یکشنبه 17 اردیبهشت 1385

آصفي: به هيچ‌وجه تعليق را نخواهيم پذيرفت، اتخاذ تصميمات نادرست در شوراي امنيت، ايران را از همكاري به تقابل سوق مي‌‏دهد، ايلنا

* هرگونه اقدام شوراي امنيت بر روند همكاري‌ با آژانس تاثير منفي مي‌گذارد


سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: هرگونه اقدام شوراي امنيت در خصوص پرونده هسته‌‏اي ايران تاثير منفي بر روند همكاري ايران و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي دارد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران(ايلنا) حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به نشست اعضاي شوراي امنيت در نيويورك گفت: فكر مي‌‏كنيم كه آژانس نبايد در رهگذر تصميم‌‏گيري‌‏ها تضعيف شود.
وي با بيان اين كه دخالت شوراي امنيت در قضيه هسته اي ايران كاملا غيرقانوني است و هيچ توجيه حقوقي و قانوني ندارد، گفت: ما به طور كامل با آژانس همكاري كرده‌‏ايم و اين موضوع در گزارش‌‏هاي آژانس منعكس شده است، هم اكنون نيز آمادگي داريم كه درباره عدم انحراف با آژانس و ديگر كشورها مذاكره كنيم.
وي با تاكيد بر اين كه بانيان اين قطعنامه‌‏اي كه به شوراي امنيت ارايه شده است، اهداف سياسي دارد، گفت: اتخاذ تصميمات نادرست در شوراي امنيت ايران را از همكاري به سمت تقابل سوق مي‌‏دهد.
وي ادامه داد: اگر بانيان قطعنامه به دنبال حل و فصل موضوع هستند، بايد به مولفه‌‏هاي مثبت گزارش البرادعي توجه كنند اما آمريكا و غرب در صدد بهره برداري سياسي از شوراي امنيت هستند.
وي با بيان اين كه برخي كشورها با اين اقدامات و بروز شوراي امنيت به موضوع هسته‌‏اي ايران براي صدور قطعنامه تله‌‏اي براي كشورهاي مستقل گذاشته‌‏اند، گفت: كشورهاي مستقل بايد توجه كنند كه در اين تله گرفتار نشوند، شوراي امنيت نبايد اقدامي كند كه بعد نتواند آن را جمع كند، زيرا ما از حقوق مشروع خود صرف‌‏نظر نمي‌‏كنيم. تعليق و مكر به هيچ وجه در دستور كار نيست، ما استيفاي حقوق مشروع خود را دنبال مي‌‏كنيم و معتقديم كه براي رسيدن به تفاهم، راه حل گفت و گو بهترين راه است.
آصفي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود از سفر فرداي متكي به بحرين خبر داد و گفت: اين سفر براي گفت و گو درباره همكاري هاي دوجانبه و رايزني در امور منطقه به ويژه مساله عراق و فلسطين است.
وي با بيان اينكه رابطه با بحرين گسترش خوبي يافته است، گفت: سفر وزير امور خارجه به اين كشور گام مثبتي در روابط دوجانبه خواهد بود.
وي همچنين با اعلام سفر روز سه شنبه رييس جمهوري به اندونزي گفت: اين سفر براي ديدارهاي دوجانبه و به دعوت رييس‌‏جمهوري اندونزي انجام مي‌‏شود و دو طرف درباره گسترش روابط دوجانبه اقتصادي، سياسي و فرهنگي گفت وگو مي‌‏كنند. همچنين رييس‌‏جمهور در اجلاس D8 كه در بالي برگزار مي شود، شركت خواهد كرد.
