جمعه 18 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سپاس‌نامه هسته مرکزی "پويش" به حاميان خاتمی به دنبال اعلام آمادگی قطعی خاتمی برای نامزدی در انتخابات، موج سوم

هسته مرکزی «پويش دعوت از خاتمی» با انتشار نامه‌ای، مراتب قدردانی خود از ايرانيان حامی خاتمی و ۲۰۰ هزار پويشگر «موج سوم» را ابراز کرد. در اين سپاس‌نامه تأکيد شده است که با تحقق اولين و مهمترين هدف «موج سوم» - نامزدی خاتمی - «پويش» کار خود را پايان‌ يافته نمی‌داند و ضمن تغيير نام خود از «موج سوم: پويش دعوت از خاتمی» به «موج سوم: پويش حمايت از خاتمی» فعاليت‌های نو و متنوع ديگری را در دستور کار قرار خواهد داد و به عنوان پويش (کمپين)ی مستقل سيدمحمد خاتمی را تا پيروزی در انتخابات رياست جمهوری همراهی و ياری خواهد نمود.
به گزارش «موج سوم»،‌ متن کامل اين نامه به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خالق عقل و عدالت

هم‌وطنان عزيز و ميهن‌دوست
پويشگران خستگی‌ناپذير «موج سوم»
و نخبگان و فعالان فرهنگی، اجتماعی و سياسی

واژه‌هايمان ناتوانند در ابراز نشاط و شادی‌مان برای به ثمر رسيدن تلاش‌های شبانه‌روزی چند ماهه‌ی اخير که به حضور دوباره سيدمحمد خاتمی به عنوان نامزد واحد اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات انجاميد. به ويژه اينکه اين رخداد مبارک، با روزهايی قرين گرديد که با پيروزی «مردم» و دميده شدن اميد در کالبد اجتماعی و سياسی ايران عجين شده است. اين نخستين پيروزی موج جديد خردگرايی و اصلاح‌طلبی در ايران را به يکايک دوستداران و خواستاران صلاح و رفاه و ترقی ايران عزيز تبريک و شادباش می‌گوييم. اعتماد امروز سيدمحمد خاتمی به ما و شما، حاصل يکرنگی و يکپارچگی حرکت جمعی هواداران اوست و همين اتحاد است که می‌تواند در دهمين دوره‌ی انتخابات رياست جمهوری، بار ديگر خردپسندی را بر خردستيزی، مردم‌سالاری را بر مردم‌فريبی و قانون‌مداری را بر قانون‌گريزی پيروز کند.

کمتر کسی است که باور نداشته باشد پذيرش مسئوليت شرکت در دهمين انتخابات رياست جمهوری از سوی خاتمی، نه از سر حب مقام است و نه از روی منفعت‌طلبی. پيشينه‌ی درخشان خاتمی و موقعيت کنونی ملی و بين‌المللی او، برجسته‌تر از آن‌ است که پوشيدن‌ دوباره‌ی ردای رياست و به دست گرفتن سکان سياست و قبول مسئوليت اداره‌ی مملکت، چيزی بر آن بيفزايد. سيدمحمد خاتمی، با اعلام آمادگی برای نامزدی در انتخابات به خوبی نشان داد که تا چه حد بر سر «عهد پيشين» خود باقيست و تا کجا حاضر است برای پيشرفت ايران از هر آنچه دارد، هزينه کند. سپاس از خاتمی و تقدير از اين فداکاری او نخستين وظيفه‌ای است که بر دوش ما سنگينی می‌کند. «پويش دعوت از خاتمی» سپاسگذار اعتمادی است که خاتمی به جامعه‌ ايران دارد و پويشگران موج سومی قدردان فداکاری او در پذيرش اين مسئوليت دشوار هستند و در کارزار پيش رو به قدر طاقت محدود خود او را ياری خواهند داد.

باور ما اين‌ است که آن‌چه خاتمی را به پذيرش نامزدی در انتخابات دهم قانع کرد نه مناسبات پشت پرده‌ بود و نه روابط و تماس‌های سياسی، بلکه صدای رسا و گوش‌نواز ملتی رشديافته بود که از سر درايت و خرد، و نه از روی عواطف و احساسات، او را به اين صحنه دعوت نمود. حضور خاتمی در اين انتخابات نقطه‌ی عطفی در تاريخ پيچيده و تودرتوی جامعه‌ی مدنی در ايران بود؛ جامعه‌ مدنی‌ای که اين بار خواسته خود را بر کرسی نشاند و رهبران سياسی را با خود همراه کرد. اين وظيفه‌ی ماست که از اين نهال نوپای جامعه‌ی مدنی مراقبت کنيم و آن را برای رشد بيشتر، و تجلی شکوهمندش در بيست و دوم خرداد هزار و سيصد و هشتاد و هشت خورشيدی، آماده سازيم.

