پنجشنبه 11 خرداد 1385

متن كامل بيانيه "رايس" درباره مذاکره مستقيم با ايران، راديو فردا

آمریکا آماده مذاکره مستقیم با حکومت ایران به شرط دست برداشتن تهران از برنامه هسته ای است. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه دریک تغییر سیاست واشنگتن این مطلب را اعلام داشت. خانم رایس گفت: به منظور تاکید بر تعهدمان به حل دیپلماتیک بحران و شتاب دادن به چشم انداز موفقیت، به محض تعلیق غنی سازی اورانیوم و فعالیت های آزمایشی و قابل تحقیق بودن درستی چنان تعلیقی، واشنگتن آماده است همراه با همکاران گروه سه اتحادیه اروپا با نمایندگان ایران دیدار کند. از جمله پیش شرط های دیگر واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران پشتیبانی روسیه و چین از مجازات های سازمان ملل متحد علیه ایران در صورت رد پیشنهاد دایر بر توقف برنامه غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی است. بنا بر گزارش ها ایران آماده مذاکره با کشورهای اروپایی درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا به ایران در برنامه هسته ای است.

متن کامل بیانیه کاندولیزا رایس:

لیلی صدر (رادیو فردا)

« تلاش رژیم ایران در دستیابی به سلاح اتمی تهدیدی برای همه جامعه بین المللی است، از جمله ایالات متحده و منطقه خلیج فارس. سرپیچی دولت ایران از درخواستهای مکرر هیات مدیران سازمان بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت باعث سریعتر شدن روند برنامه اتمی ایران شده و همزمان به پنهان کردن فعالیتهایش از بازرسان بین المللی ادامه می دهد.

آمریکا درهمکاری با یاران بین المللی خود، هر تلاشی به منظور رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز دیپلماتیک را انجام می دهد. اما جامعه بین المللی روشن ساخته است که رژیم ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد. منافع حیاتی ایالات متحده، دوستان و متحدان ما در منطقه، و تمامی جامعه بین المللی درخطر است و ایالات متحده برای حمایت از این منافع مشترک بطور شایسته عمل می کند.

امروز رژیم ایران می تواند یکی از دو راه را برگزیند. دو راهی که اساساً آینده متفاوتی برای مردم ایران و روابطش با جامعه بین المللی رقم خواهد زد. حکومت ایران باید به روشنی انتخاب کند. انتخاب منفی رژیم ادامه راه فعلی است، تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی و سرپیچی از خواست جامعهٌ بین المللی و تعهدات بین المللی.

در این صورت ما و متحدان اروپایی مان، جامعه بین المللی را به سوی راهی رهبری خواهیم کرد که به انزوای بیشتر و تحریم های سیاسی و اقتصادی قویتر و پیشرفته تر ایران منتهی شود.

انتخاب راه مثبت و سازنده برای رژیم ایران آن است که راه کنونی را رها و برای حل مسائل اتمی همکاری کند و فوراً غنی سازی اورانیوم را و فعالیتهای مربوط به آن را معلق کند و با سازمان بین المللی انرژی اتمی کاملاً همکاری نماید و پیمان الحاقی برای دسترسی بیشتر سازمان بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران را بپذیرد.

این راه به تامین منافع و امنیت درازمدت مردم ایران، منطقه و جهان منتهی می شود. مردم ایران معتقدند باید حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را داشته باشند. ما این حق را می پذیریم. اما جامعه بین المللی می گوید ضمن پذیرش این حق ایران باید به تعهداتش عمل کند.

نظر به تخطی رژیم ایران از تعهداتش و برنامه پنهانی اتمی اش، رژیم ایران باید جامعه بین المللی را متقاعد کند که به طور دائم دست از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی برداشته است. منافع این راه دوم برای مردم ایران بیش از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است و همکاری های گسترده اقتصادی را نیز به دنبال دارد.

ایالات متحده به طور فعالی از چنین منافعی برای مردم ایران چه به صورت آشکار و چه به طور خصوصی حمایت خواد کرد. بیش از این، پرزیدنت بوش مداوماً تاکید کرده که ایالات متحده متعهد به راه حل دیپلماتیک برای چالش اتمی رژیم ایران است.

