جمعه 15 اردیبهشت 1385

سيداحمد خاتمي در نماز جمعه: غرب مطمئن باشد ناامني ايران، ناامني خاورميانه را به دنبال دارد، ايلنا

شوراي امنيت به يك مركز تخريب بين‌‏المللي تبديل شده است

تهران- خبرگزاري كار ايران

خطيب نماز جمعه تهران گفت: آمريكا، غرب و شوراي امنيت سازمان ملل بدانند كه ملت ايران ملتي نيست كه با قطعنامه‌‏هاي زورگويانه‌‏شان از موضع خود در دستيابي به انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي دست بردارد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" احمد خاتمي در خطبه دوم نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به مسئله هسته‌‏اي كشورمان گفت: بحمدالله با عنايت خداوند، تدبير مقام معظم رهبري و حمايت ملت ايران، كشور ما به يكي از كشورهاي اتمي تبديل شد. غرب در ماجراي هسته‌‏اي ما امتحان بسيار بدي داد و عقده‌‏گشايانه با ملت ايران رفتار كرد،‌‏ به طوري كه انسان احساس مي‌‏كند كه مي‌‏خواهند از يك ملت انتقام بگيرند و نمي‌‏خواهند كه ملت ما روي پا خود بايستد.
وي افزود: غرب هنوز هم روحيه استعمارگري دارد و به اين رويه خود ادامه مي‌‏دهد. توصيه ما به آنها اين است كه تاريخ مصرف قلدري گذشته است.
خاتمي با اشاره به عملكرد آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در قبال پرونده‌‏ هسته‌‏اي كشورمان گفت: آژانس هم به گونه‌‏اي در پرونده هسته‌‏اي ما عمل كرد كه يك لكه ننگي را تا ابد به همراه خود خواهد داشت. بر اساس مقررات، آژانس دو وظيفه را برعهده دارد، يكي خلع سلاح كشورهاي داراي تسليحات كشتارجمعي و ديگري حمايت از دستيابي كشورها به انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي. متأسفانه آژانس در هر دو وظيفه خود بي‌‏عرضگي نشان داد. در وظيفه اول خود به اسرائيل كه داراي سلاح كشتارجمعي كاري ندارد و در وظيفه دوم خود مقابل دستيابي كشورمان به انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي ايستاده است.
خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به ارجاع پرونده هسته‌‏اي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل و برگزاري‌‏ نشست‌‏هايي از سوي اعضاي اين شوراي براي بررسي پرونده‌‏ هسته‌‏اي ايران گفت: پرونده ما را به شوراي امنيت بردند و جلساتي تشكيل مي‌‏دهند كه همگي ناكام مانده است. بايد اظهار تأسف كنيم كه شوراي امنيت سازمان ملل به جاي اينكه يك نهاد بين‌‏المللي طرفدار حق باشد، امروز به يك مركز تخريب بين‌‏المللي تبديل شده است.
وي تأكيد كرد: به صراحت مي‌‏گوييم كه امروز دو راه پيش روي غرب قرار دارد، اول اينكه حق مشروع ما را در دستيابي به انرژي صلح‌‏آميز به رسميت بشناسد و دوم اينكه پاي ميز مذاكره بنشيند. ما هيچگاه كشوري جنگ‌‏طلب نبوده و نيستيم.
خاتمي خطاب به غرب و آمريكا گفت: بياييد پاي مذاكره بنشينيد، اين هم به مصلحت شماست و هم به مصلحت امنيت جهاني. مطمئن باشيد. ناامني ايران، ناامني خاورميانه را به دنبال دارد و دود اين ناامني به چشم خودتان مي‌‏رود. اگر به جاي مذاكره راه تقابل را در پيش گيريد و بخواهيد با زبان زور صحبت كنيد، بدانيد كه عكس‌‏العمل ملت ايران چنان شديد خواهد بود كه براي هميشه پشيمانتان خواهد كرد.
خطيب نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به استقرار دولت و مجلس ملي عراق گفت: ما از شكل‌‏‌‏گيري دولت و مجلس عراق خرسنديم و اميدواريم كه آقاي مالكي، نخست‌‏وزير عراق بتواند دولتي مقتدر و نيرومند را تشكيل دهد كه از اسلام و از حقوق ملت عراق دفاع كند. اميدواريم دولت عراق با اتخاذ تدابيري زمينه خروج اشغالگران را فراهم كند.
