سه شنبه 21 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


از "نافرمانی مدنی" تا "بدفرمانی مدنی" (بخش سوم)، نظرات ديويد ثورو، پژوهشی از عمار ملکی

عمار ملکی
هنری ديويد ثورو: "آيا شهروند می بايد مجبور باشد وجدانش را حتی لحظه ای، يا ذره ای، به قانون‏گذاران بفروشد؟ پس وظيفه ی وجدان بشری چيست؟... فکر می کنم که قبل از هر چيز می بايد انسان بمانيم و پس از آن شهروند. خردمندانه نيست که به قانون همان احترامی را بگذاريم که به حقيقت و راستی." ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و بازآفرينی مستمر ضدفرهنگ، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
سياست‌زدگی آن بيماری سرطانی است که فرهنگ ايران‌شهر به آن گرفتار آمده است. اين چنين است که نقد فرهنگی جامعه ايران، می‌بايست از نقد سياست‌زدگی شروع کند. و اين به معنی غافل شدن از بيماری‌های ديگر نيست، بل به معنی يافتن آن آسيب اصلی فرهنگی است که موثر در ديگر آسيب‌هاست و مشدد پنهان و آشکار آن‌ها ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: معتقد به ائتلاف هستم، برداشت اکثريت قاطع اصلاح‌طلبان نسبت به من مثبت است، ايسنا

*هواداران رقبا را تضعيف و تخريب نکنند

حجت‌السلام والمسلمين مهدی کروبی اعتقاد دارد ورود چهره‌ها در انتخابات بازار انتخابات را گرم و رقابت‌ها را جدی می‌کند، به شرط اين‌که هواداران رقبا را تضعيف و تخريب نکنند و درباره‌ برجستگی‌ها، امتيازات و فضيلت‌های داوطلب خود بگويند.

دبير کل حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی ايسنا درباره موضوع حکميت در بين اصلاح طلبان نيز گفت:« بارها گفته‌ام که ما پايبند به حکميت هستيم، اما به شرط اين‌که شروط گفته شده عملی شود و آن اين‌که هرکسی تا تاريخ مشخصی کانديداتوری خود را اعلام و بعد از آن هم فعاليتش را شروع کند.»

کروبی همچنين اعتقاد دارد که به احتمال زياد انتخابات آينده، انتخاباتی است که همانند ۴ سال پيش دو مرحله‌ای می‌شود.

وی تاکيد دارد که معتقد به ائتلاف است و می‌گويد انتخابات بايد با رقابت بين گرايش اصولگرا و اصلاح‌طلب انجام شود، اما در کابينه و دولتی که تشکيل می‌شود بايد از نيروهای هر دو طرف استفاده شود.

دبيرکل حزب اعتماد ملی مهم‌ترين موضوع فعلی کشور را مساله اقتصادی و معيشتی می‌داند و می‌گويد:« ايجاد اشتغال، مبارزه با تورم، تلاش کردن و وضع را از رکود بيرون آوردن، مهم‌ترين کاری است که بايد انجام دهيم.»

کروبی همچنين می‌گويد:«اکثريت قاطع اصلاح‌طلبان برداشتشان نسبت به من مثبت است.»

متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ايسنا با حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا: فضای رايزنی‌های حزب اعتماد ملی را با ساير گروه‌ها و احزاب چه‌طور ارزيابی می‌کنيد؟
کروبی:
بعد از اعلام کانديداتوری، برای انتخابات رياست جمهوری شور و مشاوره‌هايی انجام شده و وارد فضای جديدی شده‌ايم. دوستان زيادی مراجعه و اعلام حمايت می‌کنند و برخی افراد هم ما را دعوت به شهرستان‌ها می‌کنند. فضا، فضای انتخاباتی خوبی است و از اين بحث و گفت‌وگوها استقبال می‌شود. در رابطه با رايزنی با گروه‌ها، بعضی جلساتی بوده و صحبت‌هايی شده است و همچنان ادامه دارد.

