جمعه 13 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه حملات هوایی اسراییل به غزه و بمباران ۱۵ مجتمع دیگر حماس، دويچه وله

ارتش اسراییل پنجشنبه شب (۲ دسامبر) مسجد جبلیه در نوار غزه را بمباران کرد. به نقل از محافل امنیتی اسراییل، این مسجد پوششی برای عملیات افراطگرایان حماس بوده. سحرگاه جمعه نیز ۱۵ ساختمان متعلق به شبه‌نظامیان حماس بمباران شد.

اسراییل پیش از حمله به این مجتمع‌ها، برای کاستن از شمار قربانیان غیرنظامی، با تلفن و گلوله منور به ساکنان آنها هشدار داد. محافل پزشکی غزه، تعداد زخمی‌های این حمله را ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته شاهدان عینی، مسجد جبلیه کاملا ویران شده است. مقامات اسراییلی، وقوع چند انفجار در مسجد جبلیه را پس از بمباران، نشانه انبار شدن موشک و اسلحه در آن دانسته‌اند. نزار ریان، از جمله مقام‌های ارشد حماس بود که به این مسجد می‌رفت. وی به همراه دوهمسر و هفت فرزندش در بمباران روز پنجشنبه اسراییل کشته شد.

نزار ریان، ۵۲ ساله و یکی از پنج عضو هیئت رهبری حماس بود. این استاد فلسفه اسلامی، ارتباط تنگانگی با شاخه نظامی حماس داشت. وی در پاییز سال ۲۰۰۱، یکی از پسران خود را به مأموریتی انتحاری فرستاد؛ حمله‌ای که طی آن ۱۲ شهرک‌نشین یهودی کشته شدند.

حمله‌های اسراییل به غزه در روز اول ژانویه، ۲۶ کشته برجا گذاشت که ۱۹ نفر آنها از اعضای خانواده ریان بودند. در جریان درگیری‌های اخیر غزه،تا کنون ۳۷ کودک کشته شده‌اند.

از دیگرسو، نیروی زمینی اسراییل در مرزهای غزه مستقر شده و سربازان آماده دریافت دستور هستند. اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، در بازدیدی از جنوب این کشور گفت: «ما نمی‌خواهیم قدرت خود را نمایش دهیم و تنها آنچه را ضروری است انجام خواهیم داد.»

سازمان حماس نیز بیانیه‌ای پیرامون استقرار نیروی زمینی اسراییل در مرز غزه انتشار داده است. سربازان اسراییلی در این بیانیه تهدید به قتل و اسارت شده‌اند. بیانیه حماس توجه آنها را به سرنوشت گلعاد شالیط جلب کرده است. شالیط از دوسال و نیم قبل در اسارت حماس به سر می‌برد.

حماس روز ۵ شنبه بیش از ۳۰ موشک به سمت اسراییل شلیک کرد. یکی از این موشک‌ها به ساختمان ۷ طبقه‌ای در شهر «اشهود» اصابت کرد که خسارات جانی به جای نگذاشت.





















Copyright: gooya.com 2016