دوشنبه 11 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرمایه داری که می گوید آمریکا باید از ایران الگو بگیرد، بی بی سی

سینا علی نژاد

"این یکی را بشنوید: ایران درحال اصلاح اتومبیل هایش است تا با گاز طبیعی کار کنند و ما اینجا هیچ کاری نمی کنیم."

در آمریکا به ندرت اتفاق می افتد که کسی بخواهد از اقدامات جمهوری اسلامی سرمشق بگیرد اما جمله بالا اظهارات مردی است که نفوذ زیادی در صنعت انرژی آمریکا دارد.

"تی.بون پیکنز" غول نفت و انرژی، در شماری از آگهی های تلویزیونی برای قانع کردن کشورش جهت روی آوردن به انرژی های جایگزین از چنین عباراتی استفاده کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او اوت گذشته در یک آگهی 15 ثانیه ای تحت عنوان "ایران" افزود: "ایرانی ها این کار را می کنند تا نفت کمتری مصرف کنند و آن را بشکه ای 120 دلار بفروشند. ما می توانیم سوخت اتومبیل هایمان را به گاز طبیعی برگردانیم و دیگر دلارهایمان را برای کشورهای خارجی نفرستیم."

آقای پیکنز کسی است که در صنعت نفت میلیاردر شده اما اکنون می گوید وقت آن است که آمریکا با روی آوردن به گاز طبیعی، انرژی باد و خورشیدی از نیازهای نفتی خود بکاهد. آمریکا حدود 70 درصد نفت مصرفی اش را وارد می کند.

حالا با روی کار آمدن باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا، که یکی از شعارهای انتخاباتی اش تاکید بر سرمایه گذاری بر انرژی های نوین بود، آقای پیکنز امیدوار است ایده هایش به واقعیت نزدیک تر شود.

وی در ماه جاری گفت انتظار دارد در 100 روز نخست دولت اوباما، بخشی از طرح بلندپروازانه و جنجالی اش مورد پذیرش قرار گیرد.

طرح پیکنز در نهایت خواستار اصلاح زیربنایی شبکه برق می شود و او روی رشد خارق العاده انرژی بادی - با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری - شرط بندی کرده است.

آنچه پیکنز به عنوان گام نخست برای کاهش اتکای آمریکا به نفت بر آن تاکید دارد روی آوردن به گاز طبیعی با گازسوز کردن کامیون هاست.

ایران هم هرچند چهارمین تولیدکننده نفت جهان است اما ظرفیت پالایش آن زیاد نیست و مجبور است بخش بزرگی از بنزین مصرفی خود را از خارج وارد کند که نه تنها هزینه سنگینی برای دولت دارد بلکه آن را در برابر خطر تحریم واردات بنزین آسیب پذیر می کند.

از این رو دولت بنزین را سهمیه بندی کرده و همچنین شرکت های خودروسازی را ملزم کرده است تولید اتومبیل های بنزین سوز را به نفع خودروهای دوگانه سوز و گازسوز کاهش دهند.

گفته می شود هدف دولت رساندن تولید خودروهای دوگانه سوز و گازسوز به 60 درصد در برابر 40 درصد بنزین سوز است. وزارت صنایع اخیرا اعلام کرد که تا پایان سال جاری به این هدف دست خواهد یافت. اما دولت های مختلف ایران با مشکلاتی در این زمینه روبرو شده اند.

به هرحال دولت کنونی می گوید موفق شده است تولید این نوع خودروها را به شدت افزایش دهد.

از جمله اعلام شده است که تولید اتومبیل های دوگانه سوز در ایران از حدود 20 هزار در سال 1385 به 429 هزار در سال 86 افزایش یافت.

علی اکبر محرابیان وزیر صنابع نیز اخیرا گفت در چهار ماه نخست سال جاری شمسی 120 هزار اتومبیل گازسوز در کشور تولید شده است.

تلاش های ایران از چشم دیگر ناظران نیز پنهان نمانده است.

گال لافت، مدیر موسسه "تحلیل امنیت جهانی" و از بنیانگذاران "ائتلاف آمریکا را آزاد کنید" در ماه ژوئیه در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور رجزخوان ایران کاملا آگاه است که واردات بنزین پاشنه آشیل ایران است و نگران است که اعمال تحریمی جامع در زمینه بنزین می تواند آن آندازه ناآرامی اجتماعی ایجاد کند که رژیم او را تضعیف کند.

وی به نقل از آقای احمدی نژاد می نویسد: "اگر بتوانیم ظرف سه چهار سال آینده خودروهای خود را از بنزین سوز به گازسوز تغییر دهیم، دیگر به بنزین نیازی نخواهیم داشت."

آقای لافت در مقاله اش به دستور دولت به صنایع برای دوگانه سوز کردن خودروها اشاره کرد و نوشت: "براساس آمار انجمن بین المللی وسایل نقلیه گاز سوز، بیش از 100 مرکز تبدیل (برای بدل کردن اتومبیل های معمولی به دوگانه سوز) در ایران ایجاد شده است."

او می افزاید که طرح احمدی نژاد "که عمدتا از سوی غرب نادیده گرفته شد، بدان معنی است که ایران ظرف پنج سال می تواند عملا در برابر تحریم های بین المللی مصون باشد."





















Copyright: gooya.com 2016