سه شنبه 17 آذر 1383

سعيد حجاريان: طرح رفراندم اگر مضحك‌‏تر از طرح آقاي هخا نباشد،دست كمي هم از آن ندارد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سعيد حجاريان ،‌‏ عنوان كرد : اگر شانزده آذر به عنوان روز دانشجو قابل احترام است ، به اين خاطر است كه سه آذر اهورايي در اين روز جان خود را بر سر آرماني مقدس نهادند ، اما طرح هايي شبه اهورايي كه معلوم نيست از كجا سبز شده‌‏اند بعد از پنجاه سال از واقعه 16 آذر و در هفتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه تهران چه معنايي مي‌‏تواند داشته باشد و آيا اين پس‌‏رفت در جنبش دانشجويي تلقي نمي‌‏شود .

به گزارش "ايلنا" ، سعيد حجاريان به مناسبت برگزاري مراسم 16 آذر در مقاله‌‏اي با عنوان" سه آذر اهورايي تا اهوراي هخا " ، عنوان كرد : اخيراً شنيده‌‏ام كه سايتي براي رفراندوم جهت تغيير قانون اساسي تعبيه شده است كه افرادي با كليك كردن دكمه‌‏اي در اين همه‌‏پرسي شركت كرده ، لابد پس از مدتي كه به شمارش آراء خواهند پرداخت و آنگاه معلوم خواهد شد كه اغلب قريب به اتفاق ايرانيان با قانون اساسي فعلي مخالفند و لابد در چشم به هم زدني اين رژيم دود شده و به هوا خواهد رفت .
حجاريان در ادامه اين مقاله افزوده است : اين طرح اگر مضحك‌‏تر از طرح آقاي هخا( اهورا ) نباشد ، دست كمي هم از آن ندارد كه با چند كليك رژيم را آبكش كند ، دوستاني كه طرح نو در انداخته‌‏اند ، قطعاً مي‌‏دانند كه در زير رژيم حقوقي يك رژيم حقيقي نيز وجود دارد كه صلب و سنگين است و متشكل از ساختارهاي سياسي ، اقتصادي و فرهنگي است و انتفاقاً روابط حقوقي كه در قانون اساسي متجلي است سبك‌‏ترين لايه‌‏اي است كه قابليت تغيير دارد و حتي مي‌‏توان با تغيير رژيم حقيقي بدون دست زدن به رژيم حقوقي دموكراسي را پيش برد .
وي ادامه داده است : في‌‏المثل همين شوراي نگهبان حاضر است در صورتي كه تحولات اجتماعي و سياسي عميقي در كشور رخ دهد هر كسي را كه شما فكرش را بكنيد از فيلتر استصوابي رد نمايد ، في‌‏الواقع تاريخ نشان داده است كه پراگماتيسم و حتي اپورچونيسم ذاتي اقتدارگرايان بوده است و آنها در مقابل منطق زور به راحتي سر تسليم فرود آورده‌‏اند و خروارها متون حقوقي را به پشيزي فروخته‌‏اند . دوستان ما در حوزه‌‏هاي واقعي قدرت كم‌‏كاري نموده و در عوض به امور عارضي و فرعي پرداخته و با بزرگ‌‏نمايي آنها خاك به چشم مردم مي‌‏پاشند . ممكن است كه در كوتاه مدت عده‌‏اي به دنبال طرح هاي اتوپيايي بروند ، اما بعد از شكست اين طرح‌‏ها جز رسوباتي از يأس و حرمان و نا اميدي از هر نوع مبارزه برايشان باقي نخواهد ماند . البته در اين ميان عده‌‏اي نيز خشمگينانه فرمول كليك كليك بنگ بنگ را تبديل به كيو كيو بنگ بنگ خواهد كرد كه صورتي دفرمه شده از يأس و نااميدي است يا به قول خودمان به سيم آخر زدن است .
حجاريان در مقاله خود متذكر شده است : من يادم نمي‌‏آيد كه قبل از انقلاب دانشجويان بحثي درباره رفرم در قانون اساسي و اصلاح قانون اساسي كرده باشند ، بيشتر فعاليت دانشجويان فعاليت دركانون‌‏هاي محلي مساجد ، كارخانه‌‏ها و از اين قبيل جاها در جهت سازماندهي توده‌‏ها بود ، مثلا در قضيه سيل جواديه دانشجويان فعاليت فراواني داشتند و يا در قضيه گراني بليط اتوبوس‌‏ها با مردم در خيابان ريختند و شاه را مجبور به ارزان كردن بليط‌‏ها كردند و بليط ارزان شد . در قضيه زلزله طبس و زلزله بوئين زهرا شركت فعال داشتند ، با پوشش اجتماعي كار سياسي مي‌‏كردند .

حجاريان در پايان اين مقاله تصريح كرده است : البته من منكر اين نيستم كه قانون اساسي فعلي داراي نواقص فراواني است و بسياري از اصول آن بايد تغييرات بنيادين نمايد ، اما قدرت بسيج كنندگي موضوع محل ترديد است . ثانياً اين كه چه كسي بايد قانون اساسي را تغيير بدهد ، اول ماجراست . لابد دوستان نمي خواهند از طريق مندرج در خود همين قانون اساسي آنرا تغيير دهند ، پس دنبال نيروي ديگري مي‌‏گردند كه قبل از تغيير قانون اساسي رژيم را پايان داده باشد و اين تازه اول ماجراست . چيزي كه در بيانيه آنها اصلاً اشاره‌‏اي به آن نشده است.
گقتني است ؛ اين مقاله عصر امروز در تريبون آزاد دانشجويي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه به مناسبت روز دانشجو برگزار گرديده بود ، قرائت شد .


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2003 news.gooya.com
All rights reserved for the original source