جمعه 13 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی در نماز جمعه: بزرگ ترين اشتباه اسرائيل ورود زمينی به غزه است، مهر

منوچهر متکی پيام اخير رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جنايات رژيم صهيونيستی را پيامی کارگشا توصيف کرد و گفت: اين پيام، چاره درد،حل مشکل،بر آمده از خواست ملت‌های منطقه و قلب مقاومت بوده و شکی نيست که شکست تموز در لبنان بر رژيم صهيونيستی در غزه تحميل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی، وزير خارجه کشورمان که ظهر امروز به عنوان سخنران پيش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، با اشاره به جنايات اخير ر‍ژيم صهيونيستی عليه مردم مظلوم غزه، اظهار داشت: رژيم صهيونيستی در طول سی سال گذشته هر روز مستاصل تر از روز پيش بوده و تمام طرح‌ها، ايده‌ها و ابتکارات او، دورتر از آرزوهايی که طراحی کرده، شکست خورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ايستادگی مردم فلسطين در برابر ر‍ژيم صهيونيستی را مقاومتی ستودنی ناميد و گفت: ملت بزرگ ايران، عالی ترين درجه همبستگی را با ملت فلسطين نه امروز و ديروز که در طول ساليان سلطه صهيونيست‌های غاصب بر اين سرزمين به نمايش گذاشتند. اما بايد ديد که اقدامات امروز اين ر‍ژيم به منزله نمايش قدرت است يا نهايت استيصال و درماندگی؟ ر‍ژيم صهيونيستی در شصت سال حاکميت جعلی و غيرقانونی خود هرگز نتوانستند در منطقه و افکار عمومی مسلمين جهان کمترين مشروعيتی برای خود بيابند.

وزير خارجه همچنين گفت: در برابر کسانی که از پشت به نهضت فلسطين خنجر زده و حتی چند روز قبل از جنايات غزه به فلسطينی‌ها پيغام دادند که شرايط عادی است و حمله‌ای صورت نخواهد گرفت چه بايد گفت؟ به واقع اين کلام فلسطينيان کلامی مبتنی بر واقعيت است که برخی کشورهای منطقه به ما خيانت کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: رژيم صهيونيستی چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟ همان اهدافی که دو سال قبل در لبنان تعقيب می‌نمود؛ از بين بردن حزب الله و نابودی مقاومت در لبنان، برای زمينه سازی اهداف ديگری که دنبال می‌کرد؛ در آنجا هم گمان کرد با حمله‌ای گسترده قادر است ستون فقرات مقاومت را که برآمده از اراده‌های اسلامی و انسانی ملتی مقاوم است، بشکند اما آيا توانست؟ در آنجا هم نقشه همين بود و در آنجا هم کسانی از قبل مطلع بودند.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور با اشاره به تماس تلفنی اش با برخی همتايان عربی خود در دوران جنگ ۳۳ روزه لبنان، گفت: می‌گفتند اينها ماجراجو هستند و فهميديم يعنی چه؟ آمريکا، رژيم صهيونيستی، انگليس و برخی در همين منطقه نگذاشتند در کنفرانس رم که با ابتکار ايران شد، به نتيجه رسد اما وقتی مقاومت لبنان به نتيجه رسيد، دريافتند که شکست در پيش است و کابوس آن را لمس کردند؛ رژيم صهيونيستی سرنوشتی بهتر از لنان نخواهد داشت.

متکی تاکيد کرد: بزرگترين اشتباه رژيم صهيونيستی ورود زمينی به غزه است؛ آن‌ها بدانند که در صورت انجام چنين حرکتی ديگر هيچ چيزی از ايشان باقی نخواهد ماند؛ ‌امروز آن‌گونه نيست که صبرا و شتيلا و کفرقاسم‌ها را بيافرينند و بوق‌های تبليغاتی شان همه چيز را وارونه نشان دهد؛ اين سياست عبيداللهی و يزيديان است؛ فلسطينيان ساکنان اين سرزمين هستند؛ هر چند که اگر اجبار کنيد رسانه‌های شما آنچه را می‌خواهيد، انجام خواهند داد اما امروز در پيشرفت تکنولو‍ژی و بيداری وجدان‌ها و آگاهی ملت‌ها، تنها ساعتی بعد از ارتکاب جنايت، تصاوير شما در سراسر جهان مخابره می‌شود.

به گزارش مهر، وی با تاکيد بر اينکه رژيم صهيونيستی تمام کنوانسيون‌های بين‌المللی را نقض کرده به انتقاد از حاميان اين کنوانسيون‌ها پرداخت و خطاب به اعراب منطقه اظهار داشت: اما نخستين کلام ما با تمام کشورهای اسلامی و به ويژه عربی است؛ ما در منطقه‌ای هستيم که وارث انبيای الهی است و عزت ما در گرو دفاع از اسلام و منافع امت اسلامی است.

