یکشنبه 24 اردیبهشت 1385

آصفي: راجع به طرح اروپايي‌ها پيشگويي نكنيم، هيچ راهي جز مذاكره مساله‌ هسته‌يي را حل نمي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه با خودداري از هرگونه پيش‌بيني در خصوص چگونگي مجموعه‌ي پيشنهادي سه كشور اروپايي براي ايران، از طرف اروپايي خواست با درس گرفتن از تجربيات گذشته دو مورد را در نظر بگيرند، نخست اين كه در اين مجموعه حقوق ايران به رسميت شناخته شود و نيز راه‌هاي رسيدن و استيفاي حقوق ايران تضمين شود.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان امروز (يكشنبه) در جلسه هفتگي‌اش با خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به سفر دكتر احمدي نژاد به اندونزي اظهار داشت: هفته گذشته و ابتداي هفته جاري سفر بسيار مهم دكتر احمدي‌نژاد به اندونزي كه به دعوت همتاي اندونزيايي‌اش صورت گرفته بود را شاهد بوديم.


سفر مهم دكتر احمدي‌نژاد

وي افزود: طي اين سفر مذاكرات مفيدي انجام شد كه حاصل آن امضاي اسناد متفاوت در زمينه‌هاي انرژي، فرهنگي، گردشگري و همكاري‌هاي سياسي بود. در اين سفر جناب آقاي احمدي نژاد علاوه بر گفتگو با مقامات اندونزي در جمع اساتيد و دانشجويان اندونزيايي حضور يافته و ديدگاههاي ايران را در خصوص مباحث مختلف براي آنها تشريح كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: هم چنين آقاي رييس جمهور در جريان افتتاح دانشگاه اسلامي هدايت‌الله خان حضور يافته و به سوالات مختلف دانشجويان پاسخ دادند؛ در ادامه اين سفر نيز ايشان و هيات همراه براي شركت در اجلاس دي هشت عازم بالي شدند.

آصفي هم چنين گفت: اجلاس بالي بسيار مهم بود و حاصل آن صدور بيانيه‌اي 25 ماده‌اي بود كه از بخش‌هاي مهم آن حمايت از تجارت ترجيحي، عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني، حمايت از استفاده از انرژي صلح آميز، تقويت همكاريهاي اعضاي دي هشت، ضرورت ارايه رواديد تجاري و بازرگاني بين اعضا و تقويت فعاليت‌هاي بانكي بين كشورها بودند.

وي در ادامه اظهار داشت: به هر حال اين اجلاس اجلاس مهمي بود و انتظار مي‌رود در آينده همكاري بين اعضاي دي هشت گسترش و تعميق يابد.


طرح اروپا براي ايران چگونه باشد؟

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر احتمال ارايه طرحي از سوي اروپا به كشورمان در زمينه مسايل هسته‌يي افزود: اين طرح‌ها هنوز به جمهوري اسلامي ايران داده نشده و البته در اخبار آمده بود كه ظاهرا وزراي اروپايي فردا جلسه‌آي را براي گفت‌وگو و طرح اين پيشنهادها خواهند داشت.

آصفي ادامه داد: طرح‌هايي كه به ايران ارايه مي‌شود بايد بر دو پايه استوار باشد: نخست اينكه حقوق جمهوري اسلامي ايران را به رسميت شناسد و ثانيا راه‌هاي رسيدن و استيفاي حقوق ايران را تضمين نمايد.

وي هم چنين گفت: هر طرحي بايد اين دو اصل را شامل شود و به هر صورت ما آماده‌ايم تا بشنويم كه اروپايي‌ها چه مي‌گويند؛ ولي از حقوقمان صرف‌نظر نمي‌كنيم و فكر مي‌كنيم صحبت‌هاي آقاي البرادعي طي روزهاي اخير روشن و مثبت بوده و ايشان به آژانس اعلام كرده اند كه تمام مواد هسته‌يي داخل ايران مورد حسابرسي قرار گرفته و اين يعني ايران هيچ انحرافي از مقاصد صلح آميز‌ش نداشته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: ما معتقديم رسيدگي به پرونده هسته‌يي ايران در هر جايي غير از آژانس هيچ توجيهي ندارد و امري بي‌فايده خواهد بود و لذا انتظار داريم كه اين پرونده به جاي اصلي‌اش بازگردد و كارها پيرامون آن در آنجا دنبال شود.

