پنجشنبه 11 خرداد 1385

زيباكلام: ايران بايد بر انجام غني‌سازي در خاك خود مصر باشد، ايسنا

* بيانيه‌ رايس نشان داد آمريكا به دنبال راه حل منطقي نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

صادق زيباكلام با اشاره به پيشنهاد آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران در بحث هسته‌يي گفت: اين اقدام آمريكا مانوري ديپلماتيك بيش نيست، آمادگي آمريكا براي پيوستن به تيم مذاكره هسته‌يي با ايران به صورت مشروط راه حلي منطقي نمي‌باشد.

اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به بيانيه‌ي وزير امور خارجه‌ي آمريكا مبني بر پذيرش مذاكره‌ي مستقيم بر سر بحث هسته‌يي ايران با پيش شرط تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي اظهار داشت: اين اقدام آمريكا همانند نامه‌ي دكتر احمدي‌نژاد رييس جمهوري، مانوري ديپلماتيك بود.

وي با بيان اين كه اساسا يكي از عناصر مهم مذاكره ايران و آمريكا به همراه ديگر طرف‌هاي موثر بايد مساله غني‌سازي و موضوع تعليق كه مورد توجه غرب است، باشد، گفت: هرگونه تعليق قبل از آغاز مذاكره براي ايران موثر نيست، در يك معنا اساسا مذاكره در چنين شرايطي براي چه چيزي مي‌خواهد صورت گيرد؟ اگر منظور آمريكايي‌ها اين است كه ايران فعاليت‌هاي صلح‌آميزش را تعليق كند و سپس سال‌ها در مذاكره قرار گيرد، اين براي ايران چه سودي به همراه خواهد داشت؟

وي افزود: هيچ دستاوردي براي ايران از مسير تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي خارج از چارچوب مذاكره وجود ندارد.

زيباكلام تاكيد كرد: ايران بايد بر انجام غني‌سازي در خاك خود مصر باشد و بحث درباره امكان تعليق فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي‌اش را بخشي از مذاكرات بداند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به هدف آمريكا از چنين شرطي در پيشنهادش اظهار داشت: گذاشتن اين شرط در شرايطي كه ايران اعلام كرده است حاضر به تعليق غني‌سازي نمي‌باشد، نشان مي‌دهد كه آمريكا به دنبال راه‌حلي منطقي براي حل و فصل مساله هسته‌يي ايران نيست. پذيرش تعليق قبل از انجام مذاكره به معناي تسليم براي ايران است.

وي با بيان اين كه ممكن است ايران در اصول بپذيرد كه غني‌سازي صنعتي را با هدف اعتمادسازي چند سالي به تعليق درآورد و يا آن را با طرف روس و يا غرب انجام دهد، افزود: هرگونه تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي بايد مشروط به آن باشد كه ببينيم در مقابلش در قالب مذاكره چه چيز به دست مي‌آوريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين استاد دانشگاه ابراز عقيده كرد: متاسفانه طرفين ايران و آمريكا هركدام مساله را از ديد خود مي‌بينند و تصور نمي‌كنم دو طرف به فصل مشتركي براي حل و فصل اين مساله رسيده باشند. در عين حال اگر آمريكا آماده‌ي مذاكره با ايران در بحث هسته‌يي استف بايد بداند كه مهمترين نكته‌ي مذاكره، بايد غني‌سازي باشد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل اظهار كرد: مذاكره‌ي ايران و آمريكا بي‌تاثير از مشكلات و مسايل دو طرف روي ميز مذاكره قرار نمي‌گيرد، از سويي هرگونه پذيرش تعليق از سوي ايران خارج از مذاكره راه را براي آمريكا در اين كه در مذاكره مسايلي مثل حقوق بشر، صلح خاورميانه، هولوكاست و غيره را مطرح كند، باز مي‌كند، اين در حالي است كه مساله اساسي موضوع هسته‌يي ايران است.

زيباكلام با اشاره به چگونگي عملي كردن خواست ايران در مساله هسته‌يي‌اش گفت: ايران بايد در اظهارنظرهاي رسمي خود صريحا بگويد كه حاضر به مذاكره بدون پيش‌شرط است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زيباكلام: ايران بايد بر انجام غني‌سازي در خاك خود مصر باشد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016