روند؟ آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016