دوشنبه 20 خرداد 1387

قتل عبدالصمد روحانی خبرنگار افغان در هلمند را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز نهايت تاسف خود را از قتل عبدالصمد روحانی گزارشگر بی بی سی و آژانس خبری پژواک در هلمند اعلام می‌کند. پيکر اين روزنامه نگار در روز ١۹ جوزا در هديره بولان در نزديکی لشکرگاه به دست آمد. شنبه ١٨ جوزا ناسته داهير فراح خبرنگار ديگری از بی بی سی در سومالی به قتل رسيده بود.

گزارشگران بدون مرز مراتب تسليت خود را به خانواده و دوستان و همکاران عبدالصمد روحانی اعلام می‌کند. اين خبرنگار نمونه ای از بی‌شمار همکاران بی بی سی است که خطر را قبول می‌‌کنند تا استقلال و کثرت‌گرايی اطلاع رسانی را در کشور خود تضمين کنند. در جنوب افغانستان عليرغم وجود خطر اما می‌مانند تا منازعه و قربانی شدن غير نظاميان را شهادت دهند. "

عبدالصمد روحانی شنبه ١٨ جوزا هنگامی که اتومبيلش در جاده‌ی ولسوالی ناوه هلمند از سوی افراد مسلح متوقف شد، ناپديد شده بود. پيکر اين روزنامه نگار که بنا بر اظهارات شاهدان شديدا شکنجه شده و آثار سه گلوله بر آن هويدا بود روز بعد در هديره بولان در نزديکی لشکرگاه پيدا شد.

عبدالصمد روحانی ٢٥ ساله، گزارشگر بخش فارسی و پشتو بی بی سی و همکار آژانس خبری پژواک بود. همکاران اين روزنامه نگار به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده اند که وی بارها از جمله از سوی برخی فرماندهان محلی طالبان که وی را به "طرفداری از دولت و عدم انتشار خبرهای آنها" متهم می‌کردند؛ مورد تحديد قرار گرفته بود. دو سال پيش نيز مردان مسلح به خانه‌ی اين روزنامه نگار جوان حمله کرده بودند که در آن زمان وی در منزل حضور نداشت.

دانش کروخيل رئيس آژانس خبری پژواک با اعلام نگرانی برای امنيت خبرنگاران به گزارشگران بدون مرز در اين باره گفت " اين قتل اعمال فشار بر خبرنگاران است که به شکل مستقل به انجام وظيفه خود مشغول هستند."

لطف الله لطيف سردبير برنامه های بی بی سی برای افغانستان در باره همکار خود می‌گويد " صمد روحانی يک از بهترين خبرنگاران ما بود، من فکر می کنم که با کشتن خبرنگاری همچون روحانی ضربه بسيار بزرگی را به آزادی مطبوعات و حق و حقانيت وارد کردند. اما فکر نمی‌کنم با اين کارها زبان همه مردم بتوانند بسته بکنند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در همين روز با انتشار اطلاعيه ای قتل عبدالصمد روحانی را محکوم کرد.

در سال گذشته اجمل نقشبندی و سيد آقا دو همکار مطبوعاتی افغان بدست طالبان در همين منطقه ربوده و سپس کشته شدند.

شنبه ١٨ جوزا ناسته داهير فراح خبرنگار ديگری از شبکه تلويزيون بی بی سی در سومالی با شکليک چند گلوله در نزديکی خانه اش توسط افراد ناشناس به قتل رسيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قتل عبدالصمد روحانی خبرنگار افغان در هلمند را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016