آصفي در تشريح اين سخن كه در طرح اروپا بايد حقوق ايران لحاظ شده باشد اظهار داشت: بر اساس ان.پي.تي حقوق اعضا كاملا روشن است و اين حقوق داشتن فناوري صح آميز هسته‌يي در تمامي ابعاد آن مي‌باشد.

وي افزود: كاملا مشخص است كه حقوق ما بايد در اين طرح‌ها به رسميت شناخته شود و ما معتقديم كه نمي‌توان به صورت تبعيض آميز با اين مساله برخورد كرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره پيشنهادي كه اروپايي‌ها به كشورمان ارايه خواهند داد افزود: بايد ببينيم اين پيشنهادات چيست ولي ما از حقوقمان صرف نظر نمي‌كنيم و تحقيقات هم چنان در دستور كار خواهد بود؛ ضمن آنكه معتقديم نبايد به گذشته بازگشت و بايد به آينده نگريست.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: پيش از اين نيز تاكيد داشته‌ايم كه اگر مساله به آژانس بازگردد با گفتگو مفاهمه مي‌توان اين موضوع را دنبال و آن را به نتيجه رساند.


تحركات نظامي نيروهاي فرامنطقه‌يي در خليج فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره انتشار برخي اخبار مبني بر تشكيل برخي گروه‌هاي نظامي از سوي نيروهاي فرامنطقه‌اي حاضر در خليج فارس در اين منطقه گفت: اين اخبار هنوز به صورت رسمي تاييد نشده و ما آن را از كشورهاي منطقه نشنيده‌ايم؛ ولي ترديدي نيست كه همكاري كشورها امري مهم است و حضور نيروهاي فرامنطقه‌يي در خليج فارس نه تنها سودمند نيست كه در جهت تضعيف صلح و همگرايي در منطقه ارزيابي مي‌شود.

آصفي خاطر نشان كرد كه كشورهاي منطقه بايد با رايزني و همفكري راه‌هاي تقويت صلح در منطقه را بررسي و تعاملاتشان را تعميق و تقويت كنند.


ابراز انزجار از اقدام تروريستي «بم ـ كرمان»

وي ضمن ابراز انزجار از كشته شدن 12 تن در جاده بم - كرمان درباره اين حادثه و دست داشتن گروه‌هاي تروريستي خارجي در آن گفت: ابتدا بايد از اين حادثه اعلام انزجار كرد؛ چرا كه شهيد كردن و آسيب رساندن به مردم عادي با هيچ منطق و اصولي سازگار نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: متاسفانه اين حادثه رخ داد و لازم است كه به بازماندگان اين افراد تسليت بگوييم و با آنها ابراز همدردي كنيم؛ وزارت كشور و وزارت اطلاعات مجدانه در حال بررسي اين موضوع و شناسايي عاملان آن هستند.

آصفي با بيان اينكه عاملان وقايعي چون حادثه تروريستي اهواز شناسايي و مجازات شده‌اند افزود: اميدواريم در اين زمينه نيز تلاش وزارت كشور به ثمر رسد. البته به صورت دقيق نمي‌توان گفت كه عامل خارجي در اين حادثه دست داشت يا نه ولي متاسفانه ترديدي نيست كه تحركات خارجي در اين قبيل حوادث بي‌تاثير نبوده‌اند.


نامه‌ي رييس جمهور به بوش و گمانه‌زني‌ها

وي در ارتباط با نامه دكتر احمدي نژاد به جورج بوش و اينكه آيا مي‌توان اين نامه را به منزله تمايل ايران براي مذاكره با آمريكا دانست؟ ادامه داد: اين نامه جداي از بحث مذاكره و به منزله ارسال يك پيام رييس يك كشور به رييس كشوري ديگر بوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه نامه احمدي نژاد به بوش به معناي مذاكره نيست گفت: البته اين نامه به مشكلات كنوني دنيا و ضرورت توجه به آن و چگونگي برون رفت از اين مشكلات توجه داشته است.

