چهارشنبه 20 اردیبهشت 1385

سيدمحمد خاتمي: چون اطلاعي از انگيزه‌ي نامه‌ي رييس‌جمهور ندارم، اظهارنظر نمي‌كنم، ايسنا

* خط مرز هسته‌يي اين باشد كه از حق‌مان نگذريم حتي اگر ديرتر به آن برسيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس‌جمهور سابق كشورمان در واكنش نسبت به اقدام دكتر احمدي‌نژاد در نوشتن نامه براي جرج بوش با يادآوري اين كه از محتواي نامه اطلاع ندارد، گفت: هر كاري بايد با ديدگاه راهبردي و توجه به مصالح و سياست‌هاي كلي كشور انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي كه در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب و مطبوعات در سراي اهل قلم با خبرنگاران، سخن مي‌گفت، اظهار داشت: حتما بايد انگيزه و طرحي پشت سر نوشتن اين نامه وجود داشته باشد. از آن جا كه من اطلاعي از طرح پشت سر اين نامه و انتظاري كه از نوشتن آن مي‌رود، ندارم، نمي‌توانم در اين زمينه اظهار نظر كنم.

وي با اشاره به مصاحبه سال 76 خود با خبرنگار CNN اظهار داشت: وقتي من سال 76 من با CNN مصاحبه كردم، ايران در افكار عمومي جهان و آمريكا موقعيت خوبي نداشت. من در قالب اين مصاحبه مي‌خواستم فضا را بشكنم و نتيجه كار هم اين شد كه آلبرايت به صراحت از اشتباهات و سياست‌هاي نادرست آمريكا عليه ايران در 50 سال گذشته سخن گفت و كلينتون نيز در اظهاراتي كه در آن مقطع زماني داشت، به نوعي از ايران عذرخواهي كرد و موضع آمريكا عوض شد.


رييس موسسه بين‌المللي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد: نظر حضرت امام(ره) نيز اين بود كه اگر آمريكا عذرخواهي كند، راه براي مذاكره باز مي‌شود. در آن زمان سياست كلي نظام بر ايجاد رابطه با آمريكا استوار نبود و امروز نيز نمي‌دانم با چه طرح و انگيزه‌اي اين نامه نوشته شده و چه آثاري دارد.

وي با يادآوري اين كه در حال حاضر نمي‌داند اين نامه به لحاظ آمادگي ايران براي مذاكره نوشته شده و يا استراتژي نظام در مورد آمريكا عوض شده كه چنين نامه‌اي نوشته شده، اضافه كرد:‌ از آن جا كه از اين موضوعات اطلاع ندارم، نمي‌توانم اظهار نظر كنم.

رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه در بيان مواضعش درباره مجلس خبرگان اظهار داشت: در انتخابات خبرگان بايد توجه كنيم كه ما همه به نظام جمهوري اسلامي تعلق داريم، از اين رو قصد شركت در انتخابات‌هاي آتي را داريم؛ مگر آن‌كه شرايط به نحوي باشد كه براي كساني كه هم‌فكر ما و نماينده ما هستند، امكان حضور وجود نداشته باشد.

وي درباره حضور هاشمي در انتخابات آتي خبرگان نيز اظهار داشت: آيت‌الله هاشمي از سرمايه‌هاي انقلاب است. شخصي است كه امروز و فردا بايد همانند ديروز از او استفاده كنيم، اما شركتش در اين انتخابات منوط به تصميم خود اوست؛ هر چند اميدواريم شاهد حضورش باشيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه در ارزيابي نسبت به مساله مذاكره با آمريكا بر لزوم توجه به استراتژي‌هاي نظام توجه كرد و با يادآوري اين كه اين استراتژي نبايد از جانب ديگران تحميل ‌شده باشد و بر پايه منافع ملي كشور استوار باشد، گفت: بحث مذاكره نبايد مثل يك تابو باشد؛ مگر اين كه پشت مذاكره منافع ملي در نظر گرفته نشده باشد. اما در حال حاضر در مورد اين كه استراتژي نظام چيست، اطلاعي ندارم.


وي با اشاره به فضايي كه در سال‌هاي نخست رياست‌جمهوري وي حول بحث رابطه بين ايران و آمريكا ايجاد شده بود و به ويژه سفري كه وي در آن سال‌ها به نيويورك داشت، گفت: فرصت مناسبي بود. ما در موضع عزت بوديم؛ اما رييس‌جمهور بايد از سياست‌هاي كلي نظام پيروي كند.

