دوشنبه 3 تیر 1387

دانشجوی دختر دانشگاه زنجان بازداشت شد، رادیوفردا

به دنبال افشای رسوایی اخلاقی معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان توسط دانشجویان این دانشگاه و انتشار فیلمی از این معاون دانشگاه که قصد تعرض به دختر دانشجویی را داشت، وزیر علوم ایران می گوید: «افشای این کار درست نبوده و افشای گناه از خود گناه مهم تر است.»

به گفته دادستان زنجان، دختر دانشجویی که معاون دانشجویی دانشگاه زنجان قصد تعرض به او را داشته بازداشت شده است. این در حالی است که مسوولین دانشگاه و استان زنجان پیشتر به دانشجویان این دانشگاه قول داده بودند که برای این دختر دانشجو مشکلی پیش نمی آید.

جعفر گل ‌محمدی، دادستان عمومی و انقلاب زنجان، روز جمعه در نشستی مطبوعاتی به حادثه دانشگاه زنجان و اقدامات قضایی صورت گرفته در این ‌باره اشاره کرد و گفت: «ارتباط ناصحیح عاملان حادثه دانشگاه زنجان، محرز شده و هر دو متهم این پرونده، در حال حاضر با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برند لذا تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گل محمدی ادامه داد: «با کسانی که در این ماجرا تشنج آفرینی کرده و از وقوع بزه، مطلع و به مراجع قانونی اطلاع نداده‌اند، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.»

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با رادیو فردا خبر بازداشت این دختر دانشجو را تایید می کند و می گوید:« ظاهرا این دختر دانشجو دستگیر شده است و احتمالا مقامات قضایی اتهام وی را توطئه ای اعلام می کنند که برای نشان دادن رسوایی اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان انجام داده است.»

محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، که در هفته های اخیر بارها صحبت از استعفای او شده است، گفت :«اگر تخلفی صورت گرفته باشد یا بگیرد، وزارت علوم بسیار محکم با متخلفان برخورد می کند، به ویژه کسانی که بخواهند در حیطه اخلاقی، خلافی انجام دهند».

وزیر علوم، همچنین در جمع خبرنگاران گفت :« این که عده ای به عنوان یک جریان سیاسی، به فرض این که، کار بد یا خلاف شرعی هم صورت گرفته باشد، توسعه و اشاعه فحشاء دهند، کار درستی نیست.»

دادستان زنجان نیز اعلام کرده است که انتشار این فیلم درست نبوده و افشای گناه از خود گناه مهم تر است.

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان، در گفت وگو با رادیو فردا، در واکنش به این گفته های وزیر علوم می گوید: «گفته های وزیر علوم و رییس دانشگاه زنجان تناقض دارد و وزیر علوم، چون نمی تواند فساد اخلاقی معاون آموزشی دانشگاه زنجان را توجیه کند، صورت مسئله را پاک کرده است.

این دانشجو که نخواست نامش فاش شود، افزود: «شخص ریس دانشگاه، این قضیه را پذیرفته و هم از خدا و هم از بچه ها عذرخواهی کرده که این مسئله در دانشگاه زنجان به وجود آمده و این فرد را برای معاونت دانشجویی انتخاب کرده است. به هرحال، کسانی که فیلم را دیده اند، کاملا” مشخص است که آقای مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان در آن فیلم دستپاچه است، چیزی را جمع می کند، پرده را می کشد، مطمئن باشید که اگر کسی کاری نکرده بود، آنقدر دستپاچه نبود.»

این دانشجو می گوید که حراست دانشگاه پیشتر توسط دانشجویان از قضیه باخبر شده بود و می افزاید: «در گفته های اولیه که با حراست دانشگاه داشتیم، خودم با آنها صحبت کردم و تایید کردند که ما گزارش هائی درباره قصد آقای مددی برای تعرض به خانم دانشجویی به صورت سربسته به آنها داده ایم و حالا می گویند که ما در حال پیگیری بودیم که شما خودتان این کار را کردید. یعنی حتی آنها نیز این قضیه را قبول دارند.»
وی می افزاید: «بی اعتمادی دانشجویان نسبت به مقامات دانشگاه زنجان موجب شده است که آنها خود وارد عمل شده و این فیلم را منتشر کنند.»

برخورد با دانشجویان
با این حال، این دانشجوی دانشگاه زنجان، که نخواست نام او فاش شود، احتمال می دهد وزارت علوم و نیروهای امنیتی و قضائی پس از این واقعه، با دانشجویان متحصن و دانشجویانی که از هتک حرمت معاون دانشجوئی به دختر دانشجو فیلم برداری کرده اند، برخورد خواهند کرد.

