جمعه 11 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: جريان‌های فکری و پشت پرده دانشگاه ها رصد و گزارش شود، ايسنا

محمديان: ترويج موسيقی جزو سياست‌های نظام جمهوری اسلامی ايران نيست


رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهم وظايف مسوولين دفاتر اين نهاد در دانشگاهها، گفت: مسوولين نهاد نبايد هيچگونه ارتباط مالی شخصی با دانشگاه داشته باشند و اگر دغدغه اصلی کار فرهنگی معاش باشد نه معاد، به سرانجام نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام والمسلمين محمديان در چهل و چهارمين گردهمايی معاونين دانشجويی و فرهنگی دانشگاه‌ها با بيان اينکه نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاهها بايد از صرف دانشجويی بودن خارج شود، گفت: انتظار می‌رود که اين مجموعه بايد با اساتيد نيز مرتبط شود که اين يکی از مشکلات مجموعه کارهای فرهنگی دانشگاه‌هاست و در واقع در رابطه با وارد کردن اساتيد به فضای فرهنگی دانشگاه‌ها موفقيت کمی داشته‌ايم و بايد همکاری با اساتيد را تقويت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مطالباتی که اين مجموعه از مسوولين دفاتر خود در دانشگاه‌ها دارد، گفت: خوشبختانه همکاری دفاتر نهاد با بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حال حاضر در سطح مطلوبی قرار دارد که اين مسئله نشان دهنده تعهد و احساس مسئوليت مسئولين است.


دفاتر نهاد در دانشگاهها نوانديشی دينی را در سطحی بالا ترويج کنند


وی با بيان اينکه از مسئولين نهادهای مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که واقعا روحانی بوده و معرفت دينی مناسب داشته باشند، گفت: مسئولين نهاد بايد به عنوان يک عالم دينی از سوالات و نيازهای دانشجويان مطلع باشند تا بتوانند پاسخگوی دانشجويان بوده و در عين حال نوانديشی دينی را نيز در سطحی بالا ترويج کنند.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بيان اينکه مسئولين نهاد بايد اهل عمل باشند، اظهار کرد: اين افراد بايد بر اساس اخلاق اسلامی به مال دنيا بی رغبت بوده و حليم، صبور، مهربان، دلسوز و بردبار باشند، چرا که اين موارد راز موفقيت يک روحانی است.

وی افزود: مسئولين نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نبايد هيچگونه ارتباط مالی شخصی با دانشگاه داشته باشند و جايگاه، نام و عنوان بايد برای آنها بحثی کاملا حاشيه‌ای باشد.

محمديان ادامه داد: مسوولين نهاد نبايد به اين مسووليت به چشم يک شغل نگاه کنند بلکه مسئوليت خود را يک جهاد و سربازی امام زمان(عج) و جمهوری اسلامی بدانند و کارمند مدار نباشند.

وی با بيان اينکه اگر دغدغه اصلی کار فرهنگی معاش باشد و معاد نباشد آن کار فرهنگی به سرانجام نمی‌رسد، اظهار کرد: مسئولين نهاد بايد به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی با بيان اينکه نبايد روحيه رياستی در مسئولين نهاد رهبری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، عنوان کرد: نبايد به دنبال آقايی کردن در دانشگا‌هها باشيم و در واقع منشا رياست در چنين مسئوليتی مضر است.


نهاد را نبايد در دانشگاه‌ها رقيب ساير مجموعه‌ها قرار داد

وی با بيان اينکه در عين حال نبايد نمايندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را رقيب ساير مجموعه‌ها قرار دهند، گفت: نهاد شأن پدری، تربيتی و نقش حلقه اتصال بودن بين مجموعه‌ها را داراست و در عين حال انتظار داريم که نهاد با همه نيروهای تاثيرگذار دانشگاه‌ها و نيروهای مذهبی فعال ارتباط ويژه و تاثيرگذاری داشته باشد و بين نيروها الفت ايجاد کند و سلايق مختلف را به هم نزديک کند.


