شنبه 11 خرداد 1387

جان آيت الله بروجردی، روحانی زندانی، در خطر است، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که قوه قضائيه بايد سريعا آيت الله بروجردی؛ روحانی زندانی را برای انجام معالجات تخصصی مورد نياز پزشکی آزاد کند. با اينکه آيت الله بروجردی در سال ۱٣٨۵ دستگير شده و همچنان زندانی است، اما هنوز مقامات قضايی هيچ اطلاعاتی در باره محاکمه ايشان ارائه نداده اند.

به گفته اعضای خانواده آيت الله بروجردی، وضعيت سلامتی ايشان در طول دوره زندان بشدت وخيم شده است. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اعلام می دارد که طبق قوانين داخلی و بين المللی، مسئوليت کامل حفظ سلامتی و جان آيت الله بروجردی بر عهده مقامات ايرانی است.

اين کمپين معتقد است که “مرگ آيت الله بروجردی بخاطر عدم دسترسی به امکانات پزشکی به معنی اعدام فرا قانونی است.”

وابستگان آيت الله بروجردی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اطلاع دادند که وضعيت قلبی و کليه ايشان بسيار وخيم است اما ايشان از دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی محروم است. يکی ازنزديکان ايشان گفت که ” در زندان فقط به ايشان داروهای مسکن می دهند. علاو بر وضعيت نابسامان جسمی، سلامت روانی ايشان هم بخاطر بد رفتاری ها و دوره های طولانی حبس در سلول های انفرادی بسيار به هم ريخته است. ايشان در زندان ٣۰ کيلوگرم وزن کم کرده است.”

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نگرانی عميق خود را از سلامتی و امنيت جانی همه زندانيان عقيدتی در ايران ابراز داشته و اعلام کرد که در طول چند هفته گذشته، عماد الدين باقی و صادق کبودوند؛ از مدافعان حقوق بشر در ايران در داخل زندان اوين دچار عارضه سکته قلبی شدند.

کاوه عزيز پور؛ زندانی سياسی ۲۵ ساله ، بيست روز پس از سکته مغزی، در حالت کما و در زندان اروميه هفته پيش فوت کرد. خانواده ايشان اعلام کرده اند که کاوه بشدت تحت شکنجه بوده است. ابراهيم لطف اللهی، دانشجويی که توسط نيروهای امنيتی در ۱۶ دی ماه ۱٣٨۶ در سنندج دستگير شده بود، در دوره بازداشت در وضعيت کاملا مشکوکی فوت می کند. مسئولين شبانه بدون اجازه خانواده ايشان، او را به خاک سپردند.

نيروهای امنيتی در تاريخ ۱۶ مهرماه ۱٣٨۵ به منزل آيت الله بروجردی حمله کردند. علاوه بر دستگيری آيت الله بروجردی صدها نفر از پيروان ايشان - ۱۷۲ زن و ۲۲۵ مرد - نيز که تجمع کرده بودند تا مانع دستگيری آيت الله بروجردی شوند، بازداشت شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همه دستگير شدگان بجز آيت الله بروجردی با توديع وثيقه آزاد شدند. در خرداد ماه ۱٣٨۶ ايشان در پشت درهای بسته دادگاه ويژه روحانيت محاکمه شدند. مقامات ايرانی تاکنون هيچ اطلاعاتی در باره محاکمه و حکم ايشان ارائه نداده اند. اما به گفته يکی از نزديکان ايشان، دادگاه بدوی، ايشان را به مرگ محکوم کرده بود و با تجديد نظر صورت گرفته، حکم ايشان به ۱۱ سال زندان که ۱۰ سال آن تبعيد در زندان شهر يزد می تبديل شده است. او از دسترسی به وکيل مستقل در دوره محاکمه و زندان محروم بوده است.

Copyright: gooya.com 2016