شنبه 4 خرداد 1387

تجمعات اعتراضی دانشجويان کرمان در پی مسموميت غذايی دانشجويان، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: روز گذشته ببيش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجويان دانشگاه کرمان در اعتراض به مسموميت شديد ناشی از غذای سلف سرويس دانشجويان، در محوطه دانشگاه تجمع برگزار کردند. اين اعتراضات تا امروز نيز به طور مستمر ادامه يافته و در دانشجويان خواستار پاسخگويی اميری خراسانی، رياست دانشگاه، و استعفای صاحب الزمانی معاون دانشجوئی دانشگاه شدند.

پس از آنکه در چهارشنبه شب تعداد زيادی از دانشجويان دانشگاه کرمان دچار مسموميت غذايی شدند، اعتراضات دانشجويان از روز پنج شنبه آغاز شد. بعد از ظهر روز جمعه نيز دانشجويان در مقابل تالار وحدت دانشگاه تجمع کرده و خواستار پاسخگويی مسئولين دانشگاه شدند اما تنها پاسخ اميری خراسانی در جمع دانشجويان خوابگاه پسران اين بود که “تعداد مسموم شدگان دختر خيلی بيشتر از شما بوده است چرا شما پسرها اينگونه برخورد مينماييد.” طبق آمار پزشکان بيمارستان افضلی پور، مسموم شدگان حدود ۷۰۰ نفر بوده اند که البته همچنان و تا پاسی از جمعه شب و امروز سيل دانشجويان به سمت مراکز درمانی ادامه دارد به طوری که بيمارستان بزرگ افضلی پور قادر به ارائه خدمات درمانی نبود و عده ای از بيماران به مرکز درمانی باهنر انتقال يافتند و به دليل کمبود آمبولانس، بيماران توسط مينی بوس منتقل می شدند. وضع برخی از دانشجويان تا حدی وخيم بود که به تجويز پزشک شست و شوی معده شدند و حتی عده ای از دانشجويان با پايين آمدن ضربانشان کاملا بيهوش شدند.

همچنين پاسخ مسولين به دانشجويان دختر اين بوده که تعداد مسموم شدگان خيلی کم بوده است که به خاطر همين فرافکنی ها با برخورد و اعتراضات تند دانشجويان دختر روبرو شده و مجبور به ترک خوابگاه شدند. امروز فرزاد حسام عارفی، مدير روابط عمومی دانشگاه کرمان، نيز در مصاحبه ای مدعی شد اين مسموميت در سطح بسيار پايينی بوده است . وی گفت:”اين مسموميت در سطح بسيار پايينی بوده و هنوز علت مسموم بودن غذای دانشجويان از سوی اداره بهداشت شهرستان اعلام نشده است که بلافاصله پس از اعلام نظر کارشناسی، به دانشجويان اطلاع‌رسانی می‌شود.”

همچنين به خاطر عدم حضور دانشجويان در سلف برای غذای شب پنچ شنبه، مسئولين دانشگاه اقدام به توزيع غذا در خوابگاه نمودند که با مخالفت دانشجويان خوابگاه پسران و دختران و راه ندادن ماشين های غذا به خوابگاه، اين امر صورت نگرفت.به گزارش خبرنامه اميرکبير، هنگام حضور يکی از دانشجويان يک نشريه دانشجويی در بيمارستان افضلی پور، برای کسب آمار و اطلاعات از وضعيت دانشجويان بيمار، مامورين حراست دانشگاه با حضور در محل بيمارستان اقدام به تهديد و پاره کردن برگه های وی کردند. همچنين آنها از حضور خبرنگاران در دانشگاه جلوگيری کردند.

پس از حضور اميری خراسانی و صاحب الزمانی در خوابگاه پسران و دختران و عدم پاسخگو بودن مسولان، بالغ بر ۵۰۰ دانشجو اقدام به برپايی تحصن خودجوش کردند و خواستار حضور مسولين و پاسخگويی آنها شدند که مسولين خواستار انتخاب عده ای به عنوان نماينده و پاسخگويی به آنها شدند، ولی وقتی با اصرار دانشجويان مبنی بر حضور آنها در جمع تحصن کنندگان روبرو شدند، اين امر صورت نگرفت. که همين امر باعث تشنج بيشتر در ميان متحصنين شد و آنها شعارهايی همچون “دانشجوی با غيرت حمايت حمايت” و “مسول بی ليلقت استعفا استعفا” و “امروز اگه حل نشه فردا قيامت ميشه” سر دادند.

جمعه شب جمعی از دانشجويان دختر و پسر خوابگاه تحصن خود را ادامه دادند و تا پاسی از شب در دانشگاه ماندند. همچنين بالغ بر صد نفر از دانشجويان پسر اقدام به خوابيدن در نزديکی درب ورودی دانشگاه کردند و مانع از تردد ماشينها به غير ازماشين های امدادی شدند و افزودند تحصن خود را ادامه می دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لازم به يادآوری است اين اولين بار نيست که در سالهای اخير دانشويان دانشگاه باهنر درپی مسموميت غذايی به برگزاری تحصن اقدام می کنند. به طور مثال در ترم پاييز ۸۵ نيز چنين وضعيتی روی داد و در حدود ۵۰۰ دانشجو دچار مسموميت شدند. همين طور در ترم پاييز ۸۶ با ديده شدن سوسک در غذا دانشجويان اقدام به تحصن کردند که نه تنها نتيجه مطلوبی نداشت بلکه بيش از ۱۰ نفر از تحصن کنندگان به جرم اخلال در نظم دانشگاه به توبيخ کتبی و در درج در پرونده محکوم شدند.

اين تحصن امروز صبح (شنبه) نيز ادامه پيدا کرد و دانشجويان از ساعات آغازی صبح در محوطه چمن نزديک سر در دانشگاه جمع شده و دادن شعار پرداختند. به گزارش خبرنامه اميرکبير، امروز بالاخره با استقامت دانشجويان رياست دانشگاه ناچار به پذيرش خواسته دانشجويان شد تا با حضور در تالار وحدت دانشگاه اقدام به سوالات دانشجويان معترض پاسخگوئی بدهد اما به دليل قانع نشدن دانشجويان، اعتراضات دوباره از سر گرفته شد. گفتنی است به نقل از کارشناسان علوم آزمايشگاهی علائم مسموميت شامل مواردی است که ناشی از مصرف گوشت، تخم مرغ و ساير مواد غذائی آلوده به باکتری سالمونلا می باشد. اين در حالی است که مسئولين سلف برای تبرئه خود مسموميت را ناشی از مصرف توت! عنوان کرده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجمعات اعتراضی دانشجويان کرمان در پی مسموميت غذايی دانشجويان، اميرکبير' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016