شنبه 24 فروردین 1387

ديده بان حقوق بشر: چهار دانشجوی بازداشتی توسط مامورين و بازجويان وزارت اطلاعات شکنجه شده اند

ايران بايد اين دانشجويان را يا متهم به ارتکاب جرمی کند و يا آزاد کند. مقام های ايران بايد درباره شکنجه های گزارش شده تحقيق کنند و هر کسی که مسئول اين اقدامات شناخته شد را مجازات کنند.
(جو استورک، مدير بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر)


(واشنگتن دی سی، ۱۰ آوريل ۲۰۰۸) � ديده بان حقوق بشر گفته است: مقام های ايران بايد هر چه سريعتر گزارش های مربوط به شکنجه چهار دانشجوی بازداشتی توسط مامورين و بازجويان وزارت اطلاعات را مورد تحقيق قرار دهند و مسئولينی را که عامل اين آزاررسانی ها بوده اند تنبيه کنند. به گفته منابع مطلع، دانشجويان در هنگام بازداشت تحت آزار و اذيت های جسمی و روانی قرار گرفته اند. سه تن از دانشجويان همچنان در بازداشت هستند، و نفر چهارم در تاريخ ۵ آوريل از تخت بيمارستان به محل نامعلومی برده شده است.

مقام های ايران اين چهار دانشجو را متهم به دست داشتن در "عمليات مسلحانه" و "تشکيل گروه هايی معاند" کرده اند. وکلای اين دانشجويان هنوز به موکلين و يا پرونده آنها دسترسی نداشته اند. ديده بان حقوق بشر نگران است که مسئولين ممکن است دانشجويان را تنها به دليل استفاده از حق اجتماع مسالمت آميز و نيز حق بيان دگرانديشی دستگير کرده باشند.

جو استورک مدير بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر گفت: "ايران بايد اين دانشجويان را يا متهم به ارتکاب جرمی کند و يا آزاد کند." وی افزود: "مقام های ايران بايد درباره شکنجه های گزارش شده تحقيق کنند و هر کسی که مسئول اين اقدامات شناخته شد را مجازات کنند."

اين چهار دانشجو که عبارتند از بهروز کريمی زاده، پيمان پيران، علی کانتوری و مجيد پورمجيد فعالان سازمان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب هستند. اين گروه اعلام کرده که بدنبال مقاومت مسالمت آميز در برابر اشکال گوناگون نابرابری و استثمار است. گروه ياد شده در دانشگاه های سراسر ايران شعبه و عضو دارد. از دسامبر ۲۰۰۷ تاکنون مسئولين ايران بيش از ۴۰ دانشجوی مرتبط با اين گروه را دستگير کرده اند. همه آنها به جز چهار نفر ياد شده آزاد هستند؛ برخی از دانشجويان آزاد شده گفته اند در هنگام بازداشت توسط بازجويانشان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

به نظر می رسد که اين دستگيری ها بدنبال برنامه ريزی برای انجام تظاهرات در چند دانشگاه برای بزرگداشت روز دانشجو در ۷ دسامبر سال ۲۰۰۷ انجام شده باشد. شانزده آذر که مطابق تقويم ايران روز دانشجو می باشد سالگرد کشته شدن سه دانشجوی معترض به ضرب گلوله پليس در دانشگاه تهران است که در سال ۱۹۵۳ رخ داد. مسئولين چند روز پيش از برگزاری اين مراسم برنامه ريزی شده، اعضای سازمان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب را هدف قرار دادند و در ماه های بعد نيز به آزار و اذيت اعضای کليدی آن ادامه دادند. به نظر می رسد که اين سرکوب متمرکز بر سازمان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب باشد.

در دوم دسامبر ۲۰۰۷ مامورين وزارت اطلاعات بهروز کريمی زاده که ۲۲ سال دارد را در منزل يکی از دوستانش در تهران دستگير کردند. دو روز بعد مامورين لباس شخصی همان وزارتخانه پيمان پيران را در حاليکه دانشگاه تهران را بدنبال تظاهرات دانشجويی در محوطه دانشگاه ترک می کرد دستگير کردند. مسئولين اين دو نفر را به ترتيب در بندهای ۲۰۹ و ۳۰۵ زندان اوين تهران نگهداشتند. اطلاعاتی که ديده بان حقوق بشر به دست آورده حاکی از آن است که مسئولين بازداشت شدگان ياد شده را برای دوره های طولانی در سلول انفرادی حبس کرده و مورد بدرفتاری های گوناگون جسمی و روانی قرار داده اند.

تقريبا دو هفته پس از دستگيری کريمی زاده و پيران، مامورين وزارت اطلاعات علی کانتوری که او نيز فعال مرتبط با سازمان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب است را در شهر قزوين واقع در شمال غرب تهران دستگير کردند. مسئولين وی را به قزل حصار که زندانی در نزديکی شهر کرج در استان تهران است منتقل کردند.

مقام های دادگاه از صدور قرار وثيقه برای کانتوری خودداری کردند و وثيقه های بسيار بالا و عملا امکان ناپذيری برای پيران و کريمی زاده تعيين کردند (حدود ۳۰۰ هزار دلار آمريکا برای کريمی زاده).

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مامورين وزارت اطلاعات در ۲۹ مارس ۲۰۰۸ مجيد پورمجيد را در شهر تبريز دستگير و در ۲ آوريل ۲۰۰۸ در بيمارستان بستری کردند. سه روز بعد مسئولين او را از بيمارستان به مکان نامعلومی منتقل کردند.

برای گزارش های بيشتر ديده بان حقوق بشر درباره آزار و اذيت دانشجويان بازداشت شده در ايران به اينها مراجعه کنيد:

"شما هر کسی را به هر دليلی می توانيد بازداشت کنيد: ايران سرکوب فعالان مستقل را گسترش می دهد" گزارش ژانويه ۲۰۰۸:
http://hrw.org/reports/2008/iran0108/

"ايران: دانشجويان زندانی برای اخذ اعترافات اجباری تحت آزار و اذيت قرار گرفتند" خبر منتشره در ژوئيه ۲۰۰۷:
http://hrw.org/english/docs/2007/07/27/iran16512.htm

Copyright: gooya.com 2016