جمعه 17 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ منفی آلمان به خواست اوباما، دويچه وله

* مقامات آلمانی اعلام کرده‌اند که برای برقراری صلح در افغانستان و عراق نمی‌توانند خواست‌های اوباما را برآورده کنند

اوباما خواستار آن است که کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان، در حل بحران افغانستان و عراق نقش بیشتری ایفا کنند. مقامات آلمانی به این خواست پاسخ منفی می‌دهند. همزمان با این بحث‌ها، کشتار غیرنظامیان در افغانستان ادامه دارد.

باراک اوباما پیش از موفقیت در انتخابات، احتمال داده بود که در صورت رسیدن به پست ریاست جمهوری، نیروهای نظامی بیشتری به افغانستان اعزام کند. او همچنین از هم‌پیمانان اروپایی ایالات متحده خواسته بود، برای ایجاد صلح در افغانستان و عراق بیش از پیش فعالیت کنند.

در دو روز گذشته‌، مقامات آلمانی به وضوح اعلام کردند که نمی‌توانند به این خواست اوباما پاسخ مثبت دهند. گرنوت ارلر (Gernot Erler)، معاون وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه‌ی برلینر تسایتونگ گفت، آلمان در حال حاضر در بازسازی افغانستان نقش بسیار فعالی دارد. او تاکید کرد: «آلمان در سال‌های اخیر کمک‌های خود برای بازسازی افغانستان را از ۸۰ میلیون یورو به ۱۷۰ میلیون یورو ارتقا داد است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارلر در رابطه با ارسال نیروهای نظامی بیشتر نیز یادآور شد که آلمان پس از آمریکا و بریتانیا، بیشترین نیروها را در افغانستان مستقر کرده است و قصد ندارد، در این زمینه فعال‌تر شود.

بوندس تاگ (مجلس نمایندگان آلمان) در اکتبر سال جاری تصمیم گرفت که تا آخرامسال تعداد نظامیان این کشور در افغانستان را به میزان ۱۰۰۰ نفر افزایش دهد و به ۴۵۰۰ نفر برساند.

ارلر در پاسخ به پرسشی پیرامون فعالیت نظامیان آلمان در عراق می‌گوید: «اوباما "خط قرمز" ما را می‌شناسد و می‌داند که آلمان نیروی نظامی به عراق نخواهد فرستاد». او اضافه می‌کند که آلمان از کمک‌های مالی و تخصصی برای بازسازی عراق، دریغ نکرده و از این پس نیز سهم خود را ادا خواهد کرد.

«هر چیزی حدی دارد»

پتر اشتروک (Peter Struck)، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در بوندس تاگ نیز در مصاحبه با رادیو سراسری آلمان (Deutschlandfunk) گفت که آلمان نمی‌تواند فعالیت نیروهای نظامی خود در خارج را گسترش دهد. وزیر پیشین دفاع آلمان تاکید کرد: «هر چیزی حدی دارد».

به گفته‌ی اشتروک، حضور نظامی آلمان در افغانستان بیش از این که هست‌، امکان‌پذیر نیست. او می‌گوید که حضور ارتشیان آلمان در خارج کشور از حد نصاب گذشته است.

«آلمان باید بیش از پیش کمک کند»

الکه هوف (Elke Hoff)، عضو فراکسیون حزب لیبرال‌های آزاد بوندس تاگ نظر دیگری دارد. خانم هوف معتقد است که آلمان می‌تواند، و باید برای ایجاد صلح و ثبات در افغاستان، سهم خود را افزایش دهد. کارشناس نظامی حزب لیبرال‌های آزاد تاکید می‌کند که برای برقراری صلح پایدار در افغانستان، نیروهای بین‌المللی باید فعالیت‌های خود را در جنوب این کشور گسترش دهند، زیرا «تا زمانی که جنوب افغانستان بی‌ثبات باشد، تلاش برای ایجاد صلح بی‌نتیجه خواهد بود».

هوف می‌گوید، آلمان باید علاوه بر کمک‌های مالی و فنی و نظامی، از طریق دیپلماسی نیز تلاش کند، تا آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و پاکستان به یک استراتژی مشترک برای رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان دست یابند.

کشتار غیرنظامیان ادامه دارد

در حالی که در آلمان بر سر چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان بحث و گفت‌وگو می‌شود، جنگ در افغانستان بی‌وقفه ادامه دارد. به گفته‌ی سازمان ملل متحد، قربانیان اصلی این جنگ مردم عادی هستند.

در آخرین حمله‌ی هوایی نیروهای ناتو به نیروهای طالبان در شمال غربی افغانستان نیز علاوه بر ۱۳ شورشی، ۷ غیرنظامی کشته شدند. به گفته‌ی مقامات محلی، نیروهای تحت فرماندهی ناتو پس از درگیری زمینی با شورشیان، با بمب‌افکن به دهکده‌ای در ولایت بدقیس حمله بردند. در جریان این حمله، حداقل یک خانه‌ی مسکونی ویران شده است.

روز دوشنبه، ۳ نوامبر (۱۳ آبان) نیز در حمله‌ی هوایی نیروهای بین‌المللی به دهکده‌ای در ولایت قندهار ۳۷ نفر که در یک مجلس عروسی شرکت داشتند، کشته شدند. ۲۳ تن از کشته‌شدگان کودک بودند.

فرماندهی ناتو در افغانستان گفته است که در این دهکده، نیروهای طالبان با مسلسل و موشک به نیروهای بین‌المللی حمله کرده‌ بودند.





















Copyright: gooya.com 2016