چهارشنبه 10 خرداد 1385

امير محبيان: مذاکره مستقیم با آمریکا بهتر از مذاکره بدون پیش شرط با اروپاست، مهر

موسس حزب "نو اندیشان ایران اسلامی" پیشنهاد ایران برای مذاکره بدون پیش شرط با اروپا را مثبت ارزیابی نکرد و گفت: اگر قرار است بدون پیش شرط با اروپا گفتگو کنیم ، بهتر است مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم.
دکتر امیرمحبیان درگفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری "مهر"، با بیان اینکه به تجربه ثابت شده است که اروپاییان در مذاکره با ایران صرفا در پی گرفتن ضمانت هستند وخود توان ارائه تضمین ندارند، گفت : در این شرایط بازگشت به مذاکرات بدون حداقل پیش شرط خروج موضوع از شورای امنیت ، اگر به معنای عقب نشینی ایران نباشد گامی به جلو تلقی نمی شود .

وی افزود : برای ما روشن است که اروپاییها در مذاکرات اصالتا به گفتگو نمی پردازند بلکه به عنوان وکیل آمریکا عمل می کنند بدون آنکه حتی در این زمینه اختیار تام داشته باشند .

این استاد دانشگاه تاکید کرد: از این رو معتقدم مذاکرات حاشیه ای با اروپا اشکالی ندارد ولی نباید مجددا وقت خود را برای چانه زنی با اروپا تلف کنیم .

وی با تاکید بر ضرورت شکل گیری مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت : اگر قرار است به مذاکره بپردازیم و تکلیف پرونده را به صورت مثبت یا منفی روشن کنیم بهتر است انرژی خود را برای مذاکره با طرف اصلی متمرکز کنیم .

محبیان در پاسخ به این سوال که مذاکره ایران آمریکا در قالب نشست های چند جانبه مفید تر خواهد بود یا در چارچوبی دو جانبه گفت : از آنجا که در نشست 1+5 به جز چین و روسیه بقیه کشور ها در حوزه توافق و همسویی با آمریکا هستند عملا وزن نشست 1+5 به سود آمریکا خواهد بود. لذا ما نیازی به دادن امتیازات فرعی به دیگران نداریم و باید برای رسیدن به نتیجه قطعی از تمام ابزار خود در مذاکرات مستقیم و گرفتن امتیاز لازم به نفع کشور استفاده کنیم .

وی افزود: ما باید از فرصت های پدید آمده و گسلهای موجود در نشست های 1+5 به عنوان برگهای مهم خود در بازی با طرف اصلی بهره بگیریم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این تحلیلگر مسائل بین الملل برگ برنده ایران را در دستیابی به اهداف هسته ای ایرانیان، میزان توانایی در پیشبرد و نیل به اهداف تعیین شده تکنولوژیک در حوزه انرژی هسته ای خواند و گفت : اگر این پیام را به اروپا یا آمریکا بدهیم که فشار پذیر هستیم بی گمان موضعمان در مذاکرات تضعیف خواهد شد .

محبیان بر ضرورت بهره گیری از دیپلماتهای توانمند و بکار گیری هنر دیپلماسی در مذاکرات تاکید کرد .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: مذاکره مستقیم با آمریکا بهتر از مذاکره بدون پیش شرط با اروپاست، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016