ايسنا: از زمان اعلام کانديداتوری با ديگر نخبگان اصلاح‌طلب و افرادی همچون آقايان هاشمی، روحانی، خاتمی يا موسوی خوئينی‌ها رايزنی‌ درباره‌ انتخابات داشته‌ايد؟
کروبی:
با طيفی مثل آقای هاشمی و دوستان مجمع صحبتی نداشته‌ام. حتی اگر ديداری مثلا با آقای محتشمی‌پور داشتيم، بحث انتخابات را نکردم، می خواستم چون داوطلب هستم و آنها هم داوطلب دارند چيزی نگويم. دوستان مجمع که حمايت از آقای خاتمی را تصويب کردند، آقای روحانی را هم شنيده‌ام قصد به آمدن دارد، لذا چيزی به افرادی که احساس کنم داوطلب يا حتی هوادار کسی هستند، نگفته‌ام. يا به اصطلاح دنبال اين‌که مريدی را از جايی بگيريم نيستيم. من واقعا مراقب اين‌طور مسايل اخلاقی هستم.

ايسنا: به نظرتان آقای خاتمی وارد عرصه انتخابات می‌شود؟
کروبی:
در اين مورد از من نظر نخواهيد، آقای خاتمی هر جور صلاح می‌دانند رفتار خواهند کرد. اعتقادم به طور کلی اين است که ورود چهره‌ها در انتخابات بازار انتخابات را گرم می‌کند، فضای جامعه انتخاباتی می‌شود، رقابت‌ها جدی می‌شود، به شرط اين‌که هواداران رقبا را تضعيف و تخريب نکنند و درباره‌ی برجستگی‌ها، امتيازات و فضيلت‌های داوطلب خود بگويند. در اين صورت ورود چهره‌ها مفيد خواهد بود. اما هر فردی خودش مصلحت خود را می‌داند که بيايد يا نيايد. خود من در اين زمينه مصمم و جدی هستم.

ايسنا: آيا در صورت رای شورای حکميت به شخص ديگری غير از خودتان باز هم به رای اين شورا پايبند خواهيد بود؟
کروبی:
بارها گفته‌ام که ما پايبند به حکميت هستيم، اما به شرط اين‌که شروط گفته شده عملی شود و آن اين‌که هرکسی تا تاريخ مشخصی کانديداتوری خود را اعلام کند و بعد از آن هم فعاليتش را شروع کند تا وضع جامعه را بفهميم. فعاليت‌ها و کارها که شروع شود مشخص می‌شود اوضاع به چه نحو است. سپس حکميت با مشاوره‌ی همه‌ی کانديداها و قبول آن از طرف آنها تشکيل شود. بنابراين تا حکميت ۲، ۳ مرحله داريم. يکی اعلام کانديداتوری، دوم پذيرش حکميت از سوی ساير کانديداها، سوم فعاليت و چهارم ترکيب شورای حکميت است. من می‌گويم برای اين‌که اختلاف نشود کارم را جدی انجام می‌دهم. خودم را برای هرگونه حادثه‌ای آماده کردم که از ميدان بيرون نروم و اگر حکميت با اين شرايط به هر نتيجه‌ای رسيد به آن پايبندم.

ايسنا: برخی اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در صورت نيامدن آقای خاتمی، شما، آقای نجفی و آقای عارف از گزينه‌های بعدی مورد بررسی هستيد. نظرات در اين‌باره چيست؟
کروبی:
معلوم است که اين‌طوری اجماع رخ نمی‌دهد. حکميت معنايش اين است که همه بيايند، فعاليت کنند، فعاليت‌هايشان منعکس شود و آن‌وقت در صورت پذيرش حکميت، اين شورا روی يک فرد به نتيجه برسد.

ايسنا: چه‌قدر به اجماع اصلاح‌طلبان اميدواريد؟
کروبی:
در صورتی که حکميت اتفاق بيافتد، اگر اجماع کامل هم نباشد اجماع اکثريتی می‌شود. به اعتقاد من اجماع اکثريتی می‌شود.

ايسنا: فکر می‌کنيد اصولگرايان در انتخابات آتی به اجماع می‌رسند؟
کروبی:
آن‌جا هم همين‌طور. فضای جامعه‌ی ما طوری است که اجماع کامل نمی‌شود. آنها هم سليقه‌های مختلف دارند، ممکن است ۲ يا ۳ نفر را در صحنه بياورند. من اجماع کامل را خيلی بعيد می‌دانم.

ايسنا: آقای خاتمی طی جلسه‌ای به تبيين مبانی اصلاحات پرداختند، ضرورت اين کار را در شرايط فعلی و در آستانه‌ انتخابات چه‌طور ارزيابی می‌کنيد؟
کروبی:
خوب است، کار خوب و مبارکی است. برای آنهايی که مبانی‌شان را تبيين نکرده‌اند خيلی خوب است .اما برای آنها که گفته‌اند مبانی‌شان چيست ضرورتی ندارد. مثلا ما مبانی‌مان را قبلا گفته‌ايم که اصلاحات چيست و خط قرمزمان کدام است. به آن عمل هم کرده‌ايم.