آصفي با اشاره به مصاحبه‌اي كه پيش از فاش شدن محتواي اين نامه انجام داده بود در ارتباط با واكنش مقامات آمريكايي نسبت به اين نامه اظهار داشت: من پيش از اين نيز گفته بودم كه احتمالا آمريكايي‌ها به دليل فقدان منطق، با اين نامه خوب برخورد نمي‌كنند و پاسخ ندادن آنها قابل پيش بيني بود و متاسفانه آمريكايي‌ها علاقه دارند تمام مردم دنيا،‌ دنيا را از چشم آنها ببينند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نظر نهادهاي مرتبط در رابطه با اين نامه خواسته شده بود يا خير افزود: اين نامه در ستادي مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و اين ابتكار آقاي رييس جمهور مورد اتفاق ديگر مسوولان جمهوري اسلامي ايران نيز قرار گرفت و به هر حال نهادها و وزارتخانه‌هاي مسوول در اين خصوص در كشور در اين رابطه اظهارنظر كرده بودند.


حقوق ايرانيان خارج از كشور به طور فزاينده نقض نمي‌شود

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه چرا وزارت امور خارجه پس از نقض حقوق شهروندان ايراني در خارج كشور به بررسي اين مساله مي‌پردازد؟ ادامه داد: بر خلاف نظر شما اعتقاد ندارم كه حقوق شهروندان جمهوري اسلامي ايران به صورت فزاينده در حال نقض است.

آصفي هم چنين گفت: شايد در هفته‌هاي اخير در ميان سه ميليون ايراني خارج از كشور تنها چند مورد در اين خصوص مشاهده شده و اين سوال از اصل دقيق نيست و به هر حال وزارت امور خارجه و جمهوري اسلامي ايران در حمايت از اتباعش بسيار جدي است و ما اين امور را با جديت دنبال مي‌كنيم.


مذاكره، مذاكره و مذاكره

وي در ارتباط با پيشنهاد وزير امور خارجه روسيه مبني بر حضور ايران در مذاكرات 1+5 اظهار داشت: ما از ابتدا هم اعلام كرده‌ايم كه تنها راه برون رفت مشكل پرونده هسته‌يي مذاكره، مذاكره و مذاكره است و هيچ راه ديگري در اين خصوص وجود ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد: اگر طرف مقابل فكر مي‌كند كه با فشار و تهديد در اين خصوص به نتيجه‌اي خواهد رسيد حتما در اشتباه است و گفتگو تنها راه‌حل اين مساله بوده و ما با همه طرف‌ها گفتگو مي‌كنيم.

آصفي افزود: آقاي لاوروف هم به گفتگو معتقد است و اصولا گفتگو بر اساس منافع طرفين و رعايت حقوق يكديگر امري پسنديده است و علاوه بر اين طرح روسيه نيز هم چنان در دستور كار است ولي شرايط لازم بايد مهيا شود تا بتوانيم از اين طر‌ح‌ها نهايت استفاده را بكنيم.


تداوم نامه‌نگاري احمدي‌نژاد با سران ساير كشورها

وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با نامه‌اي كه رييس كشورمان قرار است براي سران برخي كشورهاي ديگر نيز ارسال كند ادامه داد: همانگونه كه قبلا هم آقاي رييس جمهور گفته بودند قرار است به كشورهاي مختلف نامه‌هايي را ارسال كند و اين نامه‌ها در حال برنامه‌ريزي براي تنظيم است.


ادعاي ديپلمات‌هاي غربي بي‌اهميت است

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر ادعاي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص پيدا شدن آثار برخي آلودگي‌ها در سايت شيان لويزان گفت: ترديد دارم كه در اين خصوص بازرسان اعلام كرده باشند و در اخبار ديدم كه اين مساله به نقل از برخي ديپلمات‌هاي غربي طرح شده است.

آصفي در ادامه با بي‌اهميت خواندن اين قبيل اخبار اظهار داشت: اين قبيل سخنان قبلا هم بيان مي‌شده و خود آژانس در خصوص آنها به نتيجه مي‌رسيده و خود آقاي البرادعي هم بي‌اهميت بودن اين اخبار را مورد اشاره قرار داده‌اند.


تكذيب درخواست پاريس از تهران درباره‌ي سفير

آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه فرانسه از ايران خواسته تا فردي را براي سفارتش در اين كشور تعيين كند كه ارتباط نزديك با اصول گرايان داشته باشد ضمن رد اين خبر گفت: اميدوارم با رد اين خبر نگويند كه آصفي فقط تكذيب مي‌كند.


