دوشنبه 14 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عاليه اقدام دوست، فعال جنبش زنان برای گذراندن سه سال حبس قطعی به زندان اوين منتقل شد، کانون زنان ايرانی

کانون زنان ايرانی :عاليه اقدام دوست ،فعال جنبش زنان ، پنج شنبه گذشته برای گذراندن سه سال حبس به بند زنان زندان اوين منتقل شده است.

او به جرم شرکت در تظاهرات مسالمت آميز بيست ودوم خرداد سال ۱۳۸۵ به سه سال حبس قطعی محکوم شده است.

اقدام دوست" از جمله زنانی است که در روز ۲۲ خرداد در تجمع اعتراض آميز زنان شرکت کرد و بازداشت شد. ابتدا شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او را به سه سال و چهار ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم کرد. پس از آن دادگاه تجديد نظر حکم ۳ سال حبس را برای وی تاييد کرد.

***

بازخوانی يک مصاحبه با عاليه اقدام دوست :اعتراض بخشی از زندگی مدنی من است

کانون زنان ايرانی :امروز در خبرها آمده بود که عاليه اقدام دوست که به سه سال حبس قطعی محکوم شده بود، تحت الحفظ به شعبه اجرای احکام منتقل شده است."اقدام دوست" از جمله زنانی است که در روز ۲۲ خرداد در تجمع اعتراض آميز زنان شرکت کرد و بازداشت شد. ابتدا شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او را به سه سال و چهار ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم کرد. پس از آن دادگاه تجديد نظر نيز حکم ۳ سال حبس را برای وی تاييد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به همين مناسبت کانون زنان ايرانی مصاحبه ای را که سه سال پيش با وی انجام داده و در همان زمان منتشر کرده بود ،دوباره منتشر می کند.


عاليه اقدام دوست:اعتراض بخشی از زندگی مدنی من است

کانون زنان ايرانی : "در هر جنبشی افرادی هستند که بايد هزينه دهند. مگر پيشرفت برنامه های يک جنبش اجتماعی بدون پرداخت هزينه از سوی کنشگران آن پيش می رود؟"

عاليه اقدام دوست اين جملات را در حالی می گويد که هنوز يک ماه هم از ابلاغ حکم تعزيری اش برای تحمل حبس و زندان نمی‌گذرد.

"اقدام دوست" از جمله زنانی بود که در روز ۲۲ خرداد در تجمع اعتراض آميز زنان شرکت کرد و در ميدان هفت تير سوار بر ماشين نيروی انتظامی راهی بازداشتگاه شد. و در نهايت شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، عاليه اقدام‌دوست را به سه سال و چهار ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

از حکمی که دادگاه برای شما صادر کرده، چه حسی داريد؟
حس خوبی دارم. در يک تجمع اعتراض آميز که حق طبيعی ام بوده است شرکت کرده ام و حالا زندان رفتن من هم حکايت خودش را دارد. حکايت تحقق مفهوم شهروندی در هزاره سوم!

دغدغه اصلی تان برای رفتن به ميدان هفت تير چه بود؟ و اينکه راس ساعت پنج عصر سر پارک قائم مقام حاضر شديد؟
زندگی آدمها گاهی اوقات عجيب و غريب می شود . من هميشه افتخار می کنم که در زندگی ام روحيه انتقادی و اعتراضی داشته ام که تداوم زندگی مرا خوش آهنگ کرده است. اعتراض بخشی از زندگی مدنی ما آدم ها است و حضور من هم در آن تجمع اعتراض آميز ادامه همين رای شخصی ام بود و در باره چگونه زيستنم.

مشکلات حقوقی زنان در ايران را چگونه می بينيد؟
زنان ما متاسفانه در لايه های مختلف اجتماعی به دليل فرهنگ مردسالار با نوعی انفعال اجتماعی مواجه اند. تغيير اين روند بدون شک می تواند به راحتی با فعاليت کنشگران زن و به ميان زنان رفتن و از خواسته ها شان پرسيدن امکان پذير شود.

آيا پرداخت هزينه هايی اينچنينی را برای پيشبرد اهداف يک جنبش ضروری می دانيد؟
ببينيد جنبش اجتماعی بدوم پرداخت هزينه پيش نمی رود. تجربه در ساير کشورها نيز نشان داده است که يک خواست اجتماعی در مر حله نخست با رفتارهای مدنی پيگيری می شود،اما برخی اوقات در بستر اجتماع و سيستم ها همين رفتارهای مدنی نامدنی تعبير می شود که اين مشکل من شهروند نيست.

آينده جنبش زنان را چگونه می بينيد؟
زمانی که در کارگاه های کمپين، زنان و دخترانی را می بينم که با اشتياق و علاقه بندهای حقوقی را حفظ می کنند تا بتوانند با مردم عادی ارتباط بگيرند خيلی خوشحال می شوم .آينده جنبش زنان در ايران به همين پتانسيل ها بستگی دارد که سرمايه های ارزشمندی هم هستند.

برای حکم تان چه می کنيد؟
از روش های قانونی قطعا برای تعديل حکم اقدام خواهم کرد که البته جزييات آن از طريق وکيلم پيگيری می شود.





















Copyright: gooya.com 2016