سه شنبه 8 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی قوه قضائيه: صدور حکم متهمان پرونده براندازی نرم، بی اطلاعی از تخريب خاوران، ايسنا

عليرضا جمشيدی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره‌ی اجرای حکم رجم در اصفهان، گفت: يکی از پرونده‌هايی که حکم رجم آن صادر شده بود تقاضای عفو شده که در کميسيون عفو اين موضوع مطرح است و دو پرونده‌ی اصفهان نيز در بخش نظارتی قوه‌ی قضاييه است. شايد بتوان برای آنها نيز تقاضای عفو کرد.

سخنگوی قوه‌ی قضاييه، درباره‌ی دستگيری منشی کانون مدافعان حقوق بشر، گفت: اتهام ايشان اقدام عليه امنيت و تبليغ عليه نظام بوده که فعلا در مرحله‌ی تحقيقات مقدماتی است و وی در تهران و در بازداشت بسر می‌برد.

جمشيدی در مورد بازداشت يکی از شهروندان مسيحی (خادم کليسای جماعت ربانی) و دستگيری شش بهايی، گفت: افراد به خاطر دين، مسلک و مرام در بازداشتگاه بسر نمی‌برند، اتهام توهين به مقدسات از سوی قاضی به اين فرد تفهيم شده و شش بهايی نيز به اتهام تبليغ عليه نظام در بازداشت به سر می‌برند که به دليل قرار گرفتن در تحقيقات مقدماتی نمی‌توان جزييات آن را اعلام کرد.

وی همچنين درباره بازداشت خبرنگار بی ‌بی سی گفت: طبق استعلام از دادگاه انقلاب و دادسرای کارکنان دولت هيچ خبرنگاری از بی بی سی بازداشت نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمشيدی در ادامه نشست مطبوعاتی خود با اشاره به اين‌که کميسيون قضايی مجلس در شهر مشهد جلسات خوب، جدی و پرکاری را در رابطه با تصويب لايحه‌ی مجازات اسلامی برگزار کرده است، افزود: بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی کميسيون قضايی مجلس شورای اسلامی می‌تواند آن را به تصويب برساند و براساس آيين‌نامه‌ی مجلس قطعی می‌شود.

وی با بيان اين‌که کليات، حدود و ديات قانون مجازات اسلامی به اتمام رسيده، افزود: بخش‌های مهم از لايحه جايگزين حبس، بخش‌های ماهوی اطفال و نوجوانان در اين لايحه به تصويب رسيده که اقدام مهم و بزرگی بوده است.

وی با بيان اين‌که لايحه‌ی حمايت از کودکان و نوجوانان به اتمام رسيده و جهت تصويب در مجلس به دولت ارسال شده است، گفت: اين لايحه‌ی مهمی است در حمايت از کودکان کمتر از ۱۸ سال است.

حمشيدی افزود: در اين لايحه مصاديق سوءرفتار، بی‌توجهی، بهره‌کشی اقتصادی و سوءاستفاده‌ی جنسی از اطفال و کودکان دقيقا مشخص و جرم‌انگاری برای کودکان در معرض آسيب شده است و تشديد مجازات برای کسانی که به اطفال آسيب می‌رسانند به طور جامع ديده شده است.

سخنگوی قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که تمهيداتی برای آيين دادرسی ويژه نيز برای اين لايحه ديده شده است، گفت: ‌تدابيری برای کاهش مخاطرات جسمانی و روانی کودکان اتخاذ شده و وظايف و تکاليفی برای سازمان‌ها ، ادارات و وزاتخانه‌های ذی ربط گذاشته شده است. هم اکنون اين لايحه در دستور کار دولت قرار دارد و اميدواريم در مهلت قانونی برای تصويب به مجلس ارسال شود.


صدور حکم متهمان پرونده براندازی نرم

سخنگوی قوه قضاييه همچنين درباره‌ی صدور احکام پرونده متهمان براندازی نرم گفت: جزييات پرونده را قبل از قطعيت حکم نبايد اعلام کرد. طبق ماده‌ی ۱۷۸ قانون مجازات اسلامی هر فرد يا گروهی که طرح براندازی حکومت اسلامی را بريزد و به اين منظور اسلحه و مواد منفجره تهيه کند محارب محسوب می‌شود و اصطلاح براندازی در اين ماده آمده است اما در ادبيات سياسی و امنيتی اصطلاح ديگری رايج است که به يک سلسله اقداماتی که غير مسلحانه انجام می‌شود ، اطلاق شده است.

وی درباره‌ی عناوين مجرمانه‌ی اين جرم گفت: طبق ماده‌ی ۴۹۸ اتهام بر هم زدن امنيت کشور با تشکيل جمعيت بيش از دو نفر دو تا ۱۰ سال ، طبق ماده‌ی ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی همکاری با دولت متخاصم در صورتی که مصداق محارب نباشد يک تا ۱۰ سال حبس، طبق ماده‌ی ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به عنوان جاسوسی يک سال تا ۱۰ سال حبس ، قانون ۵۰۰ مجازات اسلامی تبليغ عليه نظام به نفع مخالفان نظام از سه ماه تا يک سال حبس و در ماده‌ی ۳۱۰ قانون مجازات اسلامی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرايم بر ضد امنيت داخلی و خارجی ،حبس در نظر گرفته شده است.