وي درباره ادعاي وزير امور خارجه عراق درباره اينكه ايران مواضع پ.ك.ك را درعراق بمباران كرده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران مراقب است كه به تماميت ارضي و حاكميت ارضي خدشه وارد نشود هوشيار زيباري روز گذشته در مصاحبه اي اين ادعاها را رد كرد و گفت: درباره دخالت ايران در منطقه و عراق مبالغه شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا سياست خارجي ايران در دولت احمدي‌‏نژاد بر مبناي تندروي است و چرا وزارت امور خارجه به اظهارات محسن امين‌‏زاده پاسخ نداد، گفت: اين شان سخنگو نيست كه در قبال هر اظهارنظري واكنش نشان دهد زيرا در كشور اظهارات زيادي گفته مي‌‏شود و اگر قرار باشد به همه اين‌‏ها پاسخ دهيم، بايد همه وقت خود را صرف اين گونه پاسخ‌‏گويي‌‏ها كنيم اما اين كار نه منطقي، نه عملي و نه ضروري است.
وي ادامه داد: سياست خارجي ايران هم مانند ديگر كشورها براساس اجماع است اما هردوره اقتضائات خاص خود را دارد اما هرچند از ابتداي انقلاب تاكنون هيچ دولتي در جمهوري اسلامي مشي تندروي را در پيش نگرفته و برخورد خشن نداشته است بلكه همواره اعتدال در دستور كار ما بوده است اما هر زماني اولويت‌‏هاي متفاوتي در دستور بوده و هم اكنون نيز ما مشي همكاري، گفت‌‏وگو و اعتمادسازي با همه كشورها دنبال مي‌‏كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به اين سؤال كه هاشمي‌‏رفسنجاني اعلام كرد كه پي‌‏ريزي دانش هسته‌‏اي در دولت وي انجام شده است، پس چرا آقاي احمدي‌‏نژاد از زحمات وي ياد نمي‌‏كند، گفت: موضوع هسته‌‏اي از زمان مهندس موسوي دنبال شد و همه دولت‌‏ها و همه دانشمندان در تمام مقاطع در اين زمينه زحمت كشيده‌‏اند و احمدي‌‏نژاد نيز از همه دانشمندان تقدير كرده‌‏اند.
آصفي درباره اظهارات دبيركل سازمان‌‏ملل‌‏متحد مبني بر اينكه ايران و آمريكا بايد مستقيماً مذاكره كنند، گفت: عنان نقطه نظر شخصي خود را گفته است، البته موضوع هسته‌‏اي ايران يك بحران مصنوعي است كه آمريكا به وجود آورده زيرا با خط استقلال‌‏خواهي ما موافق نيست بنابراين ضرورتي به حضور آْنها در مذاكرات نيست؛ ضمن اينكه آنها آماده گفت‌‏وگوي برابر نيستند. آمريكايي‌‏ها اصل منطق و احتجاج را قبول ندارند و مي‌‏خواهند با ارعاب و تهديد، دنيا را به دنبال خود بكشند ما هم علائم و شواهدي نمي‌‏بينيم كه آمريكا مي خواهد وارد گفت‌‏وگوي محترمانه شود.
وي درباره لغو سفر رئيس قوه قضاييه به چين گفت: لغو سفر نبوده است زيرا هنوز تاريخي براي آن مشخص نشده و در حال برنامه ريزي هستيم.
آصفي در مورد تلاش‌‏هاي وزارت امور خارجه براي پيگيري قضيه كشته شدن يك شهروند ايراني در يكي از زندان‌‏هاي فرانسه، گفت: فرانسه هنوز پاسخ قانع كننده‌‏اي در اين باره نداده است و ما موضوع را در ايران و همچنين از طريق سفارت خود در فرانسه دنبال مي‌‏كنيم تا به پاسخ قانع كننده‌‏اي برسيم.
وي درپاسخ به اين سؤال كه منظور شما از تقابل به جاي همكاري كه در صحبت‌‏هاي خود ذكر كرديد چيست، گفت: اگر آنها اقدامات تندي انجام دهند اقدامات ما نيز تند خواهد بود اما اگر معتدل رفتار كنند ما نيزپاسخ معتدل مي‌‏دهيم يعني اگر پرونده در شوراي امنيت دنبال شود و نه در آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، آمريكا و اروپا نبايد انتظار داشته باشند كه جمهوري اسلامي ايران مانند گذشته همكاري كند.