به محض اعلام رسمی نامزدی سيدمحمد خاتمی، با ارسال سپاس‌نامه‌ای به وی، مراتب قدردانی صميمانه خود را به خاطر اين اتخاذ تصميم تاريخی به او ابراز خواهيم کرد. اين نامه کوتاه اما برای قدردانی از ايرانيان حامی خاتمی و حداقل ۲۰۰ هزار پويشگری است که با حمايت‌های خود «موج»ی ساختند که کشتی «پويش» را به ساحل سلامت رساند. اگر تا ديروز، هدفمان زمينه‌سازی برای نامزدی خاتمی بود، اکنون که او آمده، گمان نمی‌کنيم که کار ما پايان يافته است. واقعيت آن است که تا قدمگاه پيروزی در انتخابات و پس از آن راه ناهموار و سختی پيش رو داريم. از اين روست که «موج سوم: پويش (کمپين)‌ دعوت از خاتمی» نيز نام خود را به «موج سوم: پويش حمايت از خاتمی» تغيير می‌دهد و از عموم پويشگران و هواداران عقلانيت سياسی و اصلاح و پيشرفت ايران درخواست می‌کند تا آنجا که می‌توانند از طريق گفتگو و اقناع ديگر هم‌وطنان خود، که چه بسا به خاطر شرايط دشوار امروز نااميدتر از هميشه‌اند و دل از آينده کنده‌اند و سکوت و انفعال را به شرکت در انتخابات ترجيح می‌دهند، سيدمحمد خاتمی را در اين راه دشوار ياری دهند. اکنون وظيفه‌ داريم با تلاش برای اشاعه‌ی اصلاح‌طلبی ايرانی و کمک به پيروزی نامزد برجسته‌ی اين جريان، مسير را برای درخشش عقلانيت و پيشرفت کشور و نمايانی دوباره‌ی چهره‌ی دوست‌داشتنی ملت ايران و قرائت رحمانی از دينمان در جهان، هموار سازيم.

«موج سوم» که تا ۲۲ خرداد ۸۸ به عنوان پويش (کمپين)ی اجتماعی و مستقل به کار خود ادامه خواهد داد،‌ پس از به هدف رسيدن فعاليت‌های ۲۲گانه‌ی خود برای «افزايش احتمال نامزدی خاتمی»، در مرحله جديد فعاليت‌های نو و متنوع ديگری را با توجه به اقتضائات هدف جديد - «افزايش احتمال پيروزی خاتمی» - آغاز خواهد نمود. «موج سوم» در بخش عمده‌ای از فعاليت‌های مرحله جديد خود می‌کوشد به عنوان واسطی ميان جامعه و طبقه‌ی نخبگان سياسی عمل نمايد و در جهت پيروزی هرچه باشکوه‌تر خاتمی، پيشنهادات، راهبردها يا ابتکارات تبليغاتی پويشگران را به تيم انتخاباتی خاتمی منتقل نمايد و پاره‌ای از آن‌ها را خود اجرايی کند. خاتمی، پيش از اين نيز نشان داده است که به مردم تکيه دارد، از آنان آبرو می‌گيرد و حاضر است آبرويش را فدای آنان کند. محروم کردن چهره‌ای چون او از افکار، ايده‌ها و نگرش‌های نو و تازه به معنای بی‌اعتمادی ما به کسی است که به ما اعتماد کرده است. بر ماست که به خاتمی نشان دهيم برای اصلاح ايران و صلاح ايرانيان تا چه حد و تا کجا با او همراه و هم‌قدم خواهيم بود.

اکنون و در اين مقطع از تاريخ حداقل صد ساله‌ی تجدد و نوانديشی ايرانی، ايران نيازمند تلاش و ايثار يکايک ما ايرانيان است. خاتمی را در اين راه تنها نگذاريم، و با دل و جان، او را در راه دشوار پيش ‌رويش همراهی کنيم، که در اين وادی هولناک، که بازی با آبروی بزرگان و زير سوال بردن سوابق شفاف آن‌ها که سال‌های مجاهدتشان در راه انقلاب، اسلام و عدالت و عقلانيت، از بيست سال و سی سال تجاوز می‌کند، به عرف تبديل شده و به مسلخ بردن حقيقت، به خاطر مصلحت‌های جناحی و فردی، حقيقتی دردناک ولی روزمره‌ است، تنها دلگرمی خاتمی، همين اخلاص، اعتماد و همراهی بی‌دريغ ما و شماست.

