چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385

آصفي: مشوق های اروپا نمی تواند جای حقوق ما را بگیرد، حاضریم به اروپایی ها مشوق اقتصادی بدهیم، مهر

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه تاکنون هیچ پیشنهادی در زمینه انرژی هسته ای از اروپایی ها دریافت نکرده ایم، گفت: آنچه که در برخی رسانه ها تحت عنوان "مشوق" مطرح شده نمی تواند جای حقوق ما را بگیرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، آصفی که معاونت پارلمانی وزارت خارجه را نیز عهده دار است، درگفت و گو با خبرنگاران در مجلس اظهار داشت: پیش از این شورای وزیران اتحادیه اروپا نیز بیانیه ای صادر کرده که ما به آن پاسخ دادیم.

وی افزود: آنچه که در برخی رسانه ها تحت عنوان "مشوق" مطرح شد، نمی تواند جای حقوق ما را بگیرد و آنها چاره ای جز به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای و احترام گذاشتن به این حق ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر بحث مشوق های اقتصادی مطرح باشد، ما نیرو، بازار خوب و امکانات آن را داریم که به اروپایی ها مشوق بدهیم و حاضریم این کار را نیز انجام دهیم.

وی ادامه داد: البته ما مشوق ها را نفی و رد نمی کنیم و این را مفید می دانیم ولی طرح این مسائل بیشتر امتیازی برای شرکتهای اروپایی است.


آصفی در عین حال متذکر شد: باید صبر کرد و پیشنهادات را مورد بررسی قرار داد تا بتوان ارزیابی دقیقی در این خصوص ارائه داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نامه های احمدی نژاد به سران کشورهای مختلف دنیا گفت: کشورهای زیادی در نوبت ارسال نامه قرار دارند ولی کشور بعدی دریافت کننده نامه مشخص نیست.

آصفی با بیان اینکه ارسال نامه از دو منظر تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن در افکار عمومی دنیا قابل بررسی است، افزود: در نامه رئیس جمهوری به بوش مواضع ما به خوبی تبیین شد و این اقدام بازتاب وسیعی در نشریات اروپایی و آمریکایی داشت.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر کشورهای گیرنده، به نامه ها منطقی و با سیاست حل و فصل مشکلات جهان بنگرند، می توانند راه برون رفت از چالش ها و بحران ها را بیابند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی وزارت امو رخارجه در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص نا امنی های اخیر در شرق کشور، گفت: نا امنی در مرزها منحصر به ایران نمی شود و همه کشورهای همسایه را تهدید می کند و لازم است کشورهایی که در مجاورت یکدیگر هستند با هم همکاری کنند تا نا امنی ها ریشه کن شود.

آصفی در خصوص رایزنی با دولت پاکستان برای جلوگیری از ورود تروریست ها به کشورمان اظهار داشت: مرزهای شرقی ما طولانی است و در این خصوص نیز چند بار با آنها صحبت کرده ایم و سفیرشان راخواسته ایم.

وی اقدامات تروریستی را نشانگر قدرت اشرار ندانست و اضافه کرد: با کشورهای همسایه از جمله پاکستان در حال گفت و گو هستیم که فکری برای این معضل شود زیرا در غیر این صورت همه کشورهای همسایه آسیب خواهند دید.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر یک گروه آمریکایی به ایران، با اشاره به اینکه این عده از مخالفان سیاست های بوش هستند و با ابتکار خود این سفر را انجام داده اند، گفت: یک شرکت توریستی غیر دولتی میزبان گروه رهپویان صلح بوده و آنها به عنوان یک تشکل غیر دولتی با ویزای گردشگری به ایران آمده اند.

Copyright: gooya.com 2016