چهارشنبه 15 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال گسترده‌ مقامات جهان از پيروزی اوباما، آفتاب

محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين که به مجارستان سفر کرده است، در واکنش به اعلام پيروزی باراک اوباما رييس جمهور منتخب آمريکا در انتخابات، اظهار داشت: «ما اميدواريم عملکرد رييس جمهور جديد به مراتب از دولت فعلی بهتر باشد و انتظار داريم که تغيير و تحولات گسترده‌ای صورت گيرد».

آفتاب: درپی پيروزی باراک اوباما کانديدای دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، مقامات و رهبران جهان از انتخاب وی استقبال کردند. براساس آخرين شمارش آرا، اوباما تاکنون ۵۲ درصد و مک‌کين ۴۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين الملل آفتاب به نقل از ايسنا، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين که به مجارستان سفر کرده است، در واکنش به اعلام پيروزی باراک اوباما رييس جمهور منتخب آمريکا در انتخابات، اظهار داشت: «ما اميدواريم عملکرد رييس جمهور جديد به مراتب از دولت فعلی بهتر باشد و انتظار داريم که تغيير و تحولات گسترده‌ای صورت گيرد».

وی ابراز اميدواری کرد که رييس جمهور جديد در تحکيم روند صلح در خاورميانه، به مراتب بهتر از دولت فعلی آمريکا باشد.

وی اظهار داشت: «ما هم‌چنين اميدواريم که رييس جمهور جديد، صلح را برای ما به ارمغان آورد».

محمود عباس خاطر نشان کرد: «فلسطين آماده همکاری با رييس جمهور جديد آمريکاست».

اين در حالی است که ايهود المرت نخست وزير مستعفی رژيم صهيونيستی نيز تاکيد کرده بود: «هر کس پيروز انتخابات رياست جمهوری آمريکا شود، دوست اسراييل خواهد بود».

وی عنوان کرد: «هر کس که جانشين جورج بوش رييس جمهور آمريکا شود، با ما روابط دوستانه خواهد داشت و ما با او مذاکره خواهيم کرد».

المرت تاکيد کرد: «تصميم ما جهت دستيابی به توافقنامه‌ صلح با فلسطينيان تا پيش از پايان سال جاری و هم چنين تلاش جهت دستيابی به توافقنامه‌ صلح با سوريه هيچ ارتباطی با هويت رييس جمهور آمريکا ندارد».

گوردون براون نخست وزير انگليس نيز اعلام کرد، اميدوار است با رييس جمهور جديد آمريکا بتواند کار کند.

گوردون براون اعلام کرد که خود نيز دارای همان ارزشهايی است که باراک اوباما رييس جمهور جديد ۴۷ ساله آمريکا به آنها اعتقاد دارد.

براون در يک بيانيه اعلام کرد: «دوست دارم به باراک اوباما به دليل پيروزی‌اش در رياست جمهوری آمريکا تبريکات صميمانه خود را اعلام کنم. هم چنين مايلم به سناتور مک کين که به خوبی جنگيد و شخصيتی را از خود نشان داد که در تمام طول زندگی‌اش به کشور خود خدمت کرده است، احترام گذارم».

نخست وزير بريتانيا افزود: «روابط ميان آمريکا و بريتانيا برای آبادانی و امنيت دو کشور حياتی است. باراک اوباما با فعاليت‌های پيش از انتخابات خود با حمايت از سياست‌های پيش رو و چشم اندازش برای آينده باعث الهام بسياری شد. می‌دانم که باراک اوباما و ما ارزشهای مشترک زيادی داريم. ما هر دو اين عزم را در خود جزم کرده‌ايم تا نشان دهيم که دولت می‌تواند برای کمک به گذر مردم از دوران سخت اقتصاد جهانی اقداماتی انجام دهد و من مايلم تا بسيار نزديک در ماه‌های آينده و در سالهای آتی با او در اين رابطه کار کنم».

از سوی ديگر، ديويد کامرون رهبر محافظه‌کاران انگلستان نيز در ستايش آنچه که «نسل جديد سياست‌ در آمريکا» خواند، عنوان کرد: «اوباما نخستين فرد از نسل رهبرانی است که جهان سالهاست به آنها نياز دارد؛ کسانی که تغيير ايجاد خواهند کرد».

جنبش حماس نيز در واکنش به انتخاب اوباما تاکيد کرد که رييس جمهور جديد آمريکا بايد از اشتباهات دولت‌های سابق اين کشور به ويژه دولت جورج بوش رييس جمهور آمريکا در قبال جهان عرب و اسلام درس بگيرد.

فوزی برهوم سخنگوی حماس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه و در واکنش به پيروزی اوباما اظهار داشت: «او بايد از اشتباهات دولت‌های قبلی آمريکا به ويژه دولت بوش که افغانستان، عراق، لبنان و فلسطين را ويران کرد، درس بگيرد و روابطش را با ديگر کشورها بهبود بخشيده و روشی متمدنانه با ملت‌ها اتخاذ کند».

وی افزود: «حماس از اوباما می‌خواهد از مساله فلسطين حمايت کند يا دست کم از اشغالگران اسراييلی جانبداری نکند».

فوزی برهوم خاطر نشان کرد: «ما به رغم سياست‌های جانبدارانه آمريکا از دشمن صهيونيستی، هيچ مشکلی با هيچ يک از دولت‌های آمريکا نداريم همانطور که با ايجاد روابط عادی با آمريکا جهت تحقق عدالت در خصوص مساله فلسطين مشکلی نداريم».