اين پيروزی دلچسب و شيرين، به هيچ‌وجه نمی‌تواند حاصل تلاش‌های يک گروه يا نهاد، از جمله «پويش» باشد. تمام کسانی که در اين چند ماهه برای به ثمر رسيدن اين حرکت و پذيرش کانديداتوری از سوی خاتمی تلاش کرده‌اند، از جمله فعالان و رهبران سياسی ميانه‌رو و اصلاح‌طلب، احزاب کانونی اصلاح‌طلب، ستاد ۸۸، رسانه‌های کاغذی و مجازی اصلاح‌طلب و وب‌سايت ياری و ده‌ها گروه و تشکل و جمعی که حضوراً و کتباً صدای خود را به خاتمی رساندند، در اين پيروزی نقش داشتند. وظيفه خود می‌دانيم ضمن سپاس فراوان از تمام افراد و نهادهای حامی نامزدی خاتمی، به طور ويژه از حاميان «پويش» که بدون آن‌ها هيچ‌يک از فعاليت‌های ۲۲گانه «موج سوم» صورت نمی‌گرفت سپاسگزاری کنيم. به طور خاص، از بيش از ۲۰۰ هزار پويشگری که با درج مشخصات کامل خود در طومارهای «پويش» به «موج سوم» پيوستند؛ صدها پويشگر گمنام که در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک برای رساندن صدای مردم به گوش خاتمی و نخبگان تلاش کردند و زحمت گردآوری امضاهای معتبر در استان‌ها و دانشگاه‌ها را کشيدند؛ ۲۲ سخنران بزرگوار همايش «موج سوم»؛ ۲۲ بزرگی که در ديدارهای علنی «پويش» ما را به حضور پذيرفتند و حمايت مشروط و غيرمشروط خود از نامزدی خاتمی را اعلام کردند؛ ۱۰۰ فعال سياسی و فرهنگی که در ديدارهای غيرعلنی «پويش» به ما امکان رايزنی با خود را دادند؛ بيش از ۲۰۰۰ نفری که فراخوان يادداشت‌نويسی ما را اجابت کردند؛ بيش از ۸۰۰ فعال سياسی و انديشوری که مصاحبه‌ها و يادداشت‌هايشان در «موج سوم» منتشر شد؛ ترانه‌سرايان، آهنگسازان و خوانندگان ترانه‌های «موج سوم»؛ صدها ايرانی گمنامی که ما را از حمايت‌های مالی خود بهره‌مند کردند؛ روزنامه‌ها و سايت‌هايی که اخبار مرتبط با فعاليت‌های «پويش» و محتويات سايت «موج سوم» را با وجود فقر رسانه‌ای حاميان خاتمی در مجموع بيش از ۱۰ هزار بار انعکاس دادند؛ بيش از ۵۰ تشکل ريز و درشتی که به فهرست تشکل‌های حامی خاتمی در سايت «موج سوم» پيوستند؛ دوستانی که در تهيه و تدوين ده‌ها گزارش ويديويی و کليپ تصويری ما را ياری کردند؛ و صدها ايرانی ديگر که هر يک به نحوی به «موج سوم» ياری رساندند سپاسگزاری می‌کنيم؛ اجرشان با کريم متعال. از رهبران اصلاح‌طلب، سيدمحمد خاتمی و مشاوران و نزديکان او که فشارهای اين چندماهه ما را تحمل کردند و مکرراً ما را به حضور پذيرفتند و سخنمان را شنيدند نيز سپاسگزاريم.

اميد همه‌ی ما اين است که اين حرکت که از تابستان ۸۷، به صورت خودجوش،‌ مستقل، جمعی و با مشارکت مستقيم بدنه‌ی جامعه‌ آغاز شده است، فرجام نيکی داشته باشد و فردای ما روشن‌تر، اميدبخش‌تر، و شادمانه‌تر از امروز و ديروزمان باشد.

و آخر اين‌که:
ما زنده به آنيم که آرام نگيريم
«موج»يم که آسودگی ما، عدم ماست

به اميد پيروزی خاتمی

هسته مرکزی «پويش دعوت و حمايت از خاتمی» (موج سوم)





















Copyright: gooya.com 2016