شنبه 21 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض رسانه‌های معتبر جهان به اسرائيل، دويچه وله

رسانه‌های جهان به اسرائيل به دليل جلوگيری از فعاليت رسانه‌ها اعتراض کردند. وزير خارجه آلمان فعاليت ميانجيگرانه خود در منطقه را ادامه می‌دهد. سازمان ملل برای رساندن کمک‌های انسانی در نوار غزه فعاليت خود را از سر می‌گيرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز شنبه، ۱۰ ژانويه (۲۱ دی ماه) با انتشار بيانيه‌ای از دولت اسرائيل به دليل جلوگيری از ورود گزارشگران به نوار غزه به‌شدت انتقاد کرد. بزرگترين رسانه‌های خبری ‌جهان از اين بيانيه پشتيبانی کردند و از دولت اسرائيل خواستند، به دليل اهميت جهانی جنگ غزه، به گزارشگران اجازه دهد، برای تهيه‌ی گزارش به نوار غزه بروند. در بيانيه گزارشگران بدون مرز آمده است: «برای ما قابل درک نيست که چرا اسرائيل مانع می‌شود، رسانه‌های بی‌طرف در مورد اتفاقات (نوار غزه) گزارش بدهند، اتفاقاتی که همه‌ی ما را نگران می‌کنند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين بيانيه را رسانه‌های مهم آلمان، از جمله شبکه ‌يک و شبکه دو راديو تلويزيون آلمان، هفته‌نامه ‌اشپيگل، روزنامه تاتس، روزنامه فرانکفورتر روندشاو، مجله گئو، هفته‌نامه فوکوس و هفته‌نامه اشترن امضا کرده‌اند.

سازمان ملل امدادرسانی را از سر می‌گيرد

امدادرسانان سازمان ملل متحد در مخمصه قرار گرفته‌اند: آنها از طرفی به خوبی از وضعيت اسفناک مردم غزه آگاهند، از طرف ديگر به دليل ناامنی، از روز پنجشنبه، ۸ ژانويه (۱۹ دی) ناچار بودند از کمک به نيازمندان خودداری کنند. برای آنها خدمت در نوار غزه بسيار خطرناک شده بود. آخرين اتفاقی که برای کارمندان سازمان ملل افتاد، حمله‌ی ارتش اسرائيل به يک کاميون حامل کمک‌های انسانی در نوار غزه بود. در اين حمله راننده‌ی کاميون کشته شد. اين حادثه به هنگام يک آتش‌بس سه ساعته رخ داد، آتش‌بسی که برای تامين آب و مواد غذايی مورد نياز ساکنان غزه برقرار شده بود. به گفته‌ی سخنگوی آژانس امداد رسانی سازمان ملل، عمليات کمک‌رسانی به غزه با مقامات اسرائيلی هماهنگ شده بود و کاميونی که هدف قرار گرفت، با پرچم سازمان ملل مشخص و شماره‌گذاری شده بود. ارتش اسرائيل از اين حادثه ابراز تاسف کرد و اکنون وعده داده است که امنيت کارکنان، تاسيسات و عمليات انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل را تضمين کند.

جان گينگ، نماينده‌ی سازمان ملل در نوار غزه گفت، با وجود اين که اعتماد آژانس امدادرسانی به ارتش اسرائيل از بين رفته‌، سازمان ملل تصميم گرفته است که کمک‌رسانی به مردم غزه را هرچه زودتر آغاز کند.

سازمان تغذيه جهانی اعلام کرد که ۸۰درصد ساکنان نوار غزه نيازمند کمک‌های انسانی هستند. رئيس اين سازمان ژوزت شيران، گفت: «وضعيت در نوار غزه وحشتناک است». به گفته‌ی وی، يافتن مواد خوراکی در بازارهای نوار غزه هر روز سخت‌تر می‌شود و مقدار آردی که برای تامين نان ساکنان اين منطقه لازم است، بيش از پيش کاهش می‌يابد.

شيران اظهار داشت که سازمان تغذيه جهانی قادر است نياز خوارکی ۳۶۰ هزار نفر را به مدت ۳ هفته برطرف کند، اما برای اين کار، بايد امنيت جانی کارکنان اين سازمان تضمين شود.

تلاش برای برقراری آتش‌بس

در حالی که جنگ غزه، بی‌توجه به قطعنامه‌ی شورای امنيت سازمان ملل ادامه دارد، تلاش‌های ديپلماتيک برای پايان دادن به اين جنگ نيز ادامه دارند. صبح شنبه، ۱۰ ژانويه، فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان وارد مصر شد. او پس از ديدار با حسنی مبارک، رئيس جمهور مصر گفت، تنها با تصويب يک قطعنامه صلحی صورت نمی‌گيرد بلکه برای پايان دادن به جنگ غزه يک برنامه‌ی کاری منظم لازم است. اشتاين ماير همچنين با احمد ابوالغيظ، همتای مصری خود، محمود عباس، رئيس دولت خودگردان فلسطين، و عمرو موسی ، دبيرکل اتحاديه عرب گفت‌وگو کرد. اوعصر شنبه برای مذاکره با مقامات اسرائيلی به اين کشور خواهد رفت.

روز جمعه، ۹ ژانويه، يک هيات بلندپايه‌ی سازمان حماس به مصر رفت. موسی ابو مرزوق، نماينده‌ی سياسی حماس در دمشق در اين باره گفت، اين هیأت قصد دارد در مورد طرح سه‌ماده‌ای حسنی مبارک اطلاعات بيشتری کسب کند. اين طرح که روز سه‌شنبه (۶ ژانويه) از سوی مقام‌های مصری اعلام شده بود، خواستار برقراری آتش‌بس به منظور کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تماس فوری با مقام‌های فلسطينی ‌و اسرائيلی و از سر گيری گفت‌وگوهای آشتی‌جويانه ميان جناح‌های مختلف فلسطينی است.

روز جمعه همچنين بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل در يک تماس تلفنی با اهود اولمرت، نخست‌وزير اسرائيل نگرانی خود در مورد وضعيت نوار غزه را ابراز کرد. دبير کل سازمان ملل در اين گفت‌وگو نارضايتی خود را از بی‌توجهی دولت اسرائيل به قطعنامه سازمان ملل به اطلاع نخست‌وزير اسرائيل رساند.

روز پنچشنبه، ۸ ژانويه، شورای امنيت سازمان ملل برای ايجاد صلح در نوار غزه قطعنامه‌ای صادر کرد. اين قطعنامه با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع ايالات متحده آمريکا به تصويب رسيد. روز جمعه کابينه امنيتی اسرائيل تصميم گرفت که به اين قطعنامه توجهی نکند و به جنگ در نوار غزه ادامه دهد. سازمان حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطين نيز اعلام کردند که قطعنامه را اجرا نخواهند کرد، زيرا در تنظيم متن آن دخالتی نداشته‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016