جمعه 29 اردیبهشت 1385

مخالفت وزیر امورخارجه آمریکا با پیشنهاد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی در باره برنامه اتمی، راديو فردا

با ادامه بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی رگبار پیشنهاد برای آغاز مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران شدت گرفته است. هنری کیسینجر وزیر امورخارجه اسبق آمریکا از مدافعان این مذاکرات است، اما کاندولیزا رایس، وزیرامورخارجه آمریکا با این نظر کیسینجر موافق نیست. خانم کاندولیزا رایس گفت هر چند به نظر هنری کیسینجر احترام می‌گذارد، اما واشنگتن همچنان به سیاست امتناع از مذاکره رویاروی با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. همزمان با تاکید خانم رایس بر پرهیز آمریکا از مذاکرات رویاروی با جمهوری اسلامی، میهمان و همکار سعودی او امیر سعودالفیصل نیز نگرانی دولت خود را از تجهیز جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی اعلام کرد. وی گفت مایه نگرانی ما ثبات و امنیت و به خصوص و صریحا خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه است.
عليرضا طاهري


علیرضا طاهری (رادیو فردا): خانم کاندولیزا رایس، وزیرامورخارجه آمریکا یادآور شد که تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکرات میان آلمان، بریتانیا و فرانسه به نمایندگی اتحادیه اروپا، با جمهوری اسلامی، ادامه دارد که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است.
خانم رایس که در پی دیدار خود با امیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران شرکت کرده بود، توضیح داد که برای طرح نگرانی‌هائی که آمریکا از مواضع حکومت ایران دارد، راه‌های بسیاری هست، که دولت پرزیدنت بوش از آنها بهره می‌گیرد.

هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا در زمان ریاست جمهوری نیکسون و فورد، در مقاله‌ای که چند روز پیش در یکی از روزنامه‌های آمریکا چاپ شد، پیشنهاد کرده بود که آمریکا، چین و روسیه نیز بر سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی در کنار نمایندگان اتحادیه اروپا بنشینند.

به رغم رگباری از پیشنهادها برای مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران، خانم کاندولیزا رایس گفت هر چند به نظر هنری کیسینجر احترام می‌گذارد، اما واشنگتن همچنان به سیاست امتناع از مذاکره رویاروی با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

روابط دیپلماتیک حکومت ایران با آمریکا به دنبال گروگانگیری 52 دیپلمات آمریکائی در سفارت آمریکا در تهران، در نخستین سال بعد از انقلاب سال 1357 قطع شد. پس از 444 روز اسارت این دیپلمات‌ها آزادی خود را بازیافتند ولی از آن زمان تاکنون هر گونه تلاشی برای از سرگیری این روابط نافرجام مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همزمان با تاکید خانم رایس بر پرهیز آمریکا از مذاکرات رویاروی با جمهوری اسلامی، میهمان و همکار سعودی او امیر سعودالفیصل نیز نگرانی دولت خود را از تجهیز جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی اعلام کرد.

در حالیکه حکومت ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است، امیر سعود الفیصل گفت مایه نگرانی ما ثبات و امنیت و به خصوص و صریحا خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه است.

Copyright: gooya.com 2016