جمعه 5 خرداد 1385

البرادعي: رايس را از نظرات لاريجاني مطلع كردم، آمريكا بايد درباره‌ مذاكره‌ مستقيم با ايران تصميم بگيرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


محمد البرادعي گفت: برعهده‌ي آمريكاست تصميم بگيرد كه آيا در مذاكرات مستقيم با ايران بر سر موضوع هسته‌يي مشاركت خواهد كرد يا نه.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه اعلام كرد كه پس از گفت و گو با علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا موضوع هسته‌يي ايران را مورد بحث قرار داده‌ است.

البرادعي گفت كه پيش از ديدار از واشنگتن به نظرات لاريجاني درباره‌ي چگونگي حل بحران هسته‌يي گوش داده است.

وي افزود: البته من رايس را درباره‌ي نگرش ايراني‌ها مطلع كردم؛ اما اين نسبت به نگرش آمريكا متفاوت است.

براساس اين گزارش، البرادعي كه ديداري 45 دقيقه‌يي با رايس داشت به طور عمومي آمريكا را بر سر اين موضوع تحت فشار قرار نداد.

وي گفت: من اين موضوع را بر عهده‌ آمريكا گذاشتم كه آيا تصميم خواهد گرفت بخشي از فرايند مبتني بر مذاكره باشد يا خير.

مديركل آژانس ادامه داد: براي ايران خيلي مهم است كه هر معياري را كه براي جامعه‌ي بين‌المللي مورد نياز است تا اطمينان يابد برنامه‌ي هسته‌يي تهران ماهيتا صلح‌آميز است، اتخاذ كند.

در سايت وزارت امور خارجه‌ي آمريكا هم آمده است: رايس پس از ديدار با البرادعي در وزارت امور خارجه‌ي آمريكا گفت: ما درباره‌ي ايران و چگونگي وارد كردن آن به پايبندي به قطعنامه‌ي شوراي حكام كه تصويب شد و بيانيه‌ي رييس شوراي امنيت سازمان ملل كه از ايران مي‌خواهد خود را به تقاضاي جامعه‌ي جهاني پايبندي نشان دهد صحبت كرديم.

البرادعي نيز با اشاره به آگاه كردن رايس از اظهارات لاريجاني گفت: من يك واسطه‌ي بي‌طرفم؛ به همه‌ي طرف‌ها گوش مي‌دهم و چشم‌اندازهاي متفاوت آن‌ها را به يكديگر منتقل مي‌كنم.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز افزود:، مديركل آژانس پس از ديدار با رايس به خبرنگاران گفت: اميدوارم هنگامي كه مذاكرات در جهتي درست حركت كند؛ به ويژه بحث‌هاي امنيتي آغاز شود، آمريكا قادر باشد به آن‌ها بپيوندد.

خبرگزاري فرانسه با اشاره به ديدار البرادعي و لاريجاني به نقل از ديپلمات‌ها نوشت: تهران به البرادعي گفت كه خواهان گفت و گو با آمريكا بدون هيچ پيش شرطي مثل ترك غني‌سازي اورانيوم است.

يك ديپلمات نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه نخواست نامش فاش شود در اين باره گفت: لاريجاني فقط گفت كه ما مي‌خواهيم گفت‌وگو كنيم؛ اما بدون پيش شرط.

اين گزارش به نقل از ديپلمات دوم ادعا كرد: لاريجاني به طور مستقيم گفت و گو با آمريكا و همچنين مذاكره‌كنندگان اتحاديه‌ي اروپا را ذكر كرد.

براساس اين گزارش، يك ديپلمات نزديك به منابع ايراني گفت، لاريجاني به البرادعي گفت كه تهران تحت فشار تهديدها مذاكره نمي‌كند و بايد كار 164 طرح پايلوت سانتيريفوژ براي غني‌سازي اورانيوم را ادامه دهد.

در ادامه‌ي اين گزارش آمده است، با اين حال كاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام كرد كه با ايران مذاكره‌ي مستقيم برگزار نمي‌كند؛ مگر اين كه جمهوري اسلامي برنامه‌ي غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه اين گزارش به نقل از ديپلمات آمده كه ايران آماده‌ي ترك غني‌سازي با مقياس صنعتي است كه ده‌ها هزار سانتريفوژ را در بر مي‌گيرد و اورانيوم غني‌سازي‌ شده‌ي كافي براي ساخت بمب را تامين مي‌كند به عنوان بخشي از يك معامله هست. اما ايران بر حفظ فعاليت كوچك مقياس كه آغاز كرده و به گفته‌ي كارشناسان تهديد فوري اشاعه‌ي تسليحات هسته‌يي را به دنبال ندارد پافشاري مي‌كند.

اين گزارش به نقل از ديويد آلبرايت، كارشناس هسته‌يي و رييس يك گروه مشاور در واشنگتن گفت: اگرچه ايران در حال پيشرفت است، اما به هيچ وجه آن‌ها بر چرخه‌ي سوخت مسلط نشده‌اند.

وي افزود: آن‌ها نمي‌دانند چگونه به طور قابل اعتمادي سانتريفوژها را اداره كنند. معلوم نيست كه آيا آن‌ها مي‌دانند چگونه ( در مرحله‌ي نهايي) سوخت (واقعي) را براي راكتور برق هسته‌يي توليد كنند.

Copyright: gooya.com 2016