دوشنبه 16 اردیبهشت 1387

4 ايراني در لبنان بازداشت شدند، جهان

منابع امنيتي لبنان روز جمعه از بازداشت چهار ايراني نزديك منزل سمير جعجع رييس حزب نيروهاي لبناني و از سران گروه حاكم در اين كشور در شرق بيروت خبر دادند‏.‏ اين منابع تاريخ بازداشت آنان را هفته گذشته اعلام كردند‏.

به گزارش جهان منابع امنيتي لبنان تاكيد كردند: اين بازداشت در پي شك ماموران به خودروي حامل اين چهار تن كه مقابل ورودي منزل جعجع در حال حركت بود انجام شد‏.‏

گزارش اين منابع حاكي است پس از انجام تحقيقات مشخص شد آنان خودرو را از يك دفتر در جنوب بيروت اجاره كرده بودند‏.‏

بر اساس اين گزارش افراد بازداشت شده گفته اند در حال گردش در مناطقي در "زحله" بودند (كه حضرت مسيح از آن جا عبور كرده است)، اما راه را گم كردند‏.‏

يكي از اين چهار ايراني گفته همسرش لبناني است و سه تن ديگر نيز اظهار داشته‌اند كه دانشجوي دانشگاههاي لبنان هستند‏.‏

پس از آزادي دانشجويان ايراني، وكلاي جعجع كه پرونده را پيگيري مي كنند به اين بهانه كه اين افراد هنگام تحقيق به دليل آن كه زبان عربي را بخوبي نمي‌دانستند خواهان مترجم شدند در حاليكه كسي كه در دانشگاه هاي لبنان درس مي‌خواند بايد زبان عربي را به خوبي بداند، خواهان ادامه تحقيق شده اند‏.‏

برخي ديگر از منابع خبري لبناني همچنين مدعي شدند: امكان حمله به مقر جعجع با موشك، خمپاره و بمب هاي مختلف از طريق اجاره ساختمان نزديك منطقه سكونت جعجع توسط افراد خارج از منطقه وجود دارد‏.‏

در اين گزارش گفته شده به دنبال درخواست ادامه تحقيق در اين زمينه، سفارت ايران از مقام هاي رسمي لبنان خواهان تعويق زمان احضار اين چهار ايراني به مدت چهار روز شده است‏.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بازداشت 4 ایرانی در لبنان به خاطر توهم جعجع

نظام‌الدین گل‌حسنی کنسول ایران در لبنان در مورد چهار ایرانی که هفته گذشته در نزدیکی منزل سمیر جعجع دستگیر شده بودند، گفت: «این موضوع حل و فصل شده است».

گل‌حسنی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در مورد موضوع چهار ایرانی بازداشتی گفت: «بر اساس اطلاعات دریافتی توسط کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، چهار ایرانی مزبور روز پنج‌شنبه گذشته در جریان سفری سیاحتی به منطقه حریصا بازداشت شده‌اند. دو تن از آنها در دانشگاه‌های لبنان مشغول به تحصیل بوده و اقامت لبنانی دارند و دو تن دیگر زن و شوهری بودند که مانند هزاران توریست دیگر به قصد سفر وارد لبنان شده و مشغول بازدید از مناطق سیاحتی و تاریخی بودند. اگر برخی از مناطق در شرایط کنونی دارای حساسیتی ویژه هستند، این چهار نفر از آن بی‌اطلاع بوده‌اند».

وی افزود: «دستگاه‌های امنیتی لبنانی با احضار این چهار نفر سوالاتی را از آنها پرسیده‌ و سپس موضوع به نهادهای رسمی محول شد که به خاطر تعطیلی روز شنبه و یک‌شنبه و سپس تعطیلی روز دوشنبه گذشته به دلیل عید پاک این تحقیقات ناتمام ماند. در روز سه‌شنبه ایرانیان مزبور به همراه مترجمی از طرف سفارت به نهادهای ذیربط مراجعه کرده و توضیحات لازم را ارائه کردند».

کنسول ایران در لبنان گفت: «ارسال مترجم به همراه چهار ایرانی مزبور برای توضیح شفاف و آشکار موضوع برای مسئولان لبنانی بوده است. بخش کنسولی سفارت ایران در لبنان در هماهنگی کامل با دستگاه‌های امنیتی لبنان است و امور ایرانیان ساکن لبنان را پیگیری می‌کند».

وی افزود: «منطقه‌ای که چهار ایرانی در آن بازداشت شده‌اند یک منطقه کاملا توریستی بوده و هیچ تابلویی دال بر ممنوعیت تصویربرداری یا ورود به آن وجود نداشته است. در هر حال اکنون موضوع خاتمه یافته و توضیحات لازم ارائه شده است».

گل‌حسنی از تمامی ایرانیان مقیم لبنان و جهانگردان ایرانی که به لبنان سفر می‌کنند خواست تا از سفر به مناطقی که دارای حساسیت‌های سیاسی است، خودداری کنند.

وی افزود: «تعداد ایرانیانی که برای جهانگردی وارد لبنان و سوریه می‌شوند رو به افزایش است بطوریکه در سال 2005 بیش از 93 هزار توریست ایرانی به لبنان آمدند. بروز چنین حوادثی در شرایطی که روابط میان دو کشور لبنان و ایران مناسب، دوستانه و برادرانه بوده و شرایط امنیتی حساسی نیز برقرار است، امری طبیعی است».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '4 ايراني در لبنان بازداشت شدند، جهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016