ايسنا: در صورت ورود اصولگراها با دو کانديدا و ورود اصلاح‌طلبان با دو کانديدا، فکر می‌کنيد در اين انتخابات چه طيفی رای خواهد آورد؟
کروبی:
اول بايد ببينيم آن دو نفر از هر دو طيف چه کسانی هستند. هنوز غير از من که رسما اعلام کرده‌ام، صد در صد ساير کانديداها مشخص نشده‌اند. حتی آقای احمدی‌نژاد هم رسما اعلام نکرده اما مشخص است که می‌آيد و حقش هم هست. اما بايد ديد نفر دوم آنها کيست و از اصلاح‌طلبان مشخص نيست، ممکن است آقای نجفی، خاتمی و عارف باشند.

ايسنا: پيش‌بينی شما در مورد رقابت جريان‌ها در انتخابات آينده به چه شکل است؟
کروبی:
احتمال بالايی می‌دهم که انتخابات آينده، انتخاباتی است که همانند ۴ سال پيش دو مرحله‌ای می‌شود. زيرا احساس می‌کنم در طرفين افراد نام و نشان‌دار و با شهرت می‌آيند و به اين خاطر رای تقسيم می‌شود و به احتمال زياد يکی از اين طرف {اصلاح‌طلبان} و يکی از آنها {اصولگرايان} بالا می‌آيند و متصور نيست که دو نفر از يک جريان بالا بيايند.

ايسنا: غير از آقای احمدی‌نژاد، فکر می‌کنيد ديگر گزينه‌های جدی اصولگرايان برای انتخابات آينده چه کسانی باشند؟
کروبی:
اطلاعات من از آن طرف دقيق نيست. اما افرادی که مطرح هستند و از آنها اسم برده می‌شود غير از آقای احمدی‌نژاد، از آقای دکتر ولايتی جدی صحبت می‌شود ولو اين‌که گفته‌اند نه؛ يا آقای لاريجانی، آقای ناطق نوری با اين‌که گفته‌اند نه ولی صحبت‌هايی در موردشان هست. در برخی محافل هم شنيدم که صحبت از آقای دکتر رضايی هست، در مورد آقای قاليباف هم صحبت‌هايی عنوان شده است. به هر حال اگر هم کسی بيايد از ميان چنين چهره‌هايی خواهد بود.

ايسنا: آقای ناطق نوری پيش از اين بر لزوم تشکيل دولت ائتلافی تاکيد کرده بودند، شما در شرايط فعلی دولت ائتلافی را برای کشور مفيدتر می‌دانيد يا دولت جناحی؟
کروبی:
دولت ائتلافی. من معتقد به ائتلاف هستم ولی انتخابات بايد با رقابت بين گرايش اصولگرايی راست و اصلاح‌طلب يا چپ انجام شود. اما معتقدم در کابينه و دولتی که تشکيل می‌شود بايد از نيروهای هر دو طرف استفاده شود. البته معلوم است که يک جريان پيروز است، اکثريت کابينه و مسوولان هم از آنها هستند اما بايد از وجود جريان ديگر در کابينه و ديگر حوزه‌ها مثل استانداری، سفارت‌ها و مديريت کل استفاده کرد. به هر حال معلوم است که يک جمع پيروز شده‌اند اما معنايش اين نيست که اتوبوسی و قطاری يک جمعيتی بيايند و يک جمعيتی بروند.
اين مضر است. حتی در سال‌های اول انقلاب که موضع‌گيری‌ها تندتر و جمعيت‌ها آرمانی‌تر بودند در عين حال در دولت‌ها دو طرف حضور داشتند. در دولتی که آقای ناطق وزير کشور بود، آقای نوربخش هم بود، آقای نجفی هم بود، آقای نبوی هم بود، آقای عسگراولادی، شافعی، نعمت‌زاده و توکلی هم بودند. خيلی هم با هم خوب کار می‌کردند.

