شنبه 9 اردیبهشت 1385

"قلم‌هاى شيطانى" و بررسى سانسور در ايران در روزنامه ايتاليايى "ايل جورناله"، صدای آلمان

به تازگى خبرها در ايران حکايت از آن دارد که دور جديدى از برخوردها با روزنامه‌نگاران آغاز شده است. روزنامه‌ى «ايل جورناله» چاپ ايتاليا با محور قراردادن اين موضوع طى مقاله‌اى به بررسى ابعاد مختلف سانسور در ايران در سال‌هاى اخير و در زمينه‌هاى مختلف ادبى و هنرى پرداخته است.

نويسنده‌ى اين مقاله با عنوان «ايران قلم‌هاى شيطانى را مى‌شکند» چنين اشاره مي‌کند که دنياى مجازى در ايران يا همان اينترنت به همراه چين، جزو محدود شده ترين‌ها در دنيا جاى دارد و اضافه مى‌کند: "محدويت‌هاى دولتى شامل سايت خبرگزارى بى‌بى‌سى و فيلتر شدن آن نيز شده است".

او ضمن اشاره به محکوميت سه ساله‌ى "مجتبى سميع نژاد"، يکى از وب لاگ نويسان، به دليل ابراز عقيده‌اى سياسى در اينترنت، نسبت به وضعيت سلامت جسمى و روحى "سيامک پورزند" نيز ابراز نگرانى مي‌کند.

در اين مقاله همچنين آمده است: «علاوه بر کنترل‌هاى رسمى و حکومتى، تهديدهاى گروهى موسوم به سپاه اسلام نيز وجود دارد که چندى پيش با انتشار نامه‌اى، قلم برخى اعضاى کانون نويسندگان و همچنين روزنامه‌نگاران را قلم‌هاى شيطانى ناميده و آنها را تهديد به قتل کرده بود.»

روزنامه‌ «ايل جورناله» علاوه بر نام بردن از مخاطراتى که نويسندگان و روزنامه‌نگاران را تهديد می‌کند از کارگردانان سينما نيز به عنوان هنرمندانى که با مشکلات و محدوديت‌ها رو به رو هستنند نام مى‌برد.

اين روزنامه با اشاره به «بهمن فرمان‌آرا» و آخرين ساخته‌ى سينمايى او «يک بوس کوچولو» مى‌نويسد که او در ابتداى کار از ساختن و فيلمبردارى اثر خود به دليل مغايرت با ارزش‌هاى اسلامى منع شده بود. توقيف فيلم «مارمولک»، ساخته‌ى کمال تبريزى نيز از جمله مواردى است که در اين مقاله به آن پرداخته شده است.

نويسنده‌ى اين مقاله با بيان اين که سانسور سد زمان را نيز پشت سر می‌گذارد و فقط به هنرمندان و نويسندگان معاصر محدود نمی‌ماند از حذف‌ها و اصلاحاتى که متوجه آثار صادق هدايت نيز شده است به عنوان مداخلاتى که انعکاس و سر و صداى وسيع پيدا کرده نام می‌برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آذر نفيسى از ديگر نويسندگان ايرانى است که روزنامه‌ى «ايل جورناله» به بررسى وضعيت‌شان مي‌پردازد. او که هم اکنون در آمريکا اقامت دارد در رمان خود «لوليتاخوانى در تهران» روايت می‌‌کند که چگونه در سال‌هاى پس از انقلاب در ايران وظيفه‌ى دشوار توضيح دادن ادبيات را به دختران و پسرانى بر عهده داشته که تحت تعليمات رسمى مذهبى رشد مي‌کردند.

ادبيات غربى که تجسم تمدن شيطانى غرب بود. نتيجه‌ى اين تلاش‌ها نه تنها کتابى است سرشار از عشق و شيدايى نسبت به ادبيات بلکه فراتر از آن تمسخر کسانى است که می‌خواهند مانع از رشد و انتشار ادبيات شوند.

مريم افشنگ، گزارشگر صداى آلمان در رم

Copyright: gooya.com 2016