پنجشنبه 24 مرداد 1387

حزب‌الله در آلمان، الکساندر ريتسمان، دی ولت، برگردان از الاهه بقراط

اين نگرانی شدت می‌گيرد که سازمان حزب‌الله که از سوی ايران حمايت می‌شود، از آلمان به عنوان محل استراحت خود استفاده می‌کند. اين نگرانی ناشی از اطلاعات جديدی است که از فعاليت اين گروه به دست آمده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معروف است که کشورهای اروپايی از جمله آلمان با اسلاميست‌ها و گروه‌های تروريستی مماشات می‌کنتد. به ويژه پس از آنکه معلوم شد برخی از تروريست‌های يازده سپتامبر در آلمان تحصيل کرده و از آنجا تدارکات ديده‌اند، اين تصور بيشتر تقويت شد که سياستمداران آلمان اين گروه‌ها را بسيار دست کم می‌گيرند. الکساندر ريتسمان Alexander Ritzmann تحليل‌گر سياسی «بنياد اروپا برای دمکراسی» مستقر در بروکسل، در مقاله‌ای در دی ولت (۱۳ اوت) به موقعيت حزب‌الله در آلمان و پشتيبانی ايران از اين گروه می‌پردازد.

آلمان روابط خوبی با حزب‌الله لبنان دارد. در عوض اعضای حزب‌الله هم از آلمان برای عمليات تروريستی استفاده نمی‌کنند. در اين ميان اما اين نگرانی شدت می‌گيرد که سازمان حزب‌الله که از سوی ايران حمايت می‌شود، از آلمان به عنوان محل استراحت خود استفاده می‌کند. اين نگرانی ناشی از اطلاعات جديدی است که از فعاليت اين گروه به دست آمده است.

پس از آنکه اطلاعات سری ادارات امنيتی آلمان درباره تروريسم در معرض آگاهی عموم قرار گرفت، برخی نمی‌توانستند آنچه را می‌خوانند باور کنند چرا که اين بار هشدار در زمينه تروريسم مانند هميشه به القاعده مربوط نمی‌شد بلکه به گروه حزب‌الله که طرفدار ايران است، بازمی‌گشت. بر اساس گزارش اداره جنايی فدرال و اداره سراسری حفظ قانون اساسی، حزب‌الله لبنان در آلمان «تدارکات وسيعی» در اختيار دارد که می‌تواند «اماکن و اشخاص را مورد حمله تروريستی قرار دهد». نهصد نفر از اعضای شناخته شده حزب‌الله در آلمان می‌توانند در صورت بروز يک بحران در خاورميانه «هر زمان برای انجام عمليات تروريستی» در آلمان به کار گرفته شوند.

خبر دستگيری يک دانشجوی پزشکی از شهر گوتينگن آلمان که در ماه ژوييه به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله در اسراييل دستگير شد، با اين گزارش مطابقت دارد. گفته می‌شود خالد ک. يک فلسطينی ۲۹ ساله با گذرنامه اسراييلی است که سالهاست با کادرهای حزب‌الله در آلمان رابطه دارد از جمله با اين هدف که دانشجويان را به حزب‌الله جلب کند.

«افسر مسئول» خالد بنا بر کيفرخواست وی در اسراييل، شخصی به نام هشام رييس «انجمن پروژه کودکان يتيم» بوده است. دولت آلمان تا کنون در اين مورد که آيا اين انجمن ارتباطاتی با حزب‌الله داشته است، اظهارنظری نکرده است. تأييد اين ارتباط به اين معنی خواهد بود که کمک‌های مالی را که مردم آلمان به اين «انجمن» می‌پردازند و در عمل به جيب حزب‌الله می‌رود، از ماليات آنها کم شده و در واقع از صندوق دولت پرداخت می‌شود.

ولی حزب‌الله اصلا در آلمان به دنبال چه هدفی است؟ اين سازمان که به تقاضای آيت‌الله خمينی رهبر انقلاب اسلامی در ايران تأسيس شد، عمدتا با اين هدف تشکيل شده که در لبنان يک حکومت الله مطابق الگوی ايران بر پا کند. ليکن حزب‌الله در عرصه سياست روز لبنان برای هر گونه توافقی آماده است. حزب‌الله در عين حال از گروه‌های تروريستی فلسطين نيز حمايت می‌کند و با هدف نابودی اسراييل تا کنون طی آدم‌ربايی‌ها و عمليات تروريستی در سراسر جهان، صدها غيرنظامی را به قتل رسانده است.

اين سازمان برای آلمان در وهله نخست به عنوان يکی از ابزار سياست خارجی رژيم ايران عمل می‌کند. حزب‌الله دويست ميليون دلار کمک مالی را که سالانه از ايران دريافت می‌کند، برای خريد اسلحه و هم چنين فعاليت‌های اجتماعی و سياسی به کار می‌برد.

پل سالم از بنياد کارنگی مستقر در خاورميانه که مرکز آن در بيروت است نقش حزب‌الله را برای رژيم ايران چنين توصيف می‌کند: ايران در ازای کمک مالی به حزب‌الله، نه تنها يک سلاح استراتژيک به نام حزب‌الله در اختيار دارد، بلکه از آن به مثابه «يک ناو هواپيمابر در مرزهای اسراييل» استفاده می‌کند. در بيست سال گذشته، حزب‌الله تحت رهبری ايران به عمليات تروريستی در پاريس، برلين و بوئنوس آيرس پرداخته است.

