دوشنبه 1 خرداد 1385

سفیر آمریکا در عراق، ایران را دوباره به مذاکره دعوت کرد، آفتاب

آفتاب : زلمای خلیل زاد سفير آمريكا در بغداد بلافاصله پس از تشکیل دولت عراق ، ایران را به مذاکره مستقیم دعوت کرد.پیشتر ایران و آمریکا توافق کرده بودند که مذاکره مستقیم دو کشور که قرار بود پس از 27 سال به طور علنی برگزار شود به بعد از تشکیل دولت عراق موکول شود تا شایبه دخالت در امور داخلی عراق پیش نیاید.


اما از هنگام توافق تا زمانی که دولت عراق تشکیل شد در مناسبات ایران و آمریکا نیز دچار بی اعتمادی تازه ایی شد چنان که سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که با تشکیل دولت عراق،دیگر نیازی به مذاکره با آمریکا وجود ندارد.تحلیل گران می گویند احتمال دارد انصراف تهران از مذاکره مستقیم با آمریکا به علت بوده باشد که ایالات متحده طی هفته های اخیر دعوت بسیاری از رهبران جهان را برای مذاکره با ایران درباره مسایل دو کشور را رد کرد.

دامنه این درخواست ها ازسیاستمداران و سناتورهای جمهوری خواه و دمکرات و رهبران کشورهای اروپایی و حتی حوزه خلیج فارس تا شخص کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل را شامل می شد.

با این همه پس از انصراف ایران از مذاکره با آمریکا درباره عراق زلمای خلیل زاد سفیر واشینگتن در بغداد گفته که آمادگي دارد با ايراني‌ها درباره‌ي روابط‌شان با عراق گفت‌وگو كند. سفير آمريكا در عراق اين اظهارات را تنها يك روز پس از آن مطرح كردهكه دولت جديد عراق به نخست‌وزيري نوري مالكي پس از پنج ماه مذاكرات فشرده كار خود را آغاز کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد پیشتر اعلام کرده بود که شايد بيش از يك سال باشد كه آمريكايى ها كه در بغداد هستند سيگنال هاى درخواست مذاكره با ايران را مى دهند تا مذاكره مستقيم بين دو كشور صورت گيرد.به گفته سفیر ایران اين سيگنال هايى كه فرستاده مى شد توسط مقام هاى عراق به تهران منتقل مى شد. "مقام هاى عراقى به ما مى گفتند آمريكا يى ها مى گويند اگر امكان دارد مذاكره انجام شود."

سفیر ایران در عراق می گوید که واقعاً نمى شود به آمريكايى ها اعتماد كرد. تجاربى كه در گذشته بوده و آن چيزى كه آمريكايى ها نشان دادند قابل اعتماد نيستند. جمهورى اسلامى ايران هم تاكيد داشت كه امروز ايران به طور مستقيم دارد با مردم و دولت عراق همكارى و به آنها كمك مى كند كه بتواند مستقر شود و ماموريت خود را انجام دهد. احساس نياز اينكه با آمريكا بر سر ميز مذاكره بنشينيم و درباره عراق صحبت كنيم نمى كرديم اما درخواست دولتمردان، رهبران و سياستمداران عراقى نسبت به انجام اين موضوع واقعاً زياد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفیر آمریکا در عراق، ایران را دوباره به مذاکره دعوت کرد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016