سخنگوی وزارت امور خارجه اسراييل نيز در واکنش به انتخاب اوباما به عنوان رييس جمهور جديد آمريکا تاکيد کرد: «روابط اسراييل و آمريکا به پيشواز آينده‌ای روشن می‌رود».

هوجين تائو رييس جمهور چين نيز ضمن تبريک به اوباما به دليل پيروزی‌اش در انتخابات رياست جمهوری آمريکا ابراز اميدواری کرد که روابط بين دو کشور در سطح جديد و گسترده تحکيم يابد.

هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق نيز عنوان داشت: «واشنگتن هرگز تحت رياست جمهوری اوباما سياست جدايی فوری از بغداد را اتخاذ نخواهد کرد».

وی تاکيد کرد: «اوباما در سفرش به عراق به مقامات عراقی ابلاغ کرد که پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری هرگز نيروهای آمريکايی را به سرعت از اين کشور خارج نخواهد کرد».

زيباری گفت: «دولت عراق از انتخاب مردم آمريکا استقبال کرده و به آن احترام می‌گذارد و به نظر ما تغيير زيادی در سياست آمريکا در قبال عراق ايجاد نخواهد شد».

وزير امور خارجه‌ عراق گفت: «اوباما برای تعيين سياست سخت و دشوارش در خصوص عراق با رهبران عراقی و رهبران نظامی گفت‌وگو خواهد کرد».

وی ادامه داد: «سياست خارجی آمريکا نتيجه‌ استراتژی‌های ثابتی است که تغيير ناگهانی در آن به وجود نخواهد آمد».

زيباری همچنين عنوان داشت: «فرصت مناسبی برای ايجاد شراکت‌های موفقيت‌آميز برای دولت آمريکا به وجود آ‌مده است و اوباما می‌داند که جدا نمودن سياست آمريکا در قبال عراق به شکل فوری امکان پذير نيست».

وی در خصوص تفکرات جوزف بايدن معاون اوباما مبنی بر تقسيم عراق به سه بخش سنی، شيعه و کرد که پيش از اين نيز توسط وی در کنگره آمريکا مطرح شده بود، گفت: «تفکر تقسيم عراق مطرح نيست و از پيشنهادات بايدن نيز سوء تعبير شده است زيرا وی خواستار نظام فدرالی شد که قانون اساسی عراق نيز آن را به تصويب رسانده است، لذا حضور وی به عنوان معاون رييس جمهور آمريکا ما را نگران نمی‌کند».

حامد کرزای رييس جمهور افغانستان نيز پيروزی اوباما را به وی تبريک گفت و عنوان داشت: «جهان وارد دوره جديدی شده است».

تارو آسو نخست وزير ژاپن نيز با تبريک به رييس جمهور منتخب آمريکا، متعهد شد که به همکاری‌هايش با دولت جديد آمريکا جهت تحکيم و توسعه روابط دوجانبه ادامه دهد.

اتحاديه اروپا نيز به اوباما برای پيروزی‌اش در انتخابات رياست جمهوری تبريک گفت و تصميمات و سياست‌های او را جهت ايجاد جهانی امن‌تر موثر دانست.

خوزه مانوئل باروسو رييس کميسيون اروپا نيز انتخابات آمريکا را هدايت‌گر معامله‌ای جديد ميان آمريکا و بقيه جهان برای معامله با بحران مالی و ديگر مسايل بين‌المللی عنوان کرد.

وی گفت: «اکنون زمان آن رسيده است که تعهدات ميان اروپا و آمريکا احيا شود. ما نيازمند ايجاد تعهدات در بحران‌های کنونی و بدست آوردن فرصت‌های تازه هستيم».

نيکولا سارکوزی رييس جمهور فرانسه نيز در پيامی به اوباما اين پيروزی را به وی تبريک گفت.

برنار کوشنه وزير امور خارجه فرانسه، تاکيد کرد: «فرانسه، اروپا و جامعه بين‌المللی به تصميمات جدی و مهم رييس جمهور جديد آمريکا جهت ايجاد جهانی امن‌تر، باثبات‌تر و عادلانه‌تر نياز دارند».

کوين راد نخست وزير استراليا نيز ضمن تبريک به اوباما اظهار داشت که وی توانست رويای مارتين لوترکينگ رهبر سياه پوستان آزاديخواه آمريکا را محقق سازد.

هلن کلارک نخست وزير نيوزيلند نيز با تبريک به اوباما به دليل انتخابش به عنوان رييس جمهور جديد آمريکا، گفت: «نيوزيلند خواهان روابطی قدرتمند و آينده‌ای روشن در همکاری‌ها با امريکاست».

وی افزود: «جامعه بين‌المللی با مشکلات و تهديدات زيادی از جمله بحران مالی روبروست و ما اميدواريم که بتوانيم با رييس جمهور منتخب آمريکا برای اين مشکلات همکاری کنيم».

اموای کيباکی رييس جمهور کنيا نيز فردا (پنجشنبه) را به دليل انتخاب اوباما به عنوان چهل و چهارمين رييس جمهور آمريکا تعطيل رسمی اعلام کرد.

اين در حالی است که اوباما رييس جمهور کنيايی الاصل آمريکا محسوب می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016