طرفداران حزب‌الله در آلمان در سی انجمن فرهنگی مستقر در مساجد با يکديگر ملاقات می‌کنند. بسياری از اين انجمن‌ها در کنترل ايران قرار دارند که در ميان آنها می‌توان از مرکز اسلامی هامبورگ و مرکز امام مهدی در شهر مونستر نام برد.

سربازگيری حزب‌الله در آلمان

حزب‌الله در آلمان نيز سربازگيری می‌کند. برای نمونه اشتفان اسميرک آلمانی که به اسلام گرويده بود، قرار بود در سال ۱۹۹۷ يک عمليات تروريستی را در اسراييل به انجام برساند. حزب‌الله از اين طريق مسلمانان ساکن آلمان را به افراطی‌گری تشويق می‌کند. فرستنده تلويزيونی المنار که متعلق به حزب‌الله است، در آلمان به صورت آزاد قابل دريافت است. در اين فرستنده، مادران درباره تروريست‌های انتحاری و درباره خوشبختی پسرانشان در «شهادت» حرف می‌زنند و اميدوارند که بقيه فرزندانشان نيز به شهادت برسند. حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در ماجرای کاريکاتورهای محمد از طريق همين فرستنده تلويزيونی از مسلمانان خواست که برای دفاع از شرف پيامبر، خود را «قربانی» کنند.

ولی چرا حزب‌الله در آلمان می‌تواند بدون آنکه کسی مزاحمش شود، فعاليت کند؟ آلمان از اواسط دهه نود روابط خوبی با حزب‌الله دارد. بر اساس همين روابط خوب بود که چندی پيش سازمان اطلاعات فدرال توانست در مبادله زندانيان بين اسراييل و حزب‌الله ميانجی‌گری کند.

وزارت کشور آلمان در سال گذشته به اين نتيجه رسيد که که موضع طرفداران حزب‌الله در آلمان نشانگر «پذيرش بی چون و چرای سياست و ايدئولوژی (حزب‌الله) است» و از همين رو «در حال حاضر هيچ خطر بالقوه‌ای از سوی آنها احساس نمی‌شود چرا که آنها به دليل پيروزی از دستورات مرکز خود در بيروت، بر اساس قانون رفتار می‌کنند». نتيجه مشخص اين که: دولت آلمان سازمان حزب‌الله را که قادر است علميات تروريستی در آلمان را تدارک ببيند و يا به انجام برساند، ولی در حال حاضر آرام است، تحمل می‌کند. و اين در حاليست که از نظر قانونی می‌توان قاطعانه عليه انجمن‌ها و افرادی که بر خلاف تفکر و تفاهم بين ملت‌ها رفتار می‌کنند، اقدام نمود. عليه انجمن خيريه الاقصی وابسته به حماس، و عليه حزب‌التحرير و هم چنين حزب کارگران کمونيست کردستان چنين ممنوعيت قانونی به کار گرفته شده است.

دليلی که مخالفان اين ممنوعيت قانونی عنوان می‌کنند اين است که حزب‌الله می‌تواند در اين صورت امنيت آلمان در خارج و هم چنين سپاه صلح آلمان را که از سوی سازمان ملل در لبنان مستقر است، به خطر بيندازد.

استراحتگاه حزب‌الله

اينک اما مسئولان امنيتی آلمان بيش از پيش درباره اين موضوع که آلمان تنها استراحتگاه حزب‌الله باشد، ترديد می‌کنند چرا که آن توافق نانوشته‌ای هم که سالها بين دولت آلمان و حزب‌الله برقرار بود، ديگر معتبر نيست.

چه زمانی حزب‌الله دست به عمليات تروريستی در آلمان خواهد زد؟ ام پانزده سازمان جاسوسی داخلی انگلستان در بهار امسال گزارش دادند که هسته‌های حزب‌الله مستقر در انگليس تهديد کرده‌اند در صورت حمله نظامی به ايران، در انگلستان دست به عمليات تروريستی خواهند زد. سی‌ام ژانويه بود که برخی اعضای حزب‌الله در يک آپارتمان در پاريس دستگير شدند. در اسنادی که از آنها به دست آمد، نقشه شهرهای پاريس، مادريد، رم و برلين ديده می‌شد که محل‌های معينی را نشانه‌گذاری کرده بودند. خود حزب‌الله پيش از اين، در سال ۱۹۸۹ و ۲۰۰۳ مؤسسات اسراييلی، يهودی و آمريکايی را در آلمان به عنوان هدف‌ عمليات تروريستی اعلام کرد.

در صورتی که دعوای اتمی با ايران شدت يابد، ممکن است مردم در آلمان قربانی عمليات تروريستی شوند. بهانه ديگر انجام عمليات تروريستی همانا احتمال تشديد درگيری‌ها در فلسطين و وخامت اوضاع در مرز لبنان و اسراييل است. حزب‌الله اعلام کرده است که مرگ عماد مغنيه تروريست ارشد خود را تلافی خواهد کرد.

حزب‌الله در آلمان تا زمانی که از سوی سياستمداران دست کم گرفته شود و مسئولان امنيتی کشور از آنها هراس داشته باشند، فعال خواهد بود. حال آنکه سازمان حزب‌الله که از سوی بسياری به عنوان حزب سياسی ارزيابی می‌شود، در حقيقت يک گروه تروريستی است که از بهترين تأمين مالی، تسليحاتی، آموزشی و سازمانی در سطح جهان برخوردار است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حزب‌الله در آلمان، الکساندر ريتسمان، دی ولت، برگردان از الاهه بقراط' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016