البته من در مقام پيش‌‏بيني نيستم و بايد صبر كرد كه ببنيم كه در روزهاي آينده چه تصميماتي گرفته مي‌‏شود هرچند ما مواضع خود را به صراحت در مذاكرات و در تريبون‌‏ها اعلام كرده‌‏ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص بيانيه سفارت ايران در روسيه مبني بر اينكه طرح مسكو همچنان روي ميز است و همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا طرح ايران كه در سفر روسيه مطرح شد در دستور كار قرار ندارد، گفت: بيانيه سفارت، ناظر به موضوع ديگري است اما ما همه طرح‌‏ها را در دستور كار داريم و بايد بستر مناسب فراهم شود تا در يك فضاي مناسب و آرام طرح روسيه و ديگر طرح‌‏ها مورد بحث قرار گيرد.
وي درباره اقدام امارات متحده عربي براي ساخت 300 جزيره مسكوني در خليج فارس گفت: بايد ديد كه آنها مي‌‏خواهند در آبهاي خود اين كار را انجام دهند يا نه و اگر در سرزمين‌‏هاي ملي خود بخواهند ساختمان‌‏سازي كنند مشكلي وجود ندارد.
آصفي درباره اظهارات "هوشيار زيباري" وزير امور خارجه عراق مبني بر اينكه درباره دخالت‌‏هاي ايران در منطقه و عراق و درگيري‌‏هاي نيروهاي ايراني در مرز مبالغه شده است، گفت: شايد به زعم زيباري اتفاقات جزئي در مرز به وجود آمده اما از نظر ما اتفاقي نيفتاده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا عدم پذيرش قطعنامه‌‏اي كه به شوراي امنيت ارائه شده راه را براي تحريم ايران هموار نمي‌‏كند، گفت: نفس طرح موضوع ايران در شوراي امنيت غيرقانوني است و ما با آن مخالفيم. بر اساس اطلاعات ما از گفت‌‏وگو ها در سازمان‌‏ملل‌‏متحد اكثريت شوراي امنيت نيز با نظر آمريكا مخالفند اما آنها تلاش دارند با سياست ارعاب و تهديد كار را دنبال كنند.
وي تصريح كرد: آمريكا نشان داده است كه در روابط بين‌‏الملل به منطق و اخلاق اعتقادي ندارد بنابراين براي ما نيز دور از انتظار نيست كه چنين قطعنامه‌‏اي تصويب كنند اما بايد اعلام كنيم كه ما هيچ درخواست غيرمنطقي و متضاد با حقوق خود را نمي‌‏پذيريم.
وي درباره حضور يك ناو آمريكايي در خليج فارس با 7500 سرباز گفت: من نيز اين موضوع را در اخبار ديدم و بايد از ستاد نيروهاي مسلح درباره آن سوال كنيد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره كوچك بودن سالني كه جلسات سخنگو در آن برگزار مي‌‏شود، گفت: اين سالن زماني ساخته شد كه رسانه‌‏ها كم بودند و جلسات نيز مستمر برگزار نمي‌‏شد هرچند براي من نقل مكان سخت است اما در حال احداث ساختمان ديگري هستيم كه شايد به عمر من قد ندهد اما شما مي‌‏توانيد به آنجا برويد.
وي درباره بركناري "جك استراو" به عنوان آخرين بازمانده توافقات با ايران گفت: شايد درست نباشد كه راجع به افراد اظهارنظر كنيم
زيرا هر فردي نگاه و ديدگاه‌‏هايي را دنبال مي‌‏كند اما سياستمداران غربي نيز مانند همه كشورها بر اساس چارچوب‌‏هاي كشورشان عمل مي‌‏كنند و هرچند ممكن است در بعضي موارد سليقه‌‏هايي اعمال شود اما اين اعمال سليقه‌‏ها خارج از چارچوب‌‏ها نيست.
