پنجشنبه 4 خرداد 1385

شش قدرت بزرگ در اجلاس لندن به "توافق نهايي" نرسيدند، ايرانيوز

رايس: وزيران خارجه شش كشور به زودي رويكرد اروپا را نهايي خواهند كرد

درحالي كه مقامات ارشد شش قدرت بزرگ جهان در نشست شب گذشته خود در لندن كه چندين ساعت به طول انجاميد، درباره پرونده هسته‌اي ايران به توافق نهايي دست نيافتند، كاندوليزارايس وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه درنشست شب گذشته در لندن پيشرفت خوبي داشت و به زودي وزيران خارجه اين گروه رويكرداروپا را نهايي خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، شب گذشته و در ادامه نشست‌هاي چندين هفته گذشته، مديران كل وزارت خارجه كشورهاي فرانسه، انگليس، آلمان، آمريكا، روسيه و چين بار ديگر در لندن گرد آمدند تا بر سر موشق‌ها وتنبيه ‌هاي پيشنهادي اروپا درباره برنامه هسته‌ ‌اي ايران بحث نموده و در صورت حصول توافق، تصميم واحدي اتخاذ نمايند.

درعين حال خبرهاي دريافتي حاكي از آنچه كه "تفاهمات اوليه" ناميده مي شود است، اما مطابق اذعان سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، درپايان اين گفت و گوها كشورهاي مذاكره كننده، بار ديگر از دست يابي به "توافق نهايي" باز ماندند.

"شان مك كورمك" درعين حال گفت: درنشست لندن پيشرفتي بزرگ درباره پيشنهادهاي جديد براي متقاعد ساختن ايران به چشم پوشي از برنامه‌هاي هسته‌اي ايران حاصل شده است.

از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس نيز نشست امروز پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت بعلاوه آلمان درباره ايران را "سازنده و باارزش" توصيف كرد.

يك سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس در گفتگو با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: مذاكرات چهارشنبه قدرتهاي بزرگ در لندن در مورد ايران سازنده بود و احتمالا در نشست آتي در سطح وزرا اين مذاكرات به نتيجه خواهد رسيد.

اين سخنگو همچنين گفت: مذاكرات ما بسيار سازنده و ارزشمند بود و ما از پيشرفت هايي كه در اين مذاكرات به وجود آمد دلگرم شده‌ايم. اين مذاكرات بازتاب نگراني‌هاي بين المللي از برنامه هسته‌اي ايران و مسائل مهم است.

سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس گفت:مديران سياسي اكنون گزارش‌هاي مربوط به مذاكرات را به ويژه برگزاري نشست در آينده نزديك در سطح وزيران براي گرفتن تصميمات نهاي را به پايتخت كشورهاي خود ارائه خواهند داد.

وزیر امور خارجه آمریکا نيز اعلام کرد که نشست گروه 1+5 درلندن برای اتخاذ رویکرد مشترکی درباره مسئله هسته ای ایران پیشرفت خوبی داشت و به زودی وزرای خارجه این گروه با هم دیدار خواهند کرد .
کاندولیزا رایس اظهار داشت : برخی ابعاد رویکرد تهدید و تطمیع برای ایران باید پس از گفتگوهای گروه 1+5 (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان )نهایی شود.

وی پس از گفتگو با محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در واشنگتن خاطر نشان کرد که "نشست لندن پیشرفت خوبی در برداشت ".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رایس همچنین در باره نشست آتی وزرای خارجه گروه 1+5 بیان داشت که "ما انتظار نداریم آنها تمام مسائل را نهایی کنند و من تصور می کنم که آنها هنوز در حال کار برروی برخی مسائل هستند" .

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که " مدیران سیاسی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان یک تبادل نظر بسیار خوبی داشتند و به پایتخت های مربوطه خود نتیجه گفتگوها را گزارش خواهند کرد".

این مقام آمریکایی همچنین درادامه گفت که "من در اینجا به برخی ملاحظات پی برده ام که وزراء خارجه ممکن است در آینده درباره رویکرد تطمیع و تهدید (اروپا) باهم دیدار کنند" .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شش قدرت بزرگ در اجلاس لندن به "توافق نهايي" نرسيدند، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016