خاتمي درباره‌ي حضور حسن روحاني در نشست اين هفته مجمع روحانيون مبارز و اين‌كه اين حضور در راستاي رايزني با مجمع براي حمايت از كانديداتوري هاشمي بوده، نيز اظهار داشت: اصلا اين طور نبود. آقاي روحاني از دوستان من است كه براي ديدن من آمده بود. در حال حاضر من عضو شوراي سياست‌گذاري مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت هستم. ايشان هم براي ديدن من آمده بودند و يك سري صحبت‌هاي عمومي انجام شد.

رييس مركز بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه اظهاراتش با تاكيد بر اين كه مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد، گفت: بخش ايراني مركز خواهان اين است كه در عرصه جهان اسلام فعال باشد، اما چون امكانات كم است، به اندازه به دست آوردن امكانات مادي و فيزيكي كار انجام مي‌دهد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه دوره‌ي وي را دوره‌اي مناسب براي گفت‌وگو و بحث مي‌خواند، و ارزيابي او را درباره شرايط حاضر جويا بود، گفت: خدا را شكر مي‌كنم از زبان نمايندگان رسانه‌ها مي‌شنوم در زمان من تا حدودي فضا براي بحث و گفت‌وگو فراهم شد. آن‌چه بود، در حدي كه مي‌خواستم نبود، ولي گامي برداشته شد كه خدا را شكر مي‌كنم.

خاتمي افزود: در جامعه‌اي مانند ما كه نظام مردم‌سالار دارد، آزادي انديشه و بيان و بالا رفتن سطح تحمل افراد به همراه افزايش قدرت تحمل صاحبان قدرت، شرط پيشرفت محسوب مي‌شود، در غير اين صورت ديگر حكومت مردم‌سالار نخواهيم داشت.

رييس‌جمهور سابق كشورمان با بيان اين كه اين امر همواره از دغدغه‌هاي ما محسوب مي‌شود، افزود: با توجه به جو تاريخي استبداد زده ذهن و زندگي ما، اين خطر وجود دارد كه جنبه كم‌تحملي صاحبان قدرت بر جنبه تحمل آن‌ها غلبه كند. من به اين موضوع توجه داشتم و در دوران مسووليتم سعي كردم آن را عملي كنم.

خاتمي در ادامه درباره پيشنهاد واگذاري نظارت انتخابات شوراها به شوراي نگهبان نيز گفت: خوشحالم كه شوراي نگهبان هم زياد نسبت به اين مساله رغبت نشان نداده است. مجلس با سعه‌ي صدر اين مسووليتش را انجام دهد و تغييري در آيين‌نامه ايجاد نشود.

وي در ارزيابي از عملكرد مسوولان حوزه فرهنگ نيز با بيان اين كه از برنامه‌هاي اين حوزه اطلاع ندارد، به برخي سوء‌تفاهم‌ها اشاره كرد و از آن به عنوان عاملي كه مشكلاتي را ايجاد كرده نام برد و گفت: اميدواريم در آينده، سوء‌تفاهم‌ها برطرف شود و در كنار آن ناشران داخلي و خارجي نيز به مصالح كشور توجه كنند و آن را مبناي كار قرار دهند. هم‌چنين مسوولان بدانند كه نشر آزاد، بزرگ‌ترين پشتوانه نظام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ارزيابي از سياست‌هاي خارجي كشور در بحث فن‌آوري هسته‌يي نيز با تاكيد بر اين كه تلاش‌ها بايد همان طور كه تا به حال بوده بر دفاع از حق ملت در اين بخش استوار باشد، بر لزوم پرهيز از اتخاذ سياست‌هاي نادرست تاكيد كرد و گفت: معتقدم ايران بايد تلاش كند تا در چهارچوب قانون مساله‌اش حل شود، خط مرز اين باشد كه از حق‌مان نگذريم حتي اگر ديرتر به اين حق برسيم. وي افزود: در عرصه بين‌المللي هم بايد تلاش كنيم راهي را نرويم كه تحت تاثير سياست‌هاي غلط چيزي بر ايران تحميل شود.

خاتمي در عين حال لزوم رعايت عقل، منطق و قانون را هم از سوي مسوولان ايراني و ساير كشورها مورد تاكيد قرار داد. وي در ادامه در ارزيابي از وضعيت مطبوعات در مقطع فعلي با يادآوري اين كه بايد وضعيت اين بخش را در گذشته دور و نزديك مقايسه كنيم، گفت: هنوز از آن‌چه در شان ملت و مورد خواست آن‌هاست فاصله داريم.

خاتمي با يادآوري اين كه مطبوعات از بخش‌هاي ديگر جامعه مظلوم‌تر هستند، لزوم تحمل اشتباهات آن‌ها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد حتي اشتباهات خبرنگاران را تحمل كرد تا ارتباط ارگانيك بين نظام و جامعه حفظ شود.

Copyright: gooya.com 2016