آصفي درپاسخ به اين سؤال كه آيا با تصويب قطعنامه شوراي امنيت ايران بازرسان آژانس را بيرون مي‌‏كند، گفت: بايد ديد اصلاً قطعنامه‌‏اي صادر مي‌‏شود و اگر صادر شد چه درخواست‌‏هايي دارد آن وقت مي‌‏گوييم كه چه كار مي‌‏كنيم البته من چارچوب ايران را ذكر كرده‌‏ام و گفتم كه قطعنامه‌‏اي كه حقوق ايران را به رسميت نشناسد نمي‌‏پذيريم و همچنين درخواست‌‏هاي فراتر از مسؤوليت را رد مي‌‏كنيم. ضمن اينكه غرب و آمريكا كه دو جنگ جهاني به راه انداخته‌‏اند و سلاح هسته‌‏اي نيز به كار برده‌‏اند و اين عجيب است كه از ما مي‌‏خواهند اعتماد سازي كنيم در حالي كه دنيا نيازمند اعتماد به آنهاست و اين مغلطه‌‏اي است كه با هيچ منطقي سازگار نيست.
وي درباره اظهارات رئيس‌‏جمهور آمريكا مبني بر اينكه آنها كه 11 سپتامبر را به وجود آوردند جنگ جهاني سوم را آغاز كردند، گفت: آقاي بوش برخي مواقع حرف‌‏هايي مي‌‏زند كه همكارانش مجبور به اصلاح آنها مي‌‏شوند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره طرح ايران مبني بر ارائه زمان‌‏بندي فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي گفت: ما در نامه خود به آژانس گفتيم كه اگر آژانس و شوراي حكام بپذيرد كه مبناي كار صرفاً آژانس باشد و پرونده به شوراي حكام بازگردد ظرف سه هفته از آن تاريخ برنامه خود را براي همكاري اعلام مي‌‏كنيم اما هنوز گفت‌‏وگوها در اين باره ادامه دارد و به جاي مشخصي نرسيديم.
وي درباره اقدامات وزارت امورخارجه براي آزادي گروگان‌‏هاي ايراني در عراق گفت: ما همچنان شاهد ناامني در عراق هستيم و كرراً از شهروندان درخواست كرديم كه غيرقانوني به عراق نروند و تنها در قالب تورهاي حج و زيارت مسافرت كنند. ما موضوع گروگان‌‏ها را دنبال كرده و مي‌‏كنيم. وزير امور خارجه با مسؤولان عراقي تماس داشته و سفارت ما در عراق نيز موضوع را دنبال مي‌‏كند اما هنوز نتوانسته‌‏ايم موجبات خلاصي اين افراد را فراهم كنيم.
آصفي درباره ملي‌‏شدن صنعت نفت در بوليوي گفت: بوليوي با اين اقدام بر اساس مصالح خود، حق حاكميت خود را اعمال كرد كه اين نشان‌‏دهنده بيداري و جنبش در آمريكاي لاتين است كه با شتاب زيادي در حال پيش روي است. اين اقدام ارزنده دولت بوليوي بر اساس منافع اين كشور بوده و به همين دليل مخالف آمريكا را برانگيخته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا كشته شدن يكي از گروگان‌‏هاي تاسوكي كه جندالله در بيانيه خود آن را ادعا كرده بود صحت دارد، گفت: من در موقعيت اظهارنظر نيستم و وزارت كشور و وزارت اطلاعات موضوع را دنبال مي‌‏كنند و مرجع صاحب صلاحيت براي اظهار نظر هستند. من اطلاع خاصي در اين باره ندارم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه ايران چه مرجعي را براي ارزيابي حقوق‌‏بشر در ايران به رسميت مي‌‏شناسد، گفت: حقوق بشر يك امر نسبي است نه مطلق هيچ كشوري هم نمي‌‏تواند بگويد كه حقوق بشر در آن كشور ايده‌‏آل است و ما وقتي در اين باره صحبت مي‌‏كنيم بايد نسبيت را لحاظ كنيم البته تعاليم اسلام همواره به حقوق بشر به عنوان اصل نگاه كرده و نه مانند غرب ابزار گونه.
آصفي با بيان اينكه ممكن است كاستي‌‏هايي در مورد حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران باشد، گفت: اما اين موضوع با سازوكار داخلي قابل رسيدگي و بررسي است. نشست‌‏هاي عمومي آقاي شاهرودي نيز براي رسيدگي به همين مسائل است.