وي تصريح كرد: آمريكا زماني كه قصد حمله به عراق را داشت اعلام كرد كه مي‌‏خواهيم برويم برج دموكراسي را در عراق راه بيندازيم اما برج دموكراسي‌‏شان تحقير ملت عراق و بمباران اماكن متبركه و مردم عراق بود.
خاتمي در ادامه با گراميداشت سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم گفت: معلمان اساسي‌‏ترين تأثير را در فرهنگ كشور دارند. مقام معظم رهبري نيز فرمودند كه آموزش و پرورش بايد از اسارت در چارچوب‌‏هاي منسوخ خارج و اتاق فكري را انديشه كند كه چگونه مي‌‏توان آموزش و پرورش را ارتقا داد.
وي همچنين با گراميداشت روز جهاني كارگر اين روز را به كارگران كشور تبريك گفت و تصريح كرد: نگاه اسلام به كار اين است كه كار عبادت است و نگاه به كارگر بايد نگاه به تلاش آنها در عرصه استقلال كشور باشد. دست‌‏هاي زيادي وجود دارد كه نگذارند اين قشر خدمتگزار به وظيفه‌‏اش عمل كند، مي‌‏خواهند بين كارگر و كارفرما اختلاف بيندازند، در حالي كه اين دو مكمل يكديگر هستند و بايد روابط عادلانه و دوستانه‌‏اي بين اين دو برقرار شود.
خطيب نمازجمعه با اشاره به مسئله حجاب گفت: متديين از هر سليقه و طرز تفكري از هنجارشكني‌‏ها و ابتذال‌‏ها كه برخي‌‏ها به خرج مي‌‏دهند، ناراحت بوده و هستند. اينكه مسئله حجاب و پوشش از بديهيات مكتب ماست، جاي ترديدي وجود ندارد. بيش از ده آيه قرآن نيز صريحاً از حجاب سخن به ميان آورده است. رعايت حجاب و عفاف از سوي بانوان هم به مصلحت خودشان است و هم به مصلحت جامعه. در جامعه‌‏اي كه حجاب رعايت شود، آن جامعه امنيت رواني دارد و خانواده‌‏ها مستحكم مي‌‏شوند.
وي افزود: به عنوان خطيب نمازجمعه صميمانه از برخي خانم‌‏ها كه رعايت حجاب را نمي‌‏كنند، مي‌‏خواهم كه به فكر خودشان باشند، لااقل به مقدسات حاكم در جامعه احترام بگذارند. شما در جامعه‌‏اي زندگي مي‌‏كند كه به خاطر حفظ ارزش‌‏هايش بيش از 300 هزار شهيد داده است.
خاتمي ادامه داد: ما در رابطه با معضل بي‌‏حجابي تنها منكر را اين مسئله نمي‌‏دانيم، بلكه بي‌‏عدالتي و رانت‌‏خواري‌‏هاي سياسي و اقتصادي را هم منكر مي‌‏دانيم. بيشترين فرياد را عليه بي‌‏عدالتي، مقام معظم رهبري سر مي‌‏دهد و صدور فرمان هشت‌‏ ماده‌‏اي نيز نشان از توجه ايشان به اين مسئله است. ما معتقديم كه نبايد هيچ منكري وجود داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خطيب نماز جمعه با اشاره به دو نگاه متفاوت در برخورد با پديده بدحجابي گفت: برخي‌‏ها معتقدند كه بايد با اين مسئله برخورد شود و حتي در مقطعي هم برخوردهاي غيرقانوني با بدحجابي شد كه حضرت امام (ره) جلويش را گرفت. برخوردهاي بي‌‏ريشه منهاي قانون خود منكر است. نگاه ديگري هم وجود داشت كه عده‌‏اي مي‌‏گفتند كه بايد در برخورد با بدحجابي فقط به كار فرهنگي پرداخت و برخورد قانوني جواب نمي‌‏دهد.منطق امام صادق (ع) اين است كه براي برخورد با مفاسد هم بايد فرهنگ‌‏سازي كرد و هم برخورد قانوني صورت گيرد.
وي افزود: ما آيين‌‏نامه‌‏اي در 37 صفحه و 334 ماده تحت عنوان راهكارهاي گسترش فرهنگ عفاف داريم كه به تمام نهادهاي نظام هم ابلاغ و در آن وظيفه تمام نهادها مشخص شده است. شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم مصوبه‌‏ ديگري داشت. بنابراين در كنار اين دو مصوبه بايد به كار فرهنگي و اجرايي نيز پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016