شنبه 25 خرداد 1387

روايت ۲۲ خرداد ۸۷: زنان اجازه ورود به کوه و پياده روی را هم نيافتند، ترانه بنی يعقوب، کانون زنان ايرانی

کانون زنان ايرانی - ترانه بنی يعقوب : پنج شنبه تعدادی از فعالان جنبش زنان به مناسبت روز ۲۲ خرداد که چند سالی است با نام روز همبستگی زنان خوانده می شود به دار آباد تهران رفتند. اما از ابتدای ميدان دار آباد با حضورگسترده نيروهای پليس و ون های گشت ارشاد مواجه شدند.

آنها که به مناسبت بزرگداشت ۲۲ خرداد تنها قصد پياده روی دسته جمعی در اين کوهپايه اطراف شهر تهران و با هم بودن را داشتند با ديدن اين منظره متعجب و حيرت زده شدند.

چند سالی است که فعالان حقوق زنان روز بيست و دوم خرداد را به عنوان نماد همبستگی زنان ايرانی و تلاششان برای رسيدن به حقوق برابر می شناسند و آن را گرامی می دارند،. درخرداد ماه هشتاد و چهار اين مراسم مقابل دانشگاه تهران و در خردادهشتاد و پنج در ميدان هفت تير تهران برگزار شد که بر گزاری اين مراسم در ميدان هفت تير با بازداشت ۷۰ نفر همراه بود. در چهارمين سال بزرگداشت اين روز، نيروهای امنيتی نه تنها مانع بر گزاری مراسم بزرگداشت اين روز در مکانی سر پوشيده (سالن گالری راه ابريشم) شدند که حتی مانع ورود تعدادی از فعالان جنبش زنان به مراکز تفريحی شهر هم می شوند مساله ای که موجب تعجب همگان شده و فعالان زن با تعجب از يکديگر می پرسند مگر کوه رفتن هم جرم محسوب می شود!؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پليس ديروز ۲۳ خرداد ماه از ساعت پنج بعد از ظهر از ورود همه افراد به محوطه دار آباد ممانعت به عمل می آورد و وقتی کسانی که قصد رفتن به کوه را داشتند با تعجب می پرسيدند دليل ممانعت پليس از رود مردم به کوه آن هم در عصر پنج شنبه چيست؟ با پاسخهای کاملا نامشخص و متناقض ماموران روبرو می شدند .

نيروهای پليس بعد از ظهر در قالب گشتهای ارشاد در همه جای دار آباد ديده می شدند۲۰ ون گشت ارشاد در نقطه ورودی دار آباد با نيروهای پليس زن و مرد مراقب اين منطقه بودند . از نقطه ای که امکان ورود اين نيروها با خودرو به سربالائی و مناطق مرتفع تر وجود نداشت .برخی از نيروهای پليس نيز از تعدادی الاغ برای بالا رفتن استفاده می کردند.

تعدادی ازمردم که از ساعات گذشته و بيشتر از صبح پنج شنبه برای هوا خوری به اين منطقه آمده بودند از وجود اين همه پليس اظهار تعجب می کردند . دو مرد جوان که در کنار يکی از نهرهای کوچک دار آباد نشسته بودند . با دقت آمد و شد نيروهای انتظامی را برانداز می کردند يکی از آنان دوستش را مورد خطاب قرار داد :" نمی دانم اينجا چه خبر است که اين همه پليس لحظه ای از رفت و امد دست بر نمی دارند." دوستش در پاسخ گفت: "حتما کسی از مقامات قصد آمدن به کوه را دارد و اين ماموران هم امنيت اين جا را تامين می کنند."

از ساعت پنج بعد از ظهر اما هر کس به دار آباد می رسيد با ممانعت نيروهای امنيتی برای ورود به محوطه مواجه می شد . يکی از ماموران نيروی انتظامی در مقابل پاسخ چند دختر جوان که با اصرار فراوان دليل ممانعت از ورودشان به کوه را می پرسيدند گفت :" امروز يک مانور نظامی در کوه داريم و امکان شليک گلوله هست به همين خاطر و برای حفظ امنيت خودتان راه را بسته ايم ." و بعد با لبخندی اضافه کرد :" فردا صبح زود بيائيد آن موقع هيچ مشکلی وجود ندارد ."

ديروز در محوطه دار آباد تعداد زيادی مامور لباس شخصی هم به چشم می خوردند که با دقت زياد عابران را زير نظر داشتند . دو نفر از آنها که سوار بر پژويی نقره ای رنگ بودند به سمت دو دختر جوان رفتند .

«می توانم کارت شناسائی تان را ببينم».

دختر جوان با تعجب پرسيد اصلا شما چه حقی داريد که از من کارت شناسائی بخو اهيد اول خودتان را معرفی کنيدشما که پليس نيستيد .چند قدم آن طرف تر هم نيرو های گشت ارشاد جلوی آنها را گرفتند و بعد با تعجب رو به دوستش ادامه داد: «اينجا چه خبر است ما که حجاب مان مشکلی ندارد.»

دو دختر جوان پس از چند لحظه ديگر توقف مقابل خودرو به راه شان ادامه دادند در حالی که اين خودروی نقره ای رنگ تا مسافتی آن دو را تعقيب می کرد.

کافه ابتدای کوه نيز ديروز حق پذيرش مشتری را نداشت. عابران بارها از مسئول کافه دليل تعطيل شدنش را آن هم در عصر پنج شنبه می پرسيدند . صاحب جوان کافه در حالی که دستانش را زير چانه اش قرار داده بود و مقابل کافه تعطيلش بر چارپايه ای نشسته بود به ون گشت ارشاد روبرويش که پر از پليس بود نگاهی انداخت .زنی رو به پسر صاحب کافه گفت: "پس از کار و کاسبی افتاده ای؟ "

صاحب کافه گفت: «به من گقته اند کار نکنم و بعد با نگاهش اتومبيل ون پر از نيرو های پليس را نشان داد."

يکی از کوه نوردان که با چوب دستی بلندش مقابل کافه ايستاده بود و فقط چند لحظه ای بود که از پياده روی طولانی اش بر می گشت رو به چند نفری که با اصرار از مسئول کافه دليل حضور اين همه نيروی پليس را می پرسيدند به نجوا گفت :"شنيده ام به مسئول کافه گفته اند حتی چهار زن هم نبايد امروز در اين کافه کنار هم بنشينند مثل اينکه از حضور تعداد محدود زنان در کناريکديگر حتی برای خوردن چای و قهوه نيز بيم دارند ."

فعالان زن ديروز پنج شنبه نه فقط نشست شان در سالن گالری راه ابريشم به مناسبت بزرگداشت ۲۲ خرداد، روز همبستگی زنان ايرانی - با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه شدکه حتی اجازه ورود به کوهپايه های اطراف تهران را نيز نيافتند.آنها قصد داشتند کوهنوردی کنند و دقايقی در يک قهو ه خانه با هم چای و قهوه بخورند.

Copyright: gooya.com 2016