ايسنا: نظر شما درباره‌ی تصويب کليات تغيير شرايط کانديداتوری انتخابات رياست جمهوری چيست؟
کروبی:
طرفدار اين هستم که طوری نباشد که افراد بی حساب در انتخابات رياست جمهوری ثبت‌نام کنند. اين در کشوری که يک رييس‌جمهور می‌خواهد، وهن بود که هرطور آدمی بيايد و هر حرفی که می‌خواهد بزند. به هر حال رياست جمهوری مديريت کشور است. آقای موسوی خوئينی‌ها داستانی می‌گفت که در اوايل انقلاب مسوول شده بود با کسانی که در انتخابات دور اول رياست جمهوری ثبت نام کرده بودند گفت‌وگو کند. آن موقع هنوز شورای نگهبان امروزی نبود. فردی بود که ثبت نام کرده بود، از او پرسيدند که زندگی‌ات از کجا تامين می‌شود؟ گفته بود از کميته امداد و آقای کروبی می‌گيرم. آقای موسوی خوئينی‌ها گفت که رييس‌جمهورت آمده بود ثبت نام کند! آن موقع من مسوول کميته امداد بودم. در آن زمان اگر يک ميليون به ما می‌دادند خوشحال بوديم که می توان امورات امداد را چند روزی پيش برد. البته مثل حالا به اين گستردگی و وسعت و الحمدالله با اين امکانات و اين مسووليت سنگين در بخش‌های مختلف نبود. انشاءالله که در رای و سياست هم دخالت نمی‌کند.

ايسنا: اولويت برنامه‌های شما در مسايل اجرايی کشور چيست؟
کروبی:
فکر می‌کنم مهم‌ترين قضيه ما الان مساله‌ی اقتصادی و معيشتی است. يعنی اشتغال، مبارزه با تورم، تلاش کردن و وضع را از رکود بيرون آوردن، مهم‌ترين کاری است که بايد انجام دهيم و به عبارت ديگر تغيير در وضع موجود قوه‌ی مجريه، سياست‌های داخلی و خارجی و با ادبيات ديگر و نوعی ديگر سخن بگوييم. ضمن حفظ اصول، آرمان، انقلاب و استقلالمان اولويت ما مسايل اقتصادی است.

ايسنا: به نظر می‌رسد اکنون دغدغه‌ی اقتصادی مردم بر بقيه وجوه پيشی گرفته است، بخش فرهنگی جامعه چه می‌تواند بکند که نوعی توازن از اين جهت ايجاد شود؟
کروبی:
اين مساله در بخش زيادی به دولتی‌ها برمی‌گردد، بخشی مجلسی‌ها و بخشی هم به شما مطبوعاتی‌ها و خبری‌ها مربوط می‌شود که بايد تعامل به وجود بياورد. متاسفانه اين‌طور نيست يک دولت می‌گويد من را سياسی نکنيد و يک دولت روی مسايل سياسی تکيه می‌کند. می‌بينيد که مجلس ششم اين‌قدر در معرض تهاجم است اما برويد کارهای اقتصادی را که کرده، بررسی کنيد. البته قدری مجلس موثر است. وقتی مجلس روی کارهای خود تکيه نمی‌کند نتيجه‌اش اين می‌شود.گاهی مجلسی‌ها آن‌قدر کارهای سياسی را بزرگ می‌کردند و هياهو می‌کردند که مسايل اقتصادی گم می‌شد. قدری مطبوعاتی‌ها مقصرند. بعضی وزرا را همان موقع به من گله می‌کردند که مطبوعاتی‌ها همش منتظر مسايل سياسی هستند، مسايل ديگر را يا منعکس نمی‌کند يا خيلی کمرنگ به آن می‌پردازند. می‌شود گفت مجلس، دولت، مطبوعات و نخبگان در اين عرصه مسوولند. بايد همه چيز را با تعادل در اختيار جامعه قرار داد و موازنه ايجاد کرد و جامعه را از نظر تغزيه فکری به سمت تعادل برد.

ايسنا: نخبگان و فعالان سياسی ما در ايجاد اعتدال در جامعه چه‌قدر موثرند؟
کروبی:
بسيار زياد. اينها چهره‌اند، نام و نشان و شهرت دارند. ما بيش از ۲ ميليون دانشجو، بخش‌های مختلف صدا و سيما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را داريم. مردم اينها را می‌شنوند و راجع به آن بحث می‌کنند. يکی از عيوب ما اين است که حرکت‌های خاص سياسی هر جريانی طوری است که ساير واقعيت‌ها را زير سوال می‌برد يا آن را می‌پوشاند. زمانی در مجلس جلسانی بود که با کميته انقلاب بد بود. اساسنامه کميته آمده بود مجلس و من می‌خواستم از آن دفاع کنم. کسی بدون دليل گفت می‌خواهيد از اساسنامه کميته دفاع کنيد؟! نمی‌بينيد رييس آن کيست؟ گفتم من از رييس دفاع نمی‌کنم، می‌خواهم از کميته دفاع کنم. گاهی مسايل سياسی اين‌چنينی خيلی از منافع ملی، منافع مردم و گروه‌ها کور می‌ماند و باز نمی‌شود.