نبايد به گذشته بازگشت

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در بخش ديگري از اظهاراتش در جلسه هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي ديگر درباره طرح پيشنهادي اروپا به كشورمان و اين كه آيا در صورت ارايه‌ي تضمين از جانب اروپايي‌ها براي در اختيار قرار دادن سوخت هسته‌يي ايران غني سازي را به صورت موقت تعليق مي‌كند؟ گفت: در اين طرح حقوق ما بايد به رسميت شناخته شود و راه‌هاي استيفاي اين حقوق نيز تضمين شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه مجددا تاكيد كرد كه بايد به آينده نگاه كرد و به گذشته بازنگشت.


مذاكره نبايد در شرايط زور و تهديد باشد

آصفي درباره‌ي اين كه آيا با توجه به نامه دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور كشورمان به جورج بوش، همتاي آمريكايي‌اش و اعلام اين سخن از سوي احمدي نژاد مبني بر اين كه ايران آماده براي گفت‌وگو با تمام كشورها غير از رژيم صهيونيستي است، تهران خواهان مذاكره مستقيم با واشنگتن مي‌باشد؟ اظهار داشت: آنچه كه آقاي رييس جمهور گفتند مذاكره با تمام كشورها بود، ولي اين مذاكره نبايد در شرايط زور و تهديد باشد و حال شما خودتان قضاوت كنيد كه آيا آمريكا در اين شرط جاي مي‌گيرد يا خير؟

وي افزود: ما از ارسال اين نامه هدف اعلام مذاكره را نداشتيم. ضمن آنكه بحث هسته‌يي از نظر ما واقعا مشكلي جدي نيست و آمريكا به صورت واهي آن را بزرگنمايي كرده و اشتباه است كه اين نامه را تنها در جهت مساله هسته‌يي ارزيابي كنيم.


پيشتر از آمريكا مذاكره را ضروري ندانسته بوديم

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به رد درخواست كوفي عنان، از سوي آمريكايي‌ها براي انجام مذاكرات مستقيم بين تهران و واشنگتن خاطرنشان كرد: ما پيشتر از آمريكا اعلام كرده بوديم كه اين مذاكرات را لازم نمي‌دانيم.

آصفي در پاسخ به سوالي ديگر درباره مذاكره ايران و آمريكا ادامه داد: پاسخي كه داده شده، بسيار روشن است و ما معتقديم كه اگر از ادبيات تهديد و زبان نامناسب استفاده نشود و رويكرد محترمانه باشد با هر كشوري مي‌توان مذاكره كرد. اين لوازم بايد فراهم شوند.


كلاه‌برداري شيخ اماراتي از تجار ايراني

وي درباره اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص كلاه‌برداري يك شيخ اماراتي از چند تاجر ايراني گفت: در اين خصوص حداقل شش يا هفت مورد با مسوولان اماراتي چه در تهران و چه در امارات صحبت كرده‌ايم و مدير كنسولي ما نيز بارها در اين خصوص درگير شده و سفارت ما در امارات نيز در حال پيگيري اين مساله است.

سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كرد: به هر حال اين مساله هم چنان در دستور است تا حقوق اين افراد احقاق و به حق ضايع شده‌شان برسند.


آيا فرزندان‌تان را به وزارت خارجه مي‌آوريد؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آصفي در پاسخ به اين سوال كه آيا در آينده در صورت خواست فرزندان‌تان آنها را به وزارت خارجه خواهيد آورد؟ اظهار داشت: حتما به آنها توصيه مي‌كنم كه به اينجا نيايند.


آيا كمك مالي به حماس محقق شد؟

وي هم چنين در خصوص علت عدم انجام اقدامي عملي براي رساندن كمك‌هاي مالي به حماس افزود: از آنجايي كه مي‌خواستيم رژيم صهيونيستي بيش از اين بر دولت حماس و مردم حماس سخت نگيرد و عرصه را بر آنها تنگ نكند، ضرورتي نديديم كه گفت‌وگوهايمان با كشورهاي عربي و اسلامي را در اين خصوص اعلام كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با كشورهاي عربي و اسلامي ضرورت انجام كمك به دولت حماس و مردم فلسطين را همواره مورد اشاره و تاكيد قرار داده است.