وی با بيان اينکه اتهام اين افراد همکاری با دولت آمريکا است که آرای‌شان قطعی نشده است، گفت: متهم رديف اول به شش سال حبس و متهم رديف دوم و سوم به سه سال حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

جمشيدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام وزارت خارجه آمريکا که خواستار لغو مجازات سنگسار در ايران شده است، افزود: آمريکا به تازگی می‌خواهد يک اقدام ضد حقوق بشری را لغو کند و طبق وعده و وعيدهای اوباما زندان گوانتانامو را حذف خواهند کرد.


دولتمردان جديد آمريکا مشکلات حقوق بشر خودشان را در اولويت قرار بدهند

وی به دولتمردان جديد آمريکا توصيه کرد: مشکلات حقوق بشر خودشان را در اولويت قرار بدهند چون جامعه‌ی جهانی منزجر از اقدامات اين چنينی است و حتی درباره‌ی جنايات غزه حاضر نشدند رای صادر کنند.

سخنگوی قوه قضاييه درباره‌ی مجازات سنگسار در قوانين فعلی گفت: آنچه در قوانين فعلی وجود دارد اين است که در مواردی می‌توان برای محکومان به رجم از عفو استفاده کرد و تمهيداتی در قانون مجازات جديد انديشيده شده است.

جمشيدی در مورد انگشت نگاری و بازرسی بدنی از اتباع ايرانی در برخی از کشورها گفت: اين کار ناپسند در عرف مراودات بين‌المللی را آمريکا شروع کرده و بدعت بدی در جامعه جهانی گذاشته است و اين کار صحيح نيست، طبيعی است اگر اين اتفاق بيفتد کشور ما نيز با اتباع آن کشورها مقابله به مثل انجام خواهد کرد و اين موضوع را وزارت امور خارجه در دستور کار قرار داده و اميدواريم اين بحث‌ها منتفی شود زيرا احترام به شهروندان هر کشور احترام به مردم آن کشور است.


تکميل تحقيقات پرونده بازداشت جاسوسان موساد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی آخرين وضعيت پرونده بازداشت جاسوسان موساد که از سوی دادستانی تهران اطلاع رسانی شده بود، گفت: پرونده در شرف صدور قرار نهايی است و تحقيقات تکميل شده است.

جمشيدی در مورد دستگيری (س.و) (م.ق) در خصوص پرونده‌ی براندازی نرم گفت: اين دو نفر در بازداشت هستند و پرونده در حال رسيدگی است.

وی از تخريب قبرستان خاوران که از سوی کانون حقوق بشر اعلام شده بود اظهار بی‌اطلاعی کرد و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نظارت بر دانشگاه آزاد توسط سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظارت دولتی بر بخش خصوصی خلاف تمام تئوری‌های اقتصادی از جمله امنيت سرمايه‌گذاری است. نظارت دولت در بخش اقتصاد قبل از وقوع جرم اقدام صحيحی نيست.

جمشيدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی آخرين وضعيت پرونده‌ی روزنامه‌ی کارگزاران و نشريه شهروند امروز گفت: مدير مسوول روزنامه‌ی کارگزاران دعوت شده اگر مراجعه و توضيحاتی ارائه کنند پرونده در دادگاه مطرح می‌شود و وکيل پرونده هم‌ميهن اگر موضوع را دنبال کند و پاسخ استعلامات دريافت شود شايد تا چند روز آينده قابل ارسال به دادگاه باشد.


پرونده شهروند امروز قابليت رسيدگی در دادسرا را ندارد

سخنگوی قوه قضاييه در مورد پرونده‌ی شهروند امروز گفت: از آنجا که هيات نظارت بر مطبوعات اين نشريه را لغو امتياز کرده در دادسرای تهران قابليت رسيدگی ندارد و می‌تواند به ديوان عدالت اداری از اين تصميم اداری که گرفته شده شکايت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دستگيری فردی که سوءقصد نسبت به شهردار تهران داشته توسط محافظان شهردار تهران گفت: چنين پرونده‌ای به دادگستری ارسال نشده است.

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نتايج درخواست‌های رييس قوه قضاييه مبنی بر تعقيب عاملان جنايات غزه گفت: قوه قضاييه چند اقدام عليه عاملان و مرتکبان رژيم صهيونيستی در جنايات غزه را انجام داده از جمله تصويب لايحه جنايت بين المللی که در آن سه اتهام نسل‌کشی ، جنايت عليه بشريت ،جنايت جنگی تنظيم شده است و شکواييه‌هايی ارسالی مردم فلسطين به دادستانی کل کشور برای رسيدگی مقدماتی به دادسرای تهران ارجاع شده است.

وی با بيان اينکه کميته‌ای با رياست دادستان کل کشور و هشت نفر از مسوولان برای حمايت حقوقی و قضايی تشکيل شده، گفت: در آخرين اقدام نيز حقوقدانان و دادستان‌های کشورهای اسلامی دعوت به عمل آمده تا تفاهم و اشتراک حقوقی را انجام دهند و مسير طرح رسيدگی بين‌المللی را مورد بررسی قرار داده و وزارت خارجه نيز رايزنی‌هايی را شروع کرده است.


آزادی سه دانشجوی بازداشتی شيراز

جمشيدی در حاشيه اين مراسم درباره‌ی آخرين وضعيت پرونده بازداشت دانشجويان شيراز گفت: سه نفر از دانشجويان شيراز نيز از بازداشت آزاد شده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016