مسئولين نهاد در برابر نيروهای مخالف نظام موضع انفعالی نداشته باشند

محمديان با بيان اينکه مسئولين نهاد حتی بايد با نيروهای مخالف نظام و دانشگاه نيز ارتباط تربيتی خود را برقرار کنند و موضع انفعالی نداشته، بلکه موضع هدايتی و تربيتی داشته باشند، اظهار کرد: نهاد بايد با همه مجموعه‌های دانشگاه اعم از اساتيد، دانشجويان، تشکل‌ها و غيره ارتباط داشته و همچنين مسئولين نهاد بايد با مديريت دانشگاه‌ها نيز يک تعامل سازنده داشته باشند و مشاور، ياور، منتقد امين و دلسوز و منتقل کننده مطالبات به حق باشند.

وی با تاکيد بر اينکه مسئولين نهاد بايد در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حضوری فعال و موثر داشته باشند گفت: شرکت مسئولين نهاد در جلسات شورای دانشگاه، هيات رييسه، هيات نظارت و کميته انضباطی نبايد حالت تشريفاتی به خود بگيرد.


مسوولين نهاد بايد جريان‌های فکری حاضر در دانشگاهها را رصد و گزارش کنند

وی با اشاره به اهميت حضور اين افراد در خوابگاه‌ها و در امر مشاوره و حل اختلافات، عنوان کرد: انتظار می‌رود که اين افراد مسائل فکری، فرهنگی و سياسی دانشگاه‌ها را به خوبی رصد کرده و از وضعيت آينده پيش بينی داشته باشند و جريان‌های فکری را که در اتاق‌ها و جمع‌های کوچک، گروه‌های مطالعاتی و پشت پرده نشريات شکل می‌گيرد را گزارش کنند که همه اينها مستلزم حضور فعال در بطن دانشجويان است.

وی با تاکيد بر اينکه نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بايد حجم کارهای اجرايی را کم کند و اين موارد را به گروه‌های ديگر واگذار کند، خاطر نشان کرد: بايد در اردوهايی که از سوی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و نشرياتی که منتشر می‌شود حضور فعال داشته باشيم، بسته‌های فرهنگی ارائه کنيم و با هيات تحريريه و بچه‌های نشريات ارتباط برقرار کنيم و محتوای خوب به آنها عرضه کنيم.

وی با تاکيد بر ارتباط گيری نهاد با گروه‌های معارف، گفت: گروه‌های معارف پتانسيل بسيار قوی دارند که می‌توان با تعامل سازنده از اين پتانسيل استفاده کرد.

وی با بيان اينکه اگر نمايندگی‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اين گونه باشند بهترين پشتوانه برای دانشگاه‌ها ايجاد می‌شود، خطاب به معاونين فرهنگی و دانشجويی دانشگاه‌ها اظهار کرد: از فرصتی که در اختيار داريد استفاده کنيد، تربيت، هدايت و کمک به جوانان و نشان دادن مسير درست به آنها فرصتی است که در اختيار ما قرار گرفته است و بايد با خلوص بيشتری از فرصت ايجاد شده استفاده کنيم.


ترويج موسيقی در دانشگاهها از سياست‌های نظام نيست

رييس نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌ها در پاسخ به سوالی درباره موسيقی و برگزاری کنسرت و مراسم موسيقی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ترويج موسيقی جزو سياست‌های نظام جمهوری اسلامی ايران نيست ولی ترويج غير از استفاده از موسيقی است و آنچه در دانشگاه‌ها ترويج محسوب می‌شود آموزش موسيقی‌است.

وی ادامه داد: به جز دانشگاه‌های هنر، ‌مجموعه‌هايی که در دانشگاه‌های ديگر صرفا به کار موسيقی می‌پردازند، ترويج موسيقی را انجام می‌دهند و در واقع اگر برنامه‌ای برگزار شود که فقط کنسرت باشد و برنامه ديگری در آن نباشد ترويج محسوب می‌شود ولی اگر در کنار برنامه‌های ديگر موسيقی هم بود ترويج نيست.

محمديان در خاتمه خاطرنشان کرد: در عين حال به مسئولين نهاد عنوان کرده‌ايم که در برنامه‌های ويژه نهاد موسيقی نباشد، ولی نمی‌توان گفت که کلا در برنامه‌های دانشگاه‌ها موسيقی نباشد بلکه فقط در ترويج موسيقی توجه شود چرا که اين مسئله در سياست‌های نظام نيست.





















Copyright: gooya.com 2016