شنبه 24 فروردين 1387

در ستایش آزادی بیان: دو جایزه، دو روزنامه نگار، رادیو فردا

فرین عاصمی

در روزهای اخير خبر اهدای جوايزی به دو روزنامه نگار سرشناس ايرانی منتشر شد:

جايزه ای از سوی روزنامه نگاران بريتانيايی برای عمادالدين باقی که ممنوع الخروج است و جايزه ای از سوی انجمن «دفاع از ازادی مطبوعات» برای احمد بورقانی که بيش از يک ماه پيش از دنيا رفت.

اين جوايز در حالی نصيب يک روزنامه نگار زندانی و يک روزنامه نگار فقيد می شوند که انتقاد از نظام سياسی ايران برای آنچه زير پا گذاشتن «آزادی بيان» توصيف می شود، سال ها است که در محافل داخلی و خارجی – به ويژه محافل رسانه ای – مطرح می شود.

پنجمين جايزه برای بورقانی

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، جايزه قلم طلايی سال ۱۳۸۶ را، همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، در چهاردهم ارديبهشت ماه به پاس تلاش های احمد بورقانی، از موسسان اين انجمن، روزنامه نگار و نماينده اصلاح طلب مجلس ششم، به خانواده وی اهدا می کند.

احمد بورقانی، در سيزدهم بهمن ماه ۱۳۸۶ به دليل بيماری قلبی درگذشت.

در بيانيه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات آمده است: «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات جايزه قلم طلايی خود را به پاس تلاش های خالصانه معمار توسعه مطبوعات ايران به زنده ياد احمد بورقانی از موسسان اين انجمن اهداء خواهد کرد.»

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اولين جايزه خود را به حسين انصاری راد، نماينده سابق مجلس و رييس پيشين کميسيون اصل نود مجلس اهداء کرد.

اکبر گنجی، روزنامه نگار که مدت زيادی را در زندان گذراند، آيت الله حسينعلی منتظری، روحانی برجسته و مهندس عزت الله سحابی، رييس شورای فعالان ملی- مذهبی و مدير مسئول نشريه توقيف شده ايران فردا نيز در سال های بعد اين جايزه را دريافت کردند.

عيسی سحرخيز، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در گفت و گو با راديو فردا درباره انتخاب احمد بورقانی به عنوان برنده جايزه قلم طلايی اين انجمن می گويد: «در بهمن و اسفند سال ۸۶ که ما هر سال برای انتخاب برنده جايزه قلم طلايی جلساتی داريم، نام احمد بورقانی مطرح شد. اما متاسفانه وی در ۱۳بهمن ماه ۸۶ به دليل ايست قلبی درگذشت. نوع استقبالی که از آقای بورقانی شد و استقبالی که مردم در تجليل از او کردند؛ نشان دهنده وزنی است که وی در جامعه داشت. همين دلايل باعث شد که انجمن دفاع از آزادی مطبوعات او را به عنوان برنده امسال جايزه قلم طلايی انتخاب کند.»

در بيانيه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات آمده است: «مطبوعات ايران طی دهه اخير مديون تلاش های بی وقفه احمد بورقانی در دفاع از آزادی، حق انتشار آزاد مطبوعات، برخورداری از امنيت شغلی و حرفه ای و دادرسی عادلانه به هنگام طرح دعاوی حقوقی عليه روزنامه نگاران و اهالی رسانه است.»

اين روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات درباره دلايل محبوبيت احمد بورقانی می گويد: «فارغ از خصوصيت روزنامه نگاری و دست به قلم بودن و کارهايی که او به عنوان يک روزنامه نگار انجام داده، بعد از دوران اصلاحات آقای بورقانی در جايگاهی قرار گرفت که برنامه توسعه فرهنگی و سياسی که در کشور انجام می شد را گسترش داد. پيشگام توسعه فرهنگی بخش روزنامه نگاری بود و به عنوان معاون مطبوعاتی دولت آقای خاتمی، برنامه کمی و کيفی گسترش مطبوعات را پيش برد.»

اين روزنامه نگار در ادامه درباره ويژگی ها و تاثير گذار بودن احمد بورقانی بر روزنامه نگاری در ايران می گويد: «زمانی که با مطبوعات برخورد شد و دستگيری ها و توقيف مطبوعات شروع شد، آقای بورقانی استعفا کرد و در هر جايی که قرار می گرفت، در گسترش روزنامه نگاری و کمک به روزنامه نگاران پيش قدم بود. چه در زمانی که وی عنوان يکی از بانيان انجمن دفاع از آزادی مطبوعات فعاليت می کرد و چه زمانی که در هيات رييسه مجلس ششم، تسهيلاتی را برای روزنامه نگاران و اطلاع رسانی آزاد و مستقل فراهم می کرد.»

جايزه ای بين المللی برای باقی

در همين حال بنياد جوايز مطبوعاتی بريتانيا، عمالدين باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان را به عنوان روزنامه نگار بين المللی سال برگزيد.

آقای باقی که هم اکنون برای مداوا به مرخصی آمده است، به جرم «اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام» محکوم به زندان است.

وی اجازه سفر به لندن و دريافت جايزه اش را ندارد و ممنوع الخروج است.

روزنامه کيهان نزديک به رهبر جمهوری اسلامی در شماره پنج شنبه ۲۳ فروردين خود در واکنش به اهدای جايزه خبرنگار بين المللی مطبوعات بريتانيا به عمالدين باقی، وی را مورد حمله قرار داده است.دروئری دايک ، از مقامات سازمان عفو بين الملل به نمايندگی از عمالدين باقی جايزه او را دريافت خواهد کرد.

مراسم معرفی و اهدای جوايز به بهترين روزنامه نگاران سال در بريتانيا از دهه هفتاد ميلادی هر ساله از سوی يک مجله تخصصی علوم رسانه به نام «پرس گزت» برگزار می شود.

عيسی سحرخيز درباره واکنش انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به جايزه عمالدين باقی می گويد: «اين نوع جوايز چه آنچه در ايران به روزنامه نگاران داده می شود و چه جوايز بين المللی به روزنامه نگاران ايرانی به نظر من مشوق بسيار خوبی است که به اين حرفه و اهالی مطبوعات و روزنامه نگاران کمک می کند تا بدانند علی رغم مشکلات و سختی هايی که حرفه روزنامه نگاری برای کمک به بنيان دموکراسی و آزادی بيان و مطبوعات و استقرار حقوق بشر دارد، زحمات اين افراد برای اطلاع رسانی از چشم جهانيان پنهان نمی ماند و مردم به گونه ای قدر اين زحمات را می دانند و در جای خود از اين زحمات تقدير می کنند.»

روزنامه کيهان نوشت که اين جايزه به دليل سخن گفتن عليه جمهوری اسلامی به آقای باقی اهدا شده است.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2003 news.gooya.com
All rights reserved for the original source