پاسخ به ادعاي دولت اردن

آصفي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا ادعاهاي اخير دولت اردن در خصوص قاچاق اسلحه توسط حماس با كمك ايران به فلسطين را كاملا بي‌اساس و بي‌پايه دانست و خاطر نشان كرد: ما كمك‌هاي تسليحاتي به دولت فلسطين نداريم و اين مساله را پيش از اين نيز اعلام كرده‌ايم.

وي هم چنين گفت: همكاري ما با فلسطيني‌ها و كمك‌هاي‌مان به آنان انسان دوستانه و معنوي است و اين قبيل اخبار كاملا بي‌پايه هستند.


رابطه‌ي عراق با رژيم صهيونيستي محوري در سفر متكي به اين كشور

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در ارتباط با استقبال مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق از افتتاح كنسولگري رژيم صهيونيستي در كردستان عراق با بيان اين كه صحت و پايه و اساس اين خبر مشخص نيست، اظهار داشت: در سفري كه آقاي متكي به عراق خواهند داشت، علاوه بر مسايل مختلف در اين خصوص نيز صحبت خواهد شد.


راجع به طرح اروپايي‌ها پيشگويي نكنيم

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با طرح اروپا كه قرار است به كشورمان ارايه شود، افزود: فعلا اجازه دهيد راجع به طرح اروپايي‌ها پيشگويي نكنيم و در اين جا كسي منجم نيست. اگر اين طرح‌ها حقوق ما را تقويت كند و آن را به رسميت بشناسد، دليلي ندارد كه از پيش بگوييم كه شكست خورده‌اند؛ ولي اگر اين گونه نباشد طبيعي است كه اين قبيل طرح‌ها از سوي ما غيرقابل پذيرش خواهند بود.


اعضاي NGO آمريكايي با ويزاي توريستي در ايران

آصفي درباره سفر 20 آمريكايي در قالب يك سازمان غيردولتي به كشورمان براي حل مشكلات بين ايران و آمريكا ادامه داد: يك NGO مذهبي به نام «رهجويان صلح» كه غير انتفاعي و غير وابسته به نهادهاي حكومتي در آمريكا هستند، به ابتكار شخصي و براي مخالفت با سياست‌هاي جورج بوش و با ويزاي توريستي به ايران سفر كرده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين گفت: اعضاي اين سازمان غير دولتي قرار است با برخي همتايان ايراني‌شان درباره رويكرد دولت آمريكا در قبال ايران به بحث و تبادل نظر بپردازند.


نامه به بوش و سه اصل عزت، حكمت و مصلحت

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به اعتقاد شما ارسال نامه‌اي دكتر احمدي نژاد به بوش در شرايط فعلي سه اصل عزت، حكمت و مصلحت نظام را خدشه‌دار نكرده است؟ اظهار داشت: همان گونه كه عرض كردم برخورد ايالات متحده نشان دهنده اين است كه كارهايشان فاقد منطق است و قاعدتا آدم وقتي در منطق كم مي‌آورد، شايد از پاسخگويي نيز باز بماند.

آصفي افزود: اين نامه از موضع ضعف نبوده و كاملا از موضع قوت تنظيم شده و در آن سياست‌هاي دولت كنوني آمريكا مورد نقد و انتقاد قرار گرفته و در آن درخواستي هم از آمريكايي‌ها مطرح نشده، بلكه در آن گفته شده بود كه بايد سياست‌هاي‌تان را عوض كنيد. به هر حال اين نامه از موضع اقتدار بوده و به منزله خدشه‌دار كردن سه اصل عزت، حكمت و مصلحت نظام نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هيچ اتفاق نظري در شوراي امنيت وجود ندارد

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره علت اين امر كه اروپايي‌ها ارايه پيشنهاد جديد به ايران را در دستور كارشان قرار داده‌اند، ادامه داد: بين كشورهاي مختلف جهان و به خصوص اعضاي شوراي امنيت هيچ اتفاق نظري وجود ندارد و خود آمريكايي‌ها هم مي‌دانند كه ما به هيچ وجه از مقاصد صلح آميز منحرف نشده‌ايم.