وی می گوید:« احساس می کنم که این برخورد بوجود بیآید. دانشجویان واقعا” قصدی نداشتند، فقط خواستند، به عنوان انسان، وظیفه خودرا انجام دهند و تا نهایت پای هدف خود ایستاده بودند و خوشحال هستند که توانستند این قضیه را از دانشگاه زنجان ریشه کن کنند. دانشگاه قول عدم برخورد قضائی را به دانشجویان داده است ، ولی من زیاد به این قول خوش بین نیستم.»

محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، با زیر سئوال بردن فیلم منتشر شده دانشجویان زنجان، به عنوان مدرک مستند، گفت: «آن چه در فیلم آمده است، این بوده که دختری به اتاق معاونت آموزشی دانشگاه مراجعه کرده و آنجا روسری نداشته است و شما فقط یک عدم روسری را می بینید.»


در فیلمی که دانشجویان دانشگاه زنجان از معاونت آموزشی این دانشگاه گرفته اند، دیده می شود که یک دختر دانشجو بدون روسری در اتاق معاونت است ودیده می شود حسن مددی، معاونت آموزشی دانشگاه زنجان، با نگرانی و وضعیتی آشفته، می کوشد از اتاق خارج شود، اما دانشجویان می گویند تا آمدن ماموران حراست در اتاقش بماند.

روزنامه کیهان، که نماینده به رهبر جمهوری اسلامی اداره آن را برعهده دارد و خبرگزاری نیمه رسمی فارس، اعلام کردند که دانشجویان دانشگاه زنجان، با برنامه ای از پیش تعیین شده، قصد بی آبرو کردن معاون آموزشی این دانشگاه و ایجاد مشکل برای وزیر علوم را داشته اند.

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان می گوید :«تجمع دانشجویان در اعتراض به این مسئله اصلا” سیاسی نبوده و پیش از فیلم برداری از معاونت آموزشی، درباره سوءاستفاده وی از یک دختر دانشجو، به مقامات این دانشگاه اطلاع داده شده بود ولی اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته بود.»

این دانشجو درباره دلائل اینکه خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان این بحث ها را مطرح می کنند، می گوید:« اگر بحث این بود که انجمن اسلامی حذف شده و به این خاطر بچه های انجمن اسلامی این کار را کرده اند، چرا دانشجویان در خواسته های خود، حتی خواستار بازگشائی انجمن اسلامی نبودند و حتی حرفی هم از این قضیه به میان نیامده بود. احساس می کنم که چون مسوولان نمی توانند، این قضیه را توجیه کنند، آن هم درباره یکی از ارکان مدیریتی دانشگاه، به خاطر این است که این نوع مسائل عنوان می شود.»

در همین حال برخی از دانشجویان چپ گرای دانشگاه زنجان از پایان یافتن تحصن در این دانشگاه انتقاد کرده اند.
شورای متحصنین دانشجویان دانشگاه زنجان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند که با حمایت دانشجویان تا تحقق کامل خواسته ها، به تلاش ها و پیگیری های خود ادامه خواهد داد و خود را موظف می داند تا روند مذاکرات را به اطلاع دانشجویان برساند تا در صورت مشاهده اهمال و کوتاهی در پیگیری درخواست های دانشجویان، با همفکری آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان در این باره می گوید:«هر تحصنی یکسری خواسته هایی را مطرح می کند. در صورتی که به خواسته های رسیدگی شود، طبیعی است که تحصن به پایان برسد. به ویژه که تحصن دانشجویان زنجان ، قضیه ای ملی شده بود و فشار روی دانشجویان زیاد بود. من احساس می کنم دانشجویان به خواسته های خود رسیده اند».

وی می افزاید:« دانشجویان ۹ خواسته مطرح کرده بودند که تنها به دو خواسته خود تا کنون نرسیده اند. استعفای هیات رییسه دانشگاه چون مساله ای زمان بر است، دانشجویان تحصن خود را فعلا پایان دادند. استعفای ماموران حراست هم چون از سوی مسوولان دانشگاه انتخاب نمی شوند، فعلا امکان پذیر نبود. مسوولان قول داده اند از طریق مراجع قانونی به اتهام معاونت دانشجویی زنجان رسیدگی کنند. دانشجویان همچنان پیگیر این مسایل هستند.»
این در حالیست که رییس دانشگاه زنجان با حضور در جمع دانشجویان، ضمن پذیرش صحت این رسوائی اخلاقی، از دانشجویان عذرخواهی کرده است.

نماینده زنجان در مجلس نیز، با حضور در جمع دانشجویان قول داد، وزیر علوم را برای پاسخ گوئی درباره این حادثه، به مجلس احضار کند. از سوی دیگر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای، ضمن محکوم کردن حوادث دانشگاه زنجان، خواستار برخورد با عاملان این حادثه شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دانشجوی دختر دانشگاه زنجان بازداشت شد، رادیوفردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016