وي ادامه داد: غرب به اندازه كافي نقصان و گرفتاري دارد و در موقعيتي نيست كه قضاوت كند. برخي كشورها به ويژه نيز آمريكا و ديگران از حقوق بشر استفاده ابزاري مي‌‏كنند وگرنه آمريكا در چالش جدي با سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي به خاطر زندان‌‏هايي نظير ابوغريب است.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه اگر كمبودي در زمينه حقوق‌‏بشر در كشور است يك امر داخلي است كه با سازوكار داخلي قابل بحث است، گفت : ما نيازي به دلسوزي ديگران در اين زمينه نداريم.
وي درباره حمايت رئيس‌‏جمهور آمريكا از سياست‌‏هاي خصمانه رژيم صهيونيستي، گفت: رئيس‌‏جمهور كنوني آمريكا كه بيش از ديگران حرف دموكراسي مي‌‏زند و مي‌‏خواهد بر انتخاب خود كه هنوز با اما و اگر روبروست سرپوش گذارد همچنين پيروزي حماس در فلسطين موجب نگراني و ناراحتي مسؤولان كاخ‌‏سفيد شده است در حالي كه آمريكا مي‌‏خواست شرايط به گونه‌‏اي ديگر باشد به همين دليل دچار نوعي استيصال و سردرگمي شده است كه نتيجه آن هم فشار به ملت و دولت فلسطين و حمايت از رژيم صهيونيستي است.
آصفي در مورد نگراني اعراب از تشعشعات اتمي نيروگاه بوشهر گفت: ما در سفرها به منطقه و در سطوح مختلف و در گفت‌‏وگو با مسؤولان منطقه درباره بوشهر صحبت كرديم و گفتيم كه جاي نگراني نيست. ما مبالغ زيادي حدود 150 ميليون دلار را خرج ايمني و حفاظت نيروگاه كرديم كه مطمئن باشيم از لحاظ ايمني مشكلي وجود ندارد و سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي هم اين موضوع را تاييد كردند. خبرنگاران منطقه هم آمدند و نيروگاه را ديدند. ما بيش از هر كسي مراقب ايمني نيروگاه‌‏هاي خود هستيم زيرا خود بيش از هر كشوري آسيب مي‌‏بينيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در زماني كه پرونده هسته‌‏اي مهم‌‏ترين موضوع سياست‌‏خارجي ماست، وزير امور خارجه به بحرين و رئيس‌‏جمهور به اندونزي مي‌‏رود، گفت: اين، به معناي آن نيست كه وقتي به بحرين مي‌‏رويم درباره مسائل هسته‌‏اي صحبتي نمي‌‏كنيم. ما در همه جا درباره پرونده هسته‌‏اي حرف مي‌‏زنيم، ابهام‌‏زدايي مي‌‏كنيم و توضيح مي‌‏دهيم زيرا ايجاد خط غير همكاري در منطقه مضر است و اندونزي هم جزء كشورهاي بزرگ اسلامي است. ما در نيويورك هم با جديت موضوع را دنبال مي‌‏كنيم و "محمدجواد ظريف" از هر امكاني استفاده مي‌‏كند. احمدي‌‏نژاد نيز در باكو در اين باره مذاكره كرد و در بيانيه پاياني نشست اكو نيز بر اين حق تأكيد شده است. ما از هر فضايي براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي‌‏كنيم. موضوعات كشور نيز فقط هسته‌‏اي نيست. ما موضوعات مهمي داريم كه يكي از آنها هسته‌‏اي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره كناره‌‏گيري وزير امور خارجه انگليس و رئيس سازمان سيا و گمانه‌‏زني‌‏هايي در مورد نرمش اين افراد در قبال ايران، گفت: مسؤولان كنوني آمريكا و نئومحافظه كاران به قدري ماجراجو و تندرو هستند كه سيا هم نتوانست با آنها همراهي كند و ترجيح دادند كسي بيايد كه همپاي آنها باشد. موضوع استراو هم گمانه‌‏زني رسانه‌‏اي است اما مسلم است كه رأي مردم انگليس نشان داد كه با سياست‌‏هاي دولت بلر در پيروي از آمريكا مخالفند و اين رأي نتيجه سياست كوركورانه لندن در پيروي از آمريكا از جمله در عراق بود زيرا امروز شاهد مشكلات اشغالگران در عراق هستيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا با آمريكا وارد جنگ سرد شده‌‏ايد، گفت: علاقه‌‏اي به جنگ سرد با آمريكا نداريم ما سياست‌‏هاي كاملاً مشخصي داريم اما در نقطه مقابل، آمريكاست كه نه فقط با ايران بلكه با همه دنيا وارد جنگ سرد شده است. آمريكايي‌‏ها ادبياتي دارند كه با هيچ منطقي سازگار نيست زيرا آمريكا با همه كشورهاي مستقل مشكل دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آصفي درباره خريد سوخت از روسيه و دليل پافشاري ايران بر توليد سوخت به رغم اين موضوع، گفت: ما قرار است از روسيه سوخت بگيريم اما اين به معناي آن نيست كه ما از حقوق خود صرفنظر مي‌‏كنيم زيرا معلوم نيست كه سوخت كافي باشد. ضمن اينكه وقتي كه خود دانشي داريم دليلي ندارد كه دست نياز به سوي ديگران دراز كنيم زيرا شرايط بين‌‏المللي همواره سيال است و هيچ تضميني وجود ندارد كه تأمين سوخت مادام‌‏العمر باشد بنابراين شرط عقل نيست كه امكان خود را فراموش كنيم و اين منطق محكمي است.
وي درباره بيانيه اكو مبني بر همكاري كشورهاي عضو در مورد انرژي‌‏هاي نو گفت: همكاري هسته‌‏اي با كشورها بر اساس NPT است البته بحث بر سر همكاري هسته‌‏اي نيست بلكه بحث بر سر حقوق كشورهايي است كه عضو NPT هستند. البته همكاري‌‏هاي هسته‌‏اي ما در حد تبادل‌‏نظر و حمايت از حقوق همديگر و تقويت ديدگاه‌‏هاي همديگر در مجامع بين‌‏المللي است اما ما همكاري‌‏هاي علمي و فني روز در دانش‌‏هاي غير از هسته‌‏اي داريم.
وي درباره اظهارات امير قطر در به كار بردن واژه خليج فارسي عربي و اقدامات وزارت خارجه در اين خصوص گفت: مواضع ما درباره خليج فارس روشن است و ابهامي در اين باره نيست. رئيس‌‏جمهور هم همان موقع صريحاً اعلام كردند كه نام اين خليج، خليج فارس است و ديگر نيازي به پيگيري هم ندارد.
وي درپاسخ به اين سؤال كه آيا دليل مخالفت آمريكا با برنامه هسته‌‏اي ايران دشمني ايران با اسرائيل نيست، گفت: آمريكايي‌‏ها مي‌‏دانند كه علت اين نيست و اين را خودشان ساخته‌‏اند اما اعلام كرديم در حمله به هيچ كشوري پيشقدم نمي‌‏شويم سياست ما تهاجمي نيست اما طبيعي است كه اگر مورد تعرض قرار بگيريم با تمام قوا دفاع مي‌‏كنيم. موضوع حمله به هيچ كشوري از ابتداي انقلاب در دستور كار نبوده است و اين موضوعي است كه دشمنان ايران، آن را مطرح مي‌‏كنند. ضمن اينكه اين رژيم صهيونيستي است كه هم به فلسطين و هم به جنوب لبنان حمله كرده و دائما تهديد به استفاده از زور مي‌‏كند و مايه تعجب است كه آمريكا در قبال اين تهديدات ساكت است و اين چيزي را كه به ايران مي‌‏گويد به رژيم صهيونيستي نمي‌‏گويد.
وي افزود: ما به هيچ وجه قصد استفاده از فناوري هسته‌‏اي در جهت نظامي نداريم تاكنون نيز انحرافي نداشتيم و آژانس هم اين را اعلام كرده است و ما از سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي مي‌‏خواهيم كه با كشورهاي دارنده سلاح هسته‌‏اي برخورد كنند.

Copyright: gooya.com 2016