وي هم چنين گفت: وقتي هيچ گونه اجماعي وجود ندارد و تنها چند كشور خاص با زور بقيه را به دنبال خودشان مي‌كشانند، مشخص است كه تجديدنظر در برخي از امور در دستور كار قرار مي‌گيرد. ولي به هر حال ما اميدواريم كه اروپايي‌ها واقع‌بين باشند و راه گذشته مذاكرات با ايران را مرور كنند تا پيشنهاداتي ندهند تا ما را به جايي نرسانند.


روسيه و چين خيلي دوست ندارند دنباله‌رو باشند

به گزارش ايسنا، آصفي درباره علت پافشاري روسيه و چين بر موضع‌شان در مقابل غرب اظهار داشت: روسيه و چين به عنوان دو كشور بزرگ خيلي دوست ندارند كه دنباله‌رو آمريكا باشند و بيشتر به استقلال نظر تمايل دارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين كه چين و روسيه بر عدم انحراف ايران از مقاصد صلح آميز تاكيد دارند، به اين دليل است كه ما در مذاكرات‌مان مسايل را به صورت كامل براي آنها تشريح كرده‌ايم.

وي تصريح كرد: در حال حاضر مشكل اين نيست كه زبان ما الكن باشد و يا در منطق كم بياوريم، بلكه مشكل اين است كه برخي از كشورها خود را به خواب زده‌اند و بيدار كردن آنها كاري دشوار است.


"تعبير شخصي خبرنگار پرسشگر"

آصفي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه ابراز عقيده كرد به دليل عملكرد ضعيف وزارت امور خارجه مسووليت شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور به رياست جمهوري منتقل شده، ادامه داد: شوراي عالي ايرانيان بر حمايت بر صيانت از حقوق ايرانيان تشكيل شده و اقدامات خوبي را نيز انجام داده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه مساله مذكور را تعبير شخصي خبرنگار پرسشگر دانست و گفت: اين فكر مطرح شد كه براي ارتقا بخشيدن به سطح كار دبيرخانه اين شورا و تقويت بيشتر اين ايده سطح كار بالا رود و اين به معناي ارتقاي سطح از وزارت خارجه به رياست جمهوري مي‌باشد كه در اين خصوص در حال صحبت هستيم.


اتفاق خاصي در مرزهاي‌مان با كردستان عراق نيفتاده است

وي هم چنين درباره برخي درگير‌ي در نقاط مرزي كشورمان با كردستان عراق اظهار داشت: اتفاق خاصي در آن نقاط نيفتاده و ما در چارچوب توافق امنيتي‌مان با ترك‌ها در اين خصوص عمل مي‌كنيم. ضمن آنكه از مرزهاي‌مان هم با جديت صيانت مي‌نماييم.


كمبود تحليل در ميان مسوولان آمريكايي

آصفي در پاسخ به سوالي ديگر در ارتباط با نظر مقامات آمريكايي راجع به مذاكره با ايران افزود: در اين خصوص مقامات آمريكايي دو دسته‌اند: برخي خيلي تندرو‌اند به گونه‌اي كه گاهي اوقات با اين مساله مخالفت مي‌كنند و برخي نيز در اين خصوص موافق هستند. شايد علت موافقت دسته ديگر با اين امر اين باشد كه بين مسوولان امريكايي نگرش واحد و ثابت وجود ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها دچار سردرگمي و كمبود تحليل در ميان مسوولان‌شان هستند.


شكواييه جانبازان شيميايي ايراني از صدام چه شد؟

وي در ارتباط با ارايه پرونده مربوط به جانبازان شيميايي كشورمان به دادگاه بررسي اتهامات صدام، ديكتاتور مخلوع عراق گفت: كارها در اين خصوص تمام شده و در گفت‌وگوهاي روزهاي آتي با طرف‌هاي عراقي اين پرونده را به دادگاه مربوطه ارايه مي‌دهيم تا كارها دنبال شود.


"در محفل ما رونق اگر نيست..."

آصفي در پايان در واكنش به اعتراض خبرنگاران حاضر در اين نشست مطبوعاتي به كمبود جا نيز اظهار داشت: در محفل ما رونق اگر نيست، مهم نيست.

Copyright: gooya.com 2016