ايسنا: محور برنامه‌های انتخاباتی خود را چه زمانی به مردم اعلام می‌کنيد؟
کروبی:
گروهی داريم که اين مسايل را بررسی می‌کنند. کارهايمان را پی‌گيری وبرنامه ريزی می کنند، بدون شک اگر دنبال کار کارشناسی هستيم بايد با برنامه و مطالعه حرکت کنيم. ما هم معتقد به خرد جمعی هستيم و من مقيدم که به نقطه‌نظر اين تشکيلات عمل کنم.

ايسنا: ارزيابی شما نسبت به شرايط کشور در چند سال اخير چيست؟
کروبی:
دولت ضمن اين‌که تلاش و کار کرده و زحمت می‌کشند معتقدم چون از پشتوانه برنامه کارشناسی برخوردار نبود، و از نيروهای با تجربه کمتر استفاده کرد، به نظر من گاهی تصميم‌گيری عجولانه کردند. همين قدری می‌دانم که از فرصت درآمد خوب نفت استفاده نشد، اين را دوستان آن طرف {اصولگرا} هم می‌گويند. ما واقعا اکنون از حاکميت بيرونيم. البته از انقلاب بيرون نيستيم. سابقا اگر مسوول هم نبوديم در جريان بوديم، دوستان چپ و راست با ما رابطه داشتند. وزرا می‌آمدند و می‌رفتند، اطلاعاتی در اختيارمان می‌گذاشتند و گزارشاتی می‌دادند اما اکنون رابطه‌ ما با کابينه، استانداران، و بخش‌های اقتصادی خيلی کم است.

ايسنا: برنامه‌ی بلندمدت شما برای حزب اعتماد ملی و گسترده‌تر کردن آن چيست؟
کروبی:
حزبی که قائم به فرد نباشد، حزبی که همه‌ی بخش‌ها و قسمت‌هايش فعال باشد، مستحکم باشد، بتواند تداوم داشته باشد، دفاتر، حوزه‌ها و شاخه‌هايش فعال باشد، نيروها در آن رشد کنند و بالا بيايند. در حزب اعتماد ملی هم افراد بسيار خوب، ارزشمند و توانمندی داريم که شايد اگر شهرت و نام و نشانشان مثل ما بود، آنها را رسما کانديدا می‌کرديم. در فکرم بود اين کار را انجام دهم، انشاءالله در دوره‌های بعد، من واقعا می‌خواهم به معنای واقعی کار حزبی کنم؛ زيرا احساس کردم واقعا جامعه‌ی ما نياز به حزب دارد.

ايسنا: برنامه‌ی سفرهای استانی شما به چه شکل است؟
کروبی: بعضی از اين سفرها را دوستان در جلسات تصويب کرده‌اند. فقط می‌دانم در آذرماه است. برنامه داريم به استان‌ها برويم و جزييات آن مثل ساير برنامه‌ها و تبليغات در حال تنظيم و برنامه‌ريزی است. حتی از صاحب‌نظران ديگر هم دعوت می‌شود که در اين برنامه‌ريزی‌ها ما را ياری دهند.

ايسنا: چه‌قدر احتمال می‌دهيد که شما با اجماع حداکثری نامزد نهايی اصلاح‌طلبان باشيد؟
کروبی: خود من نبايد اين را بگويم. اکثر قاطع بچه‌های اصلاح‌طلب رابطه‌شان با من خوب است. جمع قليلی هستند که با هم اختلاف سليقه و ديد داريم که آنها هم حق دارند و اشکالی ندارد ولی اکثريت قاطع اصلاح‌طلبان برداشتشان نسبت به من مثبت است. نمی‌خواهم اسم کسی را ببرم و بگويم اين روزها چه افرادی آمدند و با من صحبت کردند. جلوتر که رفتيم، قضايا روشن‌تر می‌شود.

گفت‌وگواز خبرنگارايسنا: الهه حميدی‌کيا





















Copyright: gooya.com 2016