ما با شریکان اروپایی خود درباره عناصر اساسی مشوق های عرضه شده به ایران توافق کرده ایم؛ به شرط آن که ایران راه درست را انتخاب کند. شریکان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی ما به حق خواهان آن هستند که ایران کاملاً و به طور قابل تایید غنی سازی و فعالیتهای آمایشی را کاملاً متوقف کند تا آنان بتوانند به میز مذاکره بازگردند. این شرطی است که هیات مدیران سازمان بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل تعیین کرده اند.

ایالات متحده خواهان آن است که بهترین امکان موفقیت به دیپلماسی داده شود. بنابراین به منظور تاکید بر تعهدمان به حل دیپلماتیک و پیشبرد چشم انداز موفقیت، به محض آن که ایران کاملا و به طور تایید آمیزی غنی سازی و فعالیتهای آمایشی را معلق کند، ایالات متحده آماده است همراه با گروه 3 اتحادیه اروپا به مذاکرات با نمایندگان ایران بپیوندد.

امروز (چهارشنبه) صبح نمایندگان آمریکا بیانیه مرا از طریق دفتر حفاظت منافع ما در سفارت سوئیس در تهران و نمایندگان ایران در سازمان ملل به حکومت ایران داده اند.

با توجه به منافعی که این راه مثبت برای مردم ایران، امنیت منطقه و نظام منع گسترش سلاحهای اتمی در بر دارد، ما از ایران می خواهیم این راه را برای صلح برگزیند و دست از برنامه جاه طلبانه تولید سلاح اتمی اش بردارد.

پرزیدنت بوش خواهان روابط مثبت میان مردم آمریکا و مردم ایران است – افزایش روابطی در زمینه های آموزشی، تبادل های فرهنگی، ورزشی، مسافرتی، تجاری و سرمایه گذاری. مساله اتمی یگانه مشکل در راه بهبود روابط نیست. حکومت ایران از ترور پشتیبانی می کند، در خشونت های عراق دست دارد، مانع بازگشت کامل حاکمیت به لبنان است که در قطعنامه شماره 1559 بر آن تاکید شده است. این رفتارها با موازین جامعه بین المللی همخوانی ندارد و مانعی در مسیر رابطه مثبت مردم ایران با مردم آمریکا و مردم سایر نقاط جهان است. آمریکا آماده پوستن به سه کشور اتحادیه اروپا و پیشبرد این اهداف و سایر مسائلی است که علاوه بر برنامه خطر تهدید هسته ای، با حکومت ایران داریم.

همزمان ما به کار با شریکان بین المللی ادامه می دهیم تا به داد و ستد جهانی سلاح های کشتار جمعی، تلاش عاملان گسترش جنگ افزارها در استفاده از منابع مالی و پشتیبانی از ترور پایان دهیم. ما همچنین در نظر داریم در همکاری با دوستان و متحدان در تقویت بنیه دفاعیشان و نیز تلاش های منع گسترش تسلیحات اتمی، ضد تروریسم و افزایش ظرفیت های امنیت انرژی بکوشیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آن اقدام ها ابدا تهدیدی متوجه ایران صلحجو و شفاف با برنامه انرژی هسته ای کاملا غیرنظامی نمی سازد، بلکه حفاظت لازم و اساسی را از آمریکا، دوستان و متحدان ما در صورتی که رژیم ایران راه نادرست را در پیش گیرد، به عمل می آورد.

اگر رژیم ایران بر این باور است که از در اختیار داشتن بمب اتمی سود می برد در اشتباه است. آمریکا در دفاع از نیروهایمان قاطع و استوار است. در دفاع از دوستان و متحدانمان که می خواهند روی برنامه امنیت جمعی کار کنند، قاطع و استوار است. مردم ایران مردمی هستند با تاریخی پرافتخار، شایسته آینده ای درخشان هستند. به باور ما ایرانیان خواهان آینده ای برخوردار از آزادی و حقوق بشر هستند، حق رای دادن، حق انتخاب شدن، ابراز آزادانه عقیده بدون ترس و واهمه و پیگیری آرمان سیاسی.

ما پیشرفت، رفاه و آزادی ایرانیان را خوش آمد می گوییم. آمریکا در انتظار مناسباتی تازه میان دو ملت به منظور پیشبرد این هدفها است. ما صمیمانه امیدواریم رژیم ایران رسیدن به چنان آینده ای را امکانپذیر سازد».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل بيانيه "رايس" درباره مذاکره مستقيم با ايران، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016