متکی خطاب به برخی کشورهای عربی افزود: امروز مقدسات ما در معرض اهانت‌ها و هجمه‌هاست؛ به کجا می‌رويم؟ باز هم اشتباهات گذشته؟ شما هشت سال در کنار صدام و جنايات او قرار گرفتيد؟ هشت سال با حمايت‌های سياسی از جنايات او حمايت کرديد. وقتی برخی باج‌خواهی‌های صدام دير می‌شد را به ياد داريد؟ به ياد داريد که چگونه پيشگويی‌های امام راحل ما در تجاوز بعدی صدام محقق شد؟ و شما نگفتيد ما اشتباه کرديم؟ آيا جنگ صدام عليه ايران، جنگ عرب و فارس و شيعه و سنی بود که آنگونه عمل کرديد؟ پس از جنگ گفتيد اشتباه کرديم.

وزير خارجه ادامه داد: ما را گمان بر آن بود که پس از جنگ با اتفاق هم می‌توانيم از حقوق ملت‌های مان دفاع کنيم اما باز شما به بيراهه رفتيد. در لبنان کدامين دفاع جدی را کرديد؟ آيا غير از اين بود که در لبنان فرمول‌های فرانسوی و آمريکايی قادر به حل بحران نبود و سرانجام برخی از ما در منطقه فرمولی منطقه‌ای را ارائه کرده و آن موفق شد؟ يکبار بازگرديد و به سياست‌های تان در طول سال‌های کشتار و وحشی گری‌های اين رژيم بنگريد. چه کرديد؟ کدامين عملکرد و سخن تان به کرسی نشست؟ آيا غير از اين است که شما را جدی نگرفتند؟ چه نتيجه‌ای از ابتکار عربی گرفتيد؟ به کداميک از سه خواست اصلی تان رسيديد؟ غير از اين است که تسليم سلطه، سلطه گران و برخی متاسفانه دلال آن‌ها شديد؟ بس نيست؟

وی با انتقاد از عدم کارآمدی سازمان کنفرانس اسلامی در موضوع فلسطين به رغم تاکيدات بی وقفه آن بر اين موضوع گفت: آيا تنها معاونت سياسی سازمان را داشتن کفايت می‌کند؟ اگر سال‌ گذشته که تعداد کمی از وزرای خارجه در دبيرخانه اجلاس برای غزه جمع شدند، برخی اعضا با تحريم جدی و قطع رابطه کامل با رژيم صهيونيستی مخالفت نمی‌کردند، امروز آنان اينگونه پررو و خبيث تر نمی‌شدند. چه کسانی به آن‌ها ميدان می‌دهند؟

متکی با اشاره به رايزنی‌های اخيرش با مقامات کشورهای مختلف افزود: از شنبه تا به امروز، دهها مقام تماس تلفنی با مقامات کشورهای مختلف برقرار شده اما ‌شما حتی از برگزاری يک اجلاس جامع وزرا هم ناتوان مانده‌ايد. چه می‌گذرد؟ فردا مردم مسلمان منطقه می‌بينند که چه جلساتی برقرار شده و چه تصميماتی اتخاذ شده است؛ ما معتقديم توقف فوری آتش و حملات، کمک رسانی به مردم غزه، قطع فوری محاصره غزه، گشودن تمام مرزهای آن بايد محقق شود.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور، اقدام رژيم صهيونيستی در انسداد راه‌های کمک رسانی به مردم مظلوم غزه را با اقدام دزدان دريايی سومالی مقايسه کرد و گفت: شما امروز مانند دزدان دريايی سومالی مانع رسيدن کمک از راه‌های آبی می‌شود و اين در حالی است که ‌اين حق مردم غزه است که از مرزهای خود کمک‌هايی را دريافت کنند.

وزير خارجه تصريح کرد: ما معتقديم که سازمان کنفرانس اسلامی بايد در سطح کامل وزرا برگزار شود و اگر فردا اين آمادگی نيست اين نشست می‌تواند چند روز ديرتر انجام شود ولی همه بايد در آن شرکت کنند تا مقدمه تشکيل سران کنفرانس را فراهم آورند؛ ابتکار مالزی در دوره جنگ لبنان می‌تواند الگو قرار گيرد.

وی عملکرد شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين جريان را نمايانگر آن دانست که اين مجموعه همچون قبل از هيچ خاصيتی برای دفاع از حقوق ملت‌ها برخوردار نيست و گويا برخی کشورها در آن به اقدام عليه منافع کشورها مقيد هستند.

متکی در پايان سخنانش پيام اخير رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جنايات رژيم صهيونيستی را پيامی کارگشا ناميد و گفت: ما در منطقه و کشورهای بايد مسلمان دور پيام ولی امر مسلمين، گردآئيم؛ اين پيام، چاره درد، حل مشکل و راهگشا و بر آمده از خواست ملت‌های منطقه و قلب مقاومت است؛‌ شکی نيست که شکست تموز در لبنان بر رژيم صهيونيستی در غزه تحميل خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016