دوشنبه 18 اردیبهشت 1385

سران آلمان و فرانسه صدور قطعنامه‌ شوراي امنيت عليه ايران را خواستار شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


خبرگزاري فرانسه گزارش داد، ژاك شيراك و آنگلا مركل صدور قطعنامه‌اي را در سازمان ملل خواستار شدند كه ايران را از نظر حقوقي به توقف همه‌ي فعاليت‌هاي غني‌سازي و بازفرآوري اورانيوم مجبور ‌سازد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري به نقل از بيانيه دفتر ژاك شيراك، رييس‌جمهور فرانسه افزود كه شيراك و صدراعظم آلمان در تماسي تلفني توافق كردند كه شوراي امنيت سازمان ملل بايد قطعنامه‌اي را صادر كند كه درخواست‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ويژه تعليق غني‌سازي اورانيوم را الزامي مي‌سازد.

اين درخواست در آستانه‌ي نشست وزيران امور خارجه‌ي پنج عضو دايم شوراي امنيت وآلمان در نيويورك انجام مي‌گيرد كه قرار است در آن به بررسي برنامه‌ي هسته‌يي ايران پرداخته شود.

انگليس و فرانسه چهارشنبه‌ي گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارايه كردند كه از ايران مي‌خواهد فعاليت‌هاي غني‌سازي و بازفرآوري اورانيوم را متوقف سازد و براي الزام‌آور كردن اين درخواست به فصل هفت منشور سازمان ملل و اين كه اين برنامه ممكن است تهديدي براي صلح و امنيت بين‌المللي باشد، اشاره مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فصل هفت منشور سازمان ملل تحريم اقتصادي و در صورت لزوم اقدام نظامي عليه يك كشور را پيشنهاد مي‌دهد.

اين پيش‌نويس با مخالفت قاطع روسيه و چين روبروست كه استناد به فصل هفت را منطقي نمي‌دانند. نماينده‌ي چين گفته است يك قطعنامه در شوراي امنيت به خودي خود الزام‌آور است و براي الزام‌آور كردن يك درخواست نياز به استناد به اين فصل نيست.

نشست‌هاي غير‌رسمي شوراي امنيت و نيز نشست‌هاي پنج عضو دايم شورا به همراه آلمان براي رسيدن به توافق بر سر اين قطعنامه تا كنون نتيجه‌اي نداشته